Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-13, 18:45   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard Passar MSTS-rutter till Kuju Railsimulator?

Hej!
Hm, intressant simulator! Det skulle vara kul att veta om det går att använda MSTS-rutter, eftersom Kuju skapade MSTrainSimulator för ett antal år sen. Det skulle bli spännande vad Kuju skriver om det.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 19:18   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det är en intressant diskussion men en viktig asspekt är kommer det vara lagligt att göra det?

Enligt den EULA som finns till MSTS får inget material som är orginal läggas ut för nedladdning eller har jag fel?

Det betyder att att en MSTS-rutt får bara användas på annan simulator om den rutten inte har något kvar från någon av de sex orginalrutterna.

Att det ev. finns material idag på olika siter som kommer från några av de sex orginalrutterna är nog något som Microsoft inte tar så hårt på men jag tror att det kan bli betydligt knepigare om material från MSTS orginal-rutter kommer användas i andras simulatorer där MS inte kan få ta del av inkomsterna från de som utvecklat simulatorn.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 20:03   #3
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Enligt den EULA som finns till MSTS får inget material som är orginal läggas ut för nedladdning eller har jag fel?
Du har helt rätt Fredrik!

Jag höll på med deras EULA när jag försvenskade MSTS och det är tvärnit, dom tillåter inte att man lägger ut någon fil för nedladdning.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 20:32   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Om man Bortser från den legala aspekten för ett ögonblick, så har Kuju inte sagt något om huruvuda KRS kommer att kunna utnyttja material från MSTS eller ej.

TMTS däremot har sagt att både objekt och rutter ska kunna återanvändas, sannolikt med någon slags konvertering/anpassning.

Tillbaka till den legala delen då, så antar jag det är stor skillnad på om man använder saker från MSTS i din egen dator, till vad tusan som helst eller om man lägger upp en rutt med MSTS-material i sig, avsedd för användande i KRS. Man skulle då möjligtvis kunna tänka sig att MSTS-materialet tjänar som en slags "källfil" för att genom konvertering skapa genuint KRS-material, utan att kränka EULA för MSTS. TMTS-folket påstår sig ju ha löst det legala bekymmret. Antar dock att det är en gråzon, ämnet har varit uppe ett flertal gånger på de utländska formen.

En annan aspekt är om man då inte får använda det som finns med på MSTS-skivan, men är skapat genom t.ex ruttbyggare. Man skulle då kunna tänka sig att t.ex Xtracks och ScaleRail är ok, men inte originalspår. Givet att det är ok för dessa designers, förståss... Om nu spårprincipen fortfarande är tillämplig i en ny simulator, det vet vi inte ens...

Hur som helst, inget är sagt ännu, varken bu eller bä och vi lär bli varse lite senare under året, förhoppningsvis.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 08:58   #5
janneå
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
Skicka ett meddelande via ICQ till janneå
Smile Eula

Hej.
Det är länge sedan jag var inne i forumet.
Det ni nämner "EULA" vad står det för. vad betyder det.
Ni får gärna förklara för oss andra.
Är det upphovsrättslagar, eller är det coperate, ni talar om.
Hälsningar från norr
janneå besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 11:36   #6
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

EULA är en förkortning för End-User License Agreement.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009