Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-12, 14:18   #1
reilar
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard Vilket 3d-verktyg?

Hej på er alla tågsim-entusiaster. Detta är mitt första inlägg på forumet och jag har ganska nyligen börjat bekanta mig med Railworks2. Fantastiskt roligt! Märkte att jag ganska fort fastnade för att bygga rutter och efter att ha tittat på era skapelser har jag också börjat fundera på att skapa egna 3d-modeller.

Min fråga nu är vad för typ av 3d-verktyg som jag behöver. Har tidigare i andra sammanhang testat lite Blender. Men efter att ha läst en del av era inlägg här så verkar det som 3ds-max är ett populärt program.

Blender är ju gratis (fortfarande tror jag). 3ds-max kostar 40k. Med andra ord så känns inte 3ds-max som något för en vanlig dödlig. Går det kanske att få tag äldre 3ds-maxlicenser till mer rimliga priser? Är inte student så det alternativet är inte aktuellt.

Är tacksam för tips, speciellt om hur jag kan få tag på 3ds-max till en rimlig peng.
reilar besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 14:48   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av reilar Visa inlägg
Hej på er alla tågsim-entusiaster. Detta är mitt första inlägg på forumet och jag har ganska nyligen börjat bekanta mig med Railworks2. Fantastiskt roligt! Märkte att jag ganska fort fastnade för att bygga rutter och efter att ha tittat på era skapelser har jag också börjat fundera på att skapa egna 3d-modeller.

Min fråga nu är vad för typ av 3d-verktyg som jag behöver. Har tidigare i andra sammanhang testat lite Blender. Men efter att ha läst en del av era inlägg här så verkar det som 3ds-max är ett populärt program.

Blender är ju gratis (fortfarande tror jag). 3ds-max kostar 40k. Med andra ord så känns inte 3ds-max som något för en vanlig dödlig. Går det kanske att få tag äldre 3ds-maxlicenser till mer rimliga priser? Är inte student så det alternativet är inte aktuellt.

Är tacksam för tips, speciellt om hur jag kan få tag på 3ds-max till en rimlig peng.
3D Studio Max till en rimlig peng? Tyvärr, det är inte möjligt. Om någon försöker sälja det till dig så är det med 99% säkerhet en bluff.
Tyvärr är det så att det inte går att köpa gamla licenser av 3DS Max. Autodesk vägrar sälja. Enligt licensavtalet för 3DS Max så får man inte heller överlåta eller sälja licenserna till andra. Ett av de få sätten man kan göra på är att sälja ett helt bolag, dvs om jag har haft 3DS Max i ett bolag kan jag sälja hela bolaget till dig (observera att jag tror att det till och med står i Autodesks avtal att DE måste godkänna detta först, så det är inte säkert).

Nu säljs visserligen 3DS Max licenser ibland iaf men det är enligt vad jag förstått alltså egentligen emot licensen. Eftersom du behöver göra aktivering av mjukvaran över nätet så kommer du att stöta på problem där.

Själv har jag faktiskt köpt 3DS Max en gång. Åt företaget jag jobbade på då. Det var utan tvekan det besvärligaste köpet jag någonsin gjorde under min anställning där.... vi var t.ex. tvungen att köpa det på moderbolagets konto så vi kunde flytta licensen mellan våra dotterbolag ifall vi skulle behövt....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 14:58   #3
reilar
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard

Ok! Hade nästan på känn att det var så.
Med andra ord så är det Blender som gäller då antar jag (eller finns det ytterligare andra verktyg?).

Av det jag har gjort själv med Blender så verkar verktyget rätt så kompetent. Min känsla var dock (det är ett par år sedan jag testade det) att det skiljer sig en del från hur man arbetar med Blender jämfört med 3ds-max. Slutresultatet blir förhoppningsvis detsamma.

Finns det någon bra dokumentation för hur man använder Blender ihop med RW? Är det något speciellt plug-in som behövs för att exportera modellerna till RW?
reilar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 15:23   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av reilar Visa inlägg
Ok! Hade nästan på känn att det var så.
Med andra ord så är det Blender som gäller då antar jag (eller finns det ytterligare andra verktyg?).

Av det jag har gjort själv med Blender så verkar verktyget rätt så kompetent. Min känsla var dock (det är ett par år sedan jag testade det) att det skiljer sig en del från hur man arbetar med Blender jämfört med 3ds-max. Slutresultatet blir förhoppningsvis detsamma.

Finns det någon bra dokumentation för hur man använder Blender ihop med RW? Är det något speciellt plug-in som behövs för att exportera modellerna till RW?
Jag är själv Trainz användare främst så jag vet inte riktigt hur det är med export till RW. Såvitt jag förstått så skall det gå att använda både Blender och 3DS Max till RW men jag vet inte vad som krävs i Blender.
Det finns också troligen andra verktyg som kan skriva till RW - andra har nog bättre koll.

Sen finns det ju även andra 3D program som kan exportera i format som t.ex. Blender kan läsa in och som man sedan kan exportera till RW i - man kan alltså använda Blender som export program mera...
Någon med RW erfarenhet kanske kan komma med mera tips...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 20:26   #5
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Som Spyfrog sa så funkar Blender utmärkt som alternativ till 3dsMax dessutom finns 3d-Crafter(fd 3d-Canvas) som också kan exportera direkt till RW. Jag rekommenderar Blender dock som har ett exportskript som uppdateras fortfarande och stödjer alla typer av RW shaders i exporten.

Länk till exportskript här

Länk till en tutorial för export av en enkel box till RW här

Det finns inte jättemycket tutorials om Blender till RW att hitta men för byggtekniskinformation så går det till viss del att använda tutorials som gäller Trainz med iaf så långt tills att du kommer till hur animationer,material och texturer skall användas. Tyvärr tror jag ingen på forumet använder Blender för RW-objekt(som jag vet, rätta mig gärna om jag har fel ) så du blir väl lite av en pionjär inom detta. Roligt att du gillar RW och ännu roligare att du är intresserad av att bygga objekt och rutter till RW. Stort lycka till!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 13:18   #6
reilar
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard

Jag tackar för tipsen. Nu är det bara att komma igång då
Får väl börja smått och sedan får man se vad det leder till med tiden.

Tack i alla fall för ett bra forum. Känns som man kan lära sig mycket här.
reilar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 13:56   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Kul om någon mer kommer igång och tillverkar svenska saker för RW.

Har spenderat en vecka utan internet men med bärbar dator med Blender och RW samt lite tutorials för att utvärdera Blender.
Jag har gått vägen via TSM - gmax - 3D Canvas/Crafter och tittar nu på att byta till Blender.
Anledningen är att jag inte får sista versionen av 3D Canvas att fungera på min dator och jag är inte berättigad till gratis uppdatering till 3D Crafter.
Istället funderar jag på att byta över till Blender för mina byggen.
Programmet ser bra ut med många användbara finesser och mitt första intryck är att jag borde tittat på Blender tidigare.
Det är en tröskel att komma in i programmet men det är det med alla 3D verktyg om de inte är väldigt enkla fast då duger de bara till att bygga enklare statiska objekt med och inga lok eller vagnar.
Sedan ska man ju inte köra på en bärbar utan mus och tangentbord men det är en annan fråga.

Har lyckats få in ett par modeller från gmax och 3D Canvas in i Blender samt gjort mina första exporter till RW som fungera i simulatorn så jag kommer att gå vidare med Blender.
Endast statiska modeller utan animeringar än så länge men jag har ingen anledning att tro det ska vara några större problem med de sakerna.

Känner att jag kan rekommendera Blender som verktyg.
Tyvärr kan man inte använda senaste versionen ännu då exporten till RW inte fungerar med den.
Du måste köra Blender 2.49 för att Bigex (RW exporten) ska fungera.
RW export för Blender 2.59 har man börjat titta på men det lär dröja ett tag innan en fungerande finns att ladda ned.
Lite synd då Blender 2.59 ser väldigt intressant ut.

Det du behöver är sålunda;
Blender 2.49: http://download.blender.org/release/Blender2.49b/
Bigex (RW exportscript): http://rail-sim.de/railsimnew/index....gs-exporter-21

För att lära dig grunderna i Blender rekommenderar jag att titta på några tutorials och följa med dom i Blender.
En generell som jag tyckte var bra är Blender Basics: http://www.cdschools.org/54223045235...BCOB=0&c=55205
Finns både för 2.49 och den nyare 2.5, rätt mycket skillnader så du vill förmodligen ha rätt version.

För att göra saker till RW finns ett par enklare tutorials som hjälper dig komma igång utan att gå in på detaljer hur Blender fungerar:
En enkel låda från Blender till RW: http://sites.google.com/site/andisuk...attredirects=0
En enkel vagn från Blender till RW: http://members.uktrainsim.com//filel...m_fileid=19071
Animeringar i Blender till RW: http://members.uktrainsim.com//filel...m_fileid=26161

Blender har använts till Trainz längre än till RW så där finns lite mer omfattande tutorials.
Nu bygger man inte helt på samma sätt för Trainz samt exporten kan man ju glömma då det är helt olika men det finns en hel del nyttigt om själva byggandet i Blender.
En som jag gillade är Paul Hobbs tutorial där han bygger ett ånglok som visar många delar av Blender: http://www.44090digitalmodels.co.uk/.../blender1.html
Den är dessutom översatt till svenska av korvtiger på detta forum: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28392

Slutligen lite råd, börja enkelt med ett hus eller liknande.
Scenery objekt är de enklaste att få att fungera i RW och det finns tillräckligt mycket att lära i början utan att krångla till saker i onödan.
När du fått till det kan du gå vidare och bygga en vagn innan man slutligen ger sig i kast med att bygga ett lok.
Stöter du på problem ska du inte tveka att fråga, det är mycket att lära och många saker som kan bli fel.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 17:07   #8
reilar
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard

Tack för det KMW. Har faktiskt suttit i knappt en vecka nu och försökt komma in i Blender med just Blender Basic. Dock har jag kört version 2.58. Hade inte uppmärksammat att Bigex inte fungerade för den nyaste versionen av Blender. Men det blir väl i så fall att installera den Blender 2.49. Har än så länge bara börjat friska upp minnet i grunderna för Blender så inget är väl egentligen bortkastat så att säga.

Håller med om att börja enkelt. Första försöket lär bli något hus eller liknande. Sedan kan jag ju gå på lite mer avancerade saker allt eftersom.
Funderade på var jag i så fall hittar bra ritningsunderlag för svenska lok och vagnar. Var har du t.ex. hittat ritningar till dina P80-vagnar (som jag har installerat i RW - mycket snygga )? Eller har du modellerat dessa mer på frihand så att säga?

Edit: Jag var lite snabb med frågan om ritningar. Hittade en hel uppsjö med ritningar i Bengans tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27834. Rena guldgruvan när det blir dags för sådan avancerad modellering.

Senast redigerad av reilar den 2011-08-20 klockan 17:29.
reilar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 13:38   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ritningar hittas oftast i böcker och tidningar.
Personvagnarna har jag en ritning från tidningen Järnvägar! som gavs ut på åttiotalet under några år.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009