Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-21, 10:47   #1
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard Spår. AI uppför sig olika??

Hej.

Jag är en nybörjare som har en fråga om spåren i Trainz.

Uppför sig tågen olika beroende på vilket spår man använder på banan.

Annlednigen till att jag frågar är.

Jag försöker att hålla ner antalet signaler på min bana. Speciellt inom bangårdar.
Kom underfund med att om man har en signal i början på Bangården. Så stannar tåget innan den för den visar Rött.
Efter cirka 10-15 sekunder, slår signalen om till gult. Och tåget kör in på bangården.
Men detta är tydligen beroende på vilket spår som används. Jag använde först "Yard 1t kuid:36713:38814" med detta fungerade det inte. Bytade ut det till "Tra nedsmutsad 1s kuid:36713:38380" sen fungerade det.
Jag använder trs 2009
Är där någon form av script inlagda i spåren.

Senast redigerad av baloo406 den 2010-07-21 klockan 10:51. Anledning: fel spår
baloo406 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 19:53   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nej, det har ingen som helst betydelse vad för spår du har.
En gissning är att du inte sammanfogat två spårbitar, vilket gjort att spåret tagit slut och signalen visat rött.
Ett tips, om du ser en röd signal (gule eller grön funkar också) så håll musen stilla över signalen så dyker det upp en liten ruta som talar om varför signalen visar rött(eller vad den nu visar). Kan ge ledtrådar till vad som är fel.