Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-21, 10:47   #1
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard Spår. AI uppför sig olika??

Hej.

Jag är en nybörjare som har en fråga om spåren i Trainz.

Uppför sig tågen olika beroende på vilket spår man använder på banan.

Annlednigen till att jag frågar är.

Jag försöker att hålla ner antalet signaler på min bana. Speciellt inom bangårdar.
Kom underfund med att om man har en signal i början på Bangården. Så stannar tåget innan den för den visar Rött.
Efter cirka 10-15 sekunder, slår signalen om till gult. Och tåget kör in på bangården.
Men detta är tydligen beroende på vilket spår som används. Jag använde först "Yard 1t kuid:36713:38814" med detta fungerade det inte. Bytade ut det till "Tra nedsmutsad 1s kuid:36713:38380" sen fungerade det.
Jag använder trs 2009
Är där någon form av script inlagda i spåren.

Senast redigerad av baloo406 den 2010-07-21 klockan 10:51. Anledning: fel spår
baloo406 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 19:53   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nej, det har ingen som helst betydelse vad för spår du har.
En gissning är att du inte sammanfogat två spårbitar, vilket gjort att spåret tagit slut och signalen visat rött.
Ett tips, om du ser en röd signal (gule eller grön funkar också) så håll musen stilla över signalen så dyker det upp en liten ruta som talar om varför signalen visar rött(eller vad den nu visar). Kan ge ledtrådar till vad som är fel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 10:06   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, det har ingen som helst betydelse vad för spår du har.
En gissning är att du inte sammanfogat två spårbitar, vilket gjort att spåret tagit slut och signalen visat rött.
Ett tips, om du ser en röd signal (gule eller grön funkar också) så håll musen stilla över signalen så dyker det upp en liten ruta som talar om varför signalen visar rött(eller vad den nu visar). Kan ge ledtrådar till vad som är fel.
Tack för dit svar.
Men jag är säker på att alla spår var sammanfogade. Det enda jag gjorde, var att använda "replace assets" funktionen när jag bytade ut spåren. Sen fungerade det.
Det finns endast 2 signaler inom dett området som det gäller. 1 st vid infart och 1 st vid utfart.
Det skulle förstås kunna vara att spåren sammanfogades när jag bytte ut dom. Men det tror jag inte att den funktionen gör det av sig själv.
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 10:15   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Kan vara så, men eftersom du hade ett litet antal signaler kan det vara problemet. Om en signal inte har en annan signal i tågvägen framför sig så kommer den att visa rött. Därför visar en signal rött om du sätter ut den ensam på en kort spårbit. Som sagt, håll musen över signalen för att få reda på vad som händer, vill minnas att det även fungerar i byggläget, surveyor.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 10:44   #5
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Hej Korvtiger.

Jag förklarade mig nog lite dåligt i början. Det är inget problem, tvärtom. När tågen väl kommer in inom området som signaler står innan. Ca 15 sek efter att det kommit fram till signalen. Fungerar det bra. Jag tycker det fungerar bättre, än om man fyller hela bangården med signaler. Nu är jag förstås inte någon expert på detta spelet, långt där i från. Men tågen kör runt inom bangården och gör vad jag säger till dom att göra.

Om dom skall koppla vagnar, håller dom hastigheten fram till cirka 2 tåglängder innan vagnen. Sen släpper dom ner farten till ca 3mph. 1 tåglängd innan vagnen ökar det igen till 5 mph. det stannar aldrig helt. Var bangården signalerad överallt. Stannade tåget innan signalen. sen kröp det fram till vagnen i 5 mph. Och var det långa spår tog det en evig tid.

Ställer man sen om känsligheten på växlarna(Trigger radius). Så stannar loken direkt efter växlen. Så dom far inte runt hela bangården innan dom fortsätter dit dom skall. 1 max 2 växlar går dom förbi.

Det var bara det att detta fungerar på vissa spår inte på andra. Som jag blev lite fundersam på.


Mvh Baloo406
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2010-07-22 klockan 10:48.
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009