Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-20, 00:22   #1
Johan L
Member
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Rimbo, , .
Inlägg: 36
Standard Win 2000 bra eller dåligt......

Hej hej!!

Är det bra eller dåligt.... erfarenheter???? Vad har det för prestandakrav???

Johan L besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 10:53   #2
ghostwalker
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 266
Skicka ett meddelande via ICQ till ghostwalker
Standard

Citat:
quote:
Hej hej!!

Är det bra eller dåligt.... erfarenheter???? Vad har det för prestandakrav???

Win 2000 (helst professional) är det bästa windows system du kan ha installerat. Min System krav (uppskattnings vis):

PII 300
128 MB RAM
5Gb Hårddisk.


Det funkar på ovanstående system med det kommer att bli lite segt.

skulle rekommendera

minst en PII 500
256 RAM
10GB Hårddisk

Då bör det flyta på ganska bra.

5GB hårddisk räcker ganska bra. win2k kräver Ca. 1GB ledigt uyrymme för att bara få plats så en 5GB är absoluta minimum kravet. vill man vara på den säkra sidan så rekommenderas 10GB för du vill väl ha annat installerat också?





Mvh

Johan



"No! Try not. Do or do not--there is no try"
ghostwalker besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 10:58   #3
Daniel R
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 208
Standard

Jag är väldigt nöjd med Win2000, mycket stabilare än 98:an, och sen finns det ju fler roliga grejer att leka med, speciellt om man är intresserad av systemutveckling och programmering.

En del spel funkar sämre under 2000 än 98, speciellt MSTS där jag får mer än dubbelt så bra Framerate i 98, däremot verkar Trainz funka bra, har inte testat det under 98 än. Musikprogram kan också ha en tendens att strula under Win2000. Min joystick som funkar utmärkt till 98 är också strulig (Thrustmaster FCS, hat-switchen funkar inte i 2000)

Jag kör med dubbla operativsystem, jag prövar först allting under 2000, funkar det inte bra startar jag om datorn med 98. Ska ni köra dubbla operativsystem så tänk på att installera Win98 först, annars kommer det att skriva över redan installerade operativsystem. 2000 däremot känner av att det redan finns ett operativsystem och frågar om du vill ersätta eller installera "vid sidan av"

mvh Daniel

Daniel R besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 11:14   #4
ghostwalker
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 266
Skicka ett meddelande via ICQ till ghostwalker
Standard

ska man ha ett OS att spela under så är 98/Me oslagbart efter som win2000 är avsett som en arbets plattform i samma stil som NT4. har du en stor hårddisk och vet vad du gör så kan du ju faktiskt köra både 98 och 2000 på samma maskin. jag ska göra om min 2000 installation och då även lägga in 98 så att jag har nånting att köra gammla spel på. nya spel fungerar i regel bra på 2000.

Mvh

Johan



"No! Try not. Do or do not--there is no try"

Edited by - ghostwalker on 20 May 2002 11:14:50
ghostwalker besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 11:21   #5
Trigger
Senior Member
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Helsingborg, , Sweden.
Inlägg: 1 513
Skicka ett meddelande via ICQ till Trigger
Standard

Windows millenium suger blomma....det är ju ett bra program för den som bara vill ha buggar. Millenium stänger ju själv ner spelen och programen man använder.
Windows 98second edition är nog det bästa enligt mig

MVH:Trigger


Trigger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 12:12   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

WindowsXP har det bästa av båda systemen. Den är det bästa köp jag gjort till datorn. Sedan den installerades så har jag inte haft en enda blåskärm. Noteras skall att jag har original och kan alltså uppdatera den automatiskt utan problem.

/Pursche



Vd på VBK-Tåg och Högste ansvarige på
Svenska Virtuella Tågledningen
Pursche besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 13:09   #7
ghostwalker
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 266
Skicka ett meddelande via ICQ till ghostwalker
Standard

Citat:
quote:
WindowsXP har det bästa av båda systemen. Den är det bästa köp jag gjort till datorn. Sedan den installerades så har jag inte haft en enda blåskärm. Noteras skall att jag har original och kan alltså uppdatera den automatiskt utan problem.

/Pursche



Vd på VBK-Tåg och Högste ansvarige på
Svenska Virtuella Tågledningen
Xp är först klassens skräp. allting i Xp är totalt ologiskt. Dessutom är det inte alla som har såpass bra lina att de kan ta hem alla de patchar som behövs. 2000 slår Xp närsomehelst var somhelst.
Ska man lägga in 1 system så är win2k pro absolut bäst.

Morsan och farsan har XP på den maskin jag sitter vid nu och det är alltid nåt som inte fungerar som det ska. Jag har 2000 på min maskin och det är ett system som fungerar bra.

Xp är ett försöka av M$ att skinna folk på pengar. försöka få dem att uppgradera trots att systemet de har innan är bättre. särskilt modemet strular i XP för morsan o farsan. glöm slå på det innan du startar datorn så är en omstart enda sättet att få igång det. De kör också Xp orginal. M$ borde ha satsat på att vidare utveckla 200 istället. summa sumarum 2000 är fortfarande kungen på "windows tronen"

Mvh

Johan



"No! Try not. Do or do not--there is no try"
ghostwalker besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 15:09   #8
Cj
Senior Member
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 352
Standard

Xp är helt ok(Prof) home ed suger, kraschar hela tiden, om man skall köra spel är det fortfarande Win98 2:ed/Me som gäller bara för att dom är baserade på 9x som är 9x är "gjord" för spel, om du skall arbeta blir det Xp eller win2000 men dom e baserade på NT så spel är inget att rekommendera...



MvH Carl-Johan HEllberg Sommar

En vän nära dej...

/Sthlms nya mördare(!): C20
Cj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 19:04   #9
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Kan inte alla nämnda krascher och dylikt bero på att ni inte använder en originalversion av Windows XP?


Med vänliga hälsningar
Windows Experience 4 ever
 
Gammal 2002-05-20, 20:20   #10
Jonte
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 324
Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

För spel är det Win 98 SE som gäller, utan tvekan, 2000 'r som sagt stabilt men inte anpassat att spela på medan XP' nya minnes allokeringssystem (NT i grund och botten iofs) skapar oreda för spel som inte är anpassade för XPn.




Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-20, 20:29   #11
imported_n/a
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: , , .
Inlägg: 484
Standard

Citat:
quote:
Xp är först klassens skräp. allting i Xp är totalt ologiskt. Dessutom är det inte alla som har såpass bra lina att de kan ta hem alla de patchar som behövs. 2000 slår Xp närsomehelst var somhelst.
Okunnigt trams. Skriv inte om sådant som du inte vet något om.

Windows 2000 = NT 5.0
Windows XP = NT 5.1

Windows XP Professional är den version man bör ha eftersom den innehåller funktioner som man plockat bort i XP Home, men även XP Home innehåller allt som folk behöver. Och det har inte kommit en mängd patchar och annat som du tycks tro. Jag har kört Windows XP Pro sedan betastadiet, och samma sak med Windows 2000 Professional (och innan dess NT4 Workstation) så jag har mycket att jämföra med.

(Okunnigt folk som skriver och kallar saker som dom uppenbarligen aldrig riktigt provat för skräp har jag inget som helst till övers för.)
imported_n/a besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-21, 16:50   #12
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Tja,

Jag anser att Windows 2000 och Windows XP inte är någon större skillnad emellan. Jag tror däremot att Windows XP kräver en mycket snabbare maskin än Windows 2000.

Men för min 450 Mhz är det Windows 98 som gäller och det fungerar lika snabbt som Windows XP gör på en 1.5 Ghz...



Med vänliga hälsningar:



X2000 - Sveriges stora stolthet, ända in på 2000-talet.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-22, 12:30   #13
TommyToad
Senior Member
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Huddinge, , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Xp prof har väl bara stöd för dual cpus? SSM eller vad det heter, men jag gillar XP iaf Jag har prof och det funkar bra efter patchning.

TommyToad besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-22, 17:10   #14
xrvjorn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 130
Standard

I Win2k får man meka hur mycket som helst i datorn, men WinXP 'låser' licensen (om man har någon...) till hårdvaran. 4 gånger (6 för Professional?) får man byta hårdvara i burken, sen är licensen slut. Det betyder ca 680:- (priset / 4) var gång man möblerar om bland hårddiskar, grafikkort etc. Dyrt!


/Jörn



xrvjorn besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-22, 17:21   #15
imported_n/a
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: , , .
Inlägg: 484
Standard

Citat:
quote:
I Win2k får man meka hur mycket som helst i datorn, men WinXP 'låser' licensen (om man har någon...) till hårdvaran. 4 gånger (6 för Professional?) får man byta hårdvara i burken, sen är licensen slut. Det betyder ca 680:- (priset / 4) var gång man möblerar om bland hårddiskar, grafikkort etc. Dyrt!
Ytterligare dumheter. Du kan givetvis byta hårdvara i burken bäst du vill. Vad du behöver göra är att förnya aktiveringen, eventuellt per telefon med Microsoft Sverige, men du behöver inte alls köpa ny licens.

Ta reda på lite saker själv istället för att bara okritiskt vidarebefordra allt trams ni ser på Internet.

Produktaktiveringen skall hindra att man installerar med samma licens på flera maskiner samtidigt, det hindrar en inte från att uppgradera sin maskin.

Citat från Microsofts supportsidor:
"If you overhaul your computer by replacing a substantial number of hardware components, it may appear to be a different PC. You may have to reactivate Windows XP. If this should occur, you can call the telephone number displayed on the activation screen to reactivate the software."

http://support.microsoft.com/default...activation.asp

Edited by - S_W on 22 May 2002 17:33:07
imported_n/a besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Brainstorming.... Pierre 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 69 2005-01-05 20:10
X 2000 bilder Mson Off-topic 2 2004-07-31 21:17
Datorn gör konstiga ljud, ett dåligt tecken eller? Jonatan Off-topic 6 2003-12-05 19:28
Med Linx X 2000 till Stockholm Pson Off-topic 9 2003-05-10 22:48
Win 2000 bra eller dåligt...... Avslut... Johan L Off-topic 0 2002-05-25 00:11



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009