Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-28, 22:25   #1
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Arrow Diverse frågor ang Content creator

Hejsan

Har samlat på mig ett par frågor ang just Trainz(2010) och Content manager, tänkte kolla om någon utan av er kan hjälpa mig?

Min första fråga är, Hur implementerar man lutning i hytten? Tex X2000, måste det vara en specifik hytt eller kan man lägga till det till alla "Hytter"

Min andra är, Vissa filer i content manager är helt blanka när man försöker "edit" filen, dvs går ej att välja/trycka fliken "edit" kan man på något sett gå förbi det? (dessa filer är ej Aurans egna)

Min sista fråga är, Har laddat ner Dieselloket V5, försökte lägga till en annan hytt förutom original hytten för just det loket, det som händer är att den nya hytten hamnar väldigt högt uppe nästan vid kontakt ledningarna, kan man själv sänka hytten? (vet att det finns "cameralist" men där ändrar man väl bara "kamerans höjd och inte hyttens höjd eller?

Mvh/Rekin
Rekin besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 09:14   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

1. Cabinsway finns och det läggs i lokets config. Tyvärr är detta ett av de många sorgebarnen i Trainz eftersom det lutar hytten UTÅT i kurvorna (se bild). Eftersom man anger ett decimaltal som värde så tror man ju att ett negativt värde borde ge lutning INÅT, men icke sa Nicke!

De två funktionerna i vehicle.gs som sköter detta ser du nedan, på något vis verkar det som om absolutbeloppet används.

Loket på bilden har cabinsway -40.0, men vad hjälper det!?

public native void SetCabinSwayAmount(float amount);
//! Gets the cabin sway amount for this vehicle.
//
// Note:
// See the SetCabinSwayAmount() method for details on cabin sway.
//
// Returns:
// Returns the cabin sway amount for this vehicle. Higher positive values indicate higher
// levels of cabin sway while a 0.0 indicates no cabin sway.
//
public native float GetCabinSwayAmount(void);
//! Gets the default cabin sway factor for this vehicle.
//
// Note:
// See the SetCabinSwayAmount() method for details on cabin sway.
//
// Returns:
// Returns the default cabin sway factor for this vehicle as defined in its configuration.
// Higher positive values indicate higher levels of cabin sway while 0.0 indicates no cabin
// sway be default.
//

2. Vet inte vad du menar? Posta ett screenshot !!!

3. Detta beror på var a.cabfront (resp. a.cabback) ligger i lokets mesh. Det krävs att man flyttar ned dessa. detta kan möjligen göras med en hexeditor direkt i meshen, men är inget man gärna ger sig in påom man inte är ruskit insatt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130301_0000.jpg (165.4 KB, 97 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 10:21   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

1. Du kan oxå prova att lägga till en rule som heter "Banking consist", då lutar även hela tåget.
Funkar tyvärr inte alltid riktigt på alla tåg, ibland lutar dom åt fel håll, ibland lutar dom inte alls (har att göra med hur boggiernas att.points är vända har jag läst någonstans).

2. ?????????????????

3. Du kan även göra en dummy mesh (och använda som default) med PEVSofts program Attachment Maker, då kan du ändra position på cabfront/back, jag har gjort det själv på ett helt gäng lite äldre USA-lok bl.a åt folk, där man satt uppe i trädtopparna och körde annars.
Gäller att se upp bara (om loken t.ex. är skriptade, eller har en massa "lösa delar" i configen, typ koppel, etc) så att man skriver om configfilen rätt (får inte alltid heta "Default" i mesh-tablet, men måste stå överst i detsamma), annars kan vissa saker sluta att fungera.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2013-03-01 klockan 10:37.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 10:35   #4
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Smile

Tusen tack för svaren!

Återkommer ang fråga 2 ( är på jobbet)

Ian, nu när jag tänker efter så körde jag tgv i trs2006 (tror jag) och den lutade in vid varje kurva, så nog borde det gå, tror inte den gör det i trs2010 däremot, men ska undersöka saken senare

Ännu en gång tack för hjälpen killar

Med vänlig hälsning,/Rekin
Rekin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 13:21   #5
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Standard

så här ser det ut när jag försöker edit bogeyn, vf?



min stora plan i det hela är att försöka hitta kuid till själva "spårljudet" så att jag kan lägga till det till dem svenska pass-vagnarna

Senast redigerad av Rekin den 2013-03-02 klockan 13:29.
Rekin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 14:00   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rekin Visa inlägg
så här ser det ut när jag försöker edit bogeyn, vf?



min stora plan i det hela är att försöka hitta kuid till själva "spårljudet" så att jag kan lägga till det till dem svenska pass-vagnarna
Pratbubblan med zzz i betyder att det finns en nyare version som är aktiv så denna "sover" och går ej att editera!

Klicka på "View Asset versions i listen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-03, 01:45   #7
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Standard

Stort tack för hjälpen!, hittade filen jag var ute efter till slut

Nu får vi se hur det går att implementera ljudet in i den svenska pass-vagn bogeyn...

mvh/Rekin
Rekin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009