Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-24, 22:59   #1
mattiasb
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Knäred
Inlägg: 155
Standard Trafikplanering

Jag har under lite ledigheter lagt in en massa AI tåg För DK 2000 h och fixat aktiviteter till detta för att ha lite skoj. För att få det så realistiskt som möjligt ligger det en förbigång i Fredericia varje timme av ett Lyntåg som kör om ett IC tåg mot Århus. Båda kommer från Köpenhamn. För att lösa detta har jag lagt in ett litet växellok som rullar ca 10m efter PU signalen på IC tågets spår. Efter att den rullat lite står den still ca 15 min så att signalen visar stopp i IC tågets körväg. Då ges Utfart för det paserande Lyntåget som dyker upp ca 5 min efter IC tåget. När Lyntåget fått en säkrad tågväg försvinner växelloket och IC kan köra hack i häl på lynen som hoppar över lite stationer för att få försprång till Århus

Min fråga är? Finns det något enklare sätt att styra en signal än att sätta ut ett lok som stoppar tåget?

Går det göra loket osynligt om det inte finns andra smartare alternativ.
mattiasb besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-06-24, 23:19   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Det var många många år sedan jag lekte med MSTS men jag har för mig att jag lät tåget backa några meter för då släppte signalen. Men som sagt, det var många år sedan så jag kan minnas fel.....
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-25, 06:57   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Vill du att ditt eget, spelarens, tåg ska bli förbigånget använder du dig av så kallade "double reverse points". Det innebär att du tar in in tågväg på sidospår, och sedan gör en reverse point före utfartssignalen, och sen ytterligare en precis brevid, så att paten går vidare med en minimal sträcka av riktningsbyte. Då kommer du att få stopp i signalen om det finns ett AI-tåg bakom som är lagt på huvudspåret.

Den andra metoden är som sagt att använda ett lok av någon typ, och det är främst den metod jag använder. Jag använder dock ett fullständigt osynligt och ljudlöst lok (finns att hämta på flera sidor). Tillsammans med en waiting point får man mycket exakta stopptider med dessa.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-26, 14:26   #4
mattiasb
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Knäred
Inlägg: 155
Standard

Tack båda för svar!

Jag har använt mig av båda alternativen men oftast när jag har backande tåg blir det krångel med massa andra AI tåg som fastnar i någon signal på banan.

Därför börjar jag med att lok får stoppa tågen istället..

Bönan! Vet du någon bra sida som man kan få tag på ett lok med följande egenskaper: Kort, osynligt och ljudlöst.
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-26, 17:58   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

På train-sim.com till exempel!

http://www.trainsim.com/vbts/tslib.p...ight&fid=29363
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009