Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-09, 19:44   #1
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard Skapa sessioner/tidtabell etc

Bryter ut den här frågan istället för att fortsätta på tråden jag startade häromdagen.

Har aldrig riktigt kommit igång med Trainz, men tänkte försöka få lite fart i det nu...
Det jag saknar är att kunna göra någon sorts tidtabell som man ska följa på någon av rutterna något sorts uppdrag m.a.o

Även lägga in hastighetsbegränsningar och stoppljus etc...
Även på något sätt få en avståndsangivelse till nästa station etc...

Jag antar att allt detta görs genom att skapa sessions?
Så till frågan... hur gör man sådana sessions?

Kan även tillägga/förtydliga att det är "för mig" sessionerna ska gälla, AI trafiken spelar ingen större roll just nu.

Senast redigerad av Nigge den 2009-08-09 klockan 23:25.
Nigge besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 23:05   #2
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Ingen som kan skänka lite ljus?
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 00:53   #3
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Knuffar upp tråden i ljuset igen,
Ingen som kan skänka lite ljus? känns trist att inte "kunna" använda trainz
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 09:26   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nigge Visa inlägg
Knuffar upp tråden i ljuset igen,
Ingen som kan skänka lite ljus? känns trist att inte "kunna" använda trainz
Tyvärr, så har jag inget svar att ge dig.
Har hållt på med Trainz, ända sedan första versionen släpptes. Var det 02 eller 03, kommer ej ihåg.

Har aldrig själv skapat någon sessions med tidtabeller m.m. För jag har aldrig lyckats bygga färdigt någon bana, utan gör hela tiden misstaget att börja på något nytt eller så kommer någon ommålning ivägen. Så jag har inte satt mig in i, hur man gör under alla dessa år.

Om den dagen, skulle komma. Då jag har lyckats att bygga färdigt något.
Så skulle jag också tycka, att det vore väldigt intressant att få info om, hur man går till väga för att skapa sessions och tidtabeller m.m.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 12:15   #5
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

I Trs06 vet jag att man kan skapa en tidtabell. Då går man in på Rules och sen står det något i stil med Add new rule. Därefter få man scrolla ner till Schdule och tryck add. Sen är det bara att lägga in station, tid och fordon.

Hoppas detta va det du önskade att få svar på.
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 12:32   #6
Nils-Erik_Barklund
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
Standard Skapa sessioner/tidtabeller etc

Under Edit Session kan man skapa tidtabeller och tågmöten.
- Schedule Rule används för att ange ankomsttid och avgångstid vid en station. För mig fungerar det bra på de banor som jag byggt bl.a Nora Bergslags Järnväg, Ängelsberg-Kärrgruvan, Krylbo-Kärrgruvan. Jag har även lagt in tidtabell för Bergaryd-Hedebo samt en del andra sträckor som jag laddad hem.
- Trigger Rule används för att få andra tågrörelser. Jag bygger nu en bana som går från Tillberga till Fagersta samt från Kolbäck till Ramnäs. Jag får tacka Bengan för hans spårplaner som jag använder. Där har jag lagt in tågmöte i Hallstahammar. I Ramnäs sammanstrålar fyra tåg samtidigt.
- mc Display Custom HUD får man fram den stäcka man kört, gällande hastighet samt avstånd till nästa hastighetsändring. Man ser även kommande signalbild./NEB
Nils-Erik_Barklund besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 13:47   #7
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Tack så mycket för svaren!
Och Bengan, skönt att veta att man inte är ensam:-)

Jag ska alldeleles strax iväg så hinner inte testa direkt men... Min tanke var att det skulle vara ett schedule för mig själv alltså...Men det kanske Schedule rule är till för?

Jag testar och återkommer med ytterligare frågor
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 16:23   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Nu när vi ändå är inne på tidtabeller och en massa Rules.
Hur funkar dom med portalerna, för här är det samma sak för mig. Att jag inte har satt mig in i det hela, för att jag inte har haft en egen färdig bana att göra det på.

Det enda jag vet om portalerna, är att man kan bestämma i vilka intervaller tågen ska komma i t.ex. var 5:te minut och att man kan ställa in det hela på random.

Går det att styra portalerna med rules. Så att det t.ex. är 8 minuter mellan ett tåg, sen ett på kanske 4 minuter, sen 20 minuter o.s.v. med lite blandade tåg. Så att det under en 24-timmars period ploppar upp lite tåg ur portalen, som ett riktigt dygnsschema. Som från midnatt, bara något enstaka natttåg och lite fler godståg som rullar nattetid. Sen vid 6-tiden när rusningstrafiken drar igång, så spottar portalen ut fler tåg som passar in t.ex. pendeltåg och efter 9-tiden, så blir trafiken glesare igen fram till 15-tiden, då rusningen drar igång igen o.s.v. under dygnet.

Så finns det någon bra rule, som passar in i ovanstående exempel, som klarar av att styra portalerna så. Finns ju en uppsjö utav rules, som man inte har satt sig in i. Det är så, att man skäms att fråga. När man har hållit på med Trainz så länge och inte har koll på detta.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009