Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-12, 23:03   #1
ÖresundstågsLover
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5
Standard Ett riktigt Öresundståg

Hejsan, jag har börjat att "spela" (om man nu vill kalla det de) trainz. Och jag älskar öresundstågen (kanske syns på mitt användarnamn). Jag googlade "x31 trainz" och hittade detta forum. Jag laddade ner LAn:s modell och körde den lite, fortsatte att söka runt och hittade sedan de äldre modellerna också, och sist hittade jag svoyagers c20. Jag körde de olika modellerna ett tag och tyckte ju att c20 var roligast att köra, och jag blev besviken på lresundstågen som finns. Dels på att ljuden till ö-tågen var helt fel (hade förväntat mig mer verkliga ljud) och att färger och annat inuti var helt fel. Sedan blev jag besviken på hytterna också. LAns modell var "bäst" men där finns ändå mycket fel som kan rättas till.

Jag har gjort en liten lista på några saker som vore kul att ha i en modell av ett Öresundståg. Då här jag utgått från lans modell.
- snyggare insida - mer riktig textur
- riktig hytt - mer som c20
- riktigt ljud
- kan själv stänga dörrarna från hytten.
- inte bara SJs målning
- mer detaljerat tåg

Bara några saker.

Då jag inte kan ett dugg av detta så önskar jag att en snäll 3D modelkerare skulle kunna göra en sådan här modell.
ÖresundstågsLover besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 23:13   #2
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

C20 tog inte en dag att bygga.. Det blev resor mellan Kanada och Sverige, privat tåg, massa jvla kod osv.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 23:50   #3
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Hej och välkommen till forumet hoppas att du kommer att trivas här!

De saker som du har att påpeka ang X31 skulle göra sig bäst hörda i denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33321

Dessutom, precis som GBSF sa så är det här med att få 100% realism i trainz helt enkelt pga en massa saker. Dessutom så vad jag har hört så var C20 projektet inte så billigt.


Mitt tips till dig är att göra som mig, börja att experimentera med 3D modellering och bygg de saker som du anser att du behöver och verkligen vill ha. Jag har börjat göra detta i en mycket liten utsträckning. Man inser inte hur pass mycket jobb det är att bygga 3D modeller förns att man har fått smaka på det lite.
Dessutom så finns det flera duktiga 3D byggare här som kan hjälpa dig om du stöter på problem när du bygger.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 20:19   #4
ÖresundstågsLover
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5
Standard

Grejen är den att jag här ingen som helst tid att sitta med det, inget tålamod alls, har inte ens tålamod att bygga en egen bana, de två första dagarna sitter jag hela tiden med en bana men sedan glömmer jag bort den, Hr ingen motivation och pallar inte.

Annars skulle jag inte skriva här

Det jag kan göra är typ att ta bilder fixa ljud och liknande (tänka sig vad en 15 åring kan göra )men inget annat, tyvärr finns inte motivationen.
ÖresundstågsLover besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 21:13   #5
ÖresundstågsLover
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Hej och välkommen till forumet hoppas att du kommer att trivas här!

De saker som du har att påpeka ang X31 skulle göra sig bäst hörda i denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33321

Dessutom, precis som GBSF sa så är det här med att få 100% realism i trainz helt enkelt pga en massa saker. Dessutom så vad jag har hört så var C20 projektet inte så billigt.
Känns som att LAn inte bryr sig om den modellen, tänker mest på vad AlleDahlle skrev om "trösklarna" under dörrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Dessutom, precis som GBSF sa så är det här med att få 100% realism i trainz helt enkelt pga en massa saker.
Men om det nu är så enkelt, varför finns det inte mer saker som är 100% realistiska? (tror att du egentligen menar "inte helt enkelt" )

Jag menar inte helt som c20 men mer detaljerat, och en riktig hytt, och jag älskar det där i c20, att man öppnar dörrarna från hytten, sådana saker tänker jag på, sedan älskar jag onödiga saker, t.ex att dra ner den där "rullgardinen" eller nödöppnaren m.m i c20 som egentligen inte behövts men det är kul att funktionen finns där.
ÖresundstågsLover besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 21:25   #6
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Ja om ett sådant ö-tåg byggdes så skulle jag vara lycklig, men tyvärr har jag insett att det lär inte hända, känns som om man är den ända som tycker om tågen, förmodligen är man inte det men ändå.

Jag startade ju projekt öresundståg, motivationen finns men inte tid eller kunskap, och att göra ett första riktigt projekt till trainz är inte rimligt, i fantasin var detta projekt som c20 men i verkligheten finn det inte, tyvärr. Kanske får spara ihop tills att kunna betala en duktig 3D modellerare att göra det, skulle lätt kunna punga ut 15 000 kr för att få en x31a som c20, men har man inte ens börjat gymnasiet, har inget jobb så har man inga pengar.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 22:23   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Lightbulb

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Ja om ett sådant ö-tåg byggdes så skulle jag vara lycklig, men tyvärr har jag insett att det lär inte hända, känns som om man är den ända som tycker om tågen, förmodligen är man inte det men ändå.

Jag startade ju projekt öresundståg, motivationen finns men inte tid eller kunskap, och att göra ett första riktigt projekt till trainz är inte rimligt, i fantasin var detta projekt som c20 men i verkligheten finn det inte, tyvärr. Kanske får spara ihop tills att kunna betala en duktig 3D modellerare att göra det, skulle lätt kunna punga ut 15 000 kr för att få en x31a som c20, men har man inte ens börjat gymnasiet, har inget jobb så har man inga pengar.
Jag har dåliga nyheter - jag är tveksam till att 15000kr skulle räcka för ett sådant här jobb. Ni vill ha tåg + hytt. Det är ett stort jobb. Att göra en bra hytt tar minst lika lång tid som själva tåget.

Det är dessutom inte så många som har den kompetensen. 3D kompetensen är mer vanlig men själv skall det ju in i Trainz också.
Hur många har t.ex. gjort en hytt till Trainz bland forum medlemmarna? Jag vet att björnl och lan gjort det. Har korvtiger gjort det? Marcus?
Jag själv har då inte gjort det och vet inte om jag skulle vilja heller...

Det finns två saker ni kan göra för att öka chansen att någon hjälper er här och det är inte att skriva poster där ni önskar er en sak. Utan det är att skaffa fram bra underlag.
Detta betyder bra bilder på hytten. Tåget. Som duger som texturunderlag.
Samt vettiga och detaljerade ritningar.
Om det finns ritningar samt bra bild underlag så ökar chansen med flera gånger att någon får för sig att ta sig an projektet.

Dessutom bör ni kolla med danskarna, de kan mkt väl ha samma önskningar där och kanske någon som håller på - Öresundståget finns ju i båda länderna.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 22:27   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
C20 tog inte en dag att bygga.. Det blev resor mellan Kanada och Sverige, privat tåg, massa jvla kod osv.
Nåja, det är ju många saker som är nattjobb...
Rom byggdes inte heller på en dag utan det skedde tydligen på natten...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 08:23   #9
ÖresundstågsLover
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5
Standard

Bilder har jag men ritningar, nja!

Var kan jag hitta sådana någonstans?
ÖresundstågsLover besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 08:47   #10
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ÖresundstågsLover Visa inlägg
Bilder har jag men ritningar, nja!

Var kan jag hitta sådana någonstans?
Mkt bra fråga.
Som jag dessutom inte kan svara på. När det gäller äldre material finns det oftast i olika böcker men nyare modeller som Öresundstågen? Någon kanske har tips?

När det gäller bilder så vill jag bara påpeka att t.ex. för att göra en hytt behövs det bilder även inifrån hytten. Vilka kan vara svåra att få tag i utan kontakter bland lokförare mm.
Bilder bör också vara från raka och fina från sidan så det är enkelt att göra texturer av dem...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 15:58   #11
ÖresundstågsLover
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5
Standard

Som denna?
image.jpg
ÖresundstågsLover besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 16:49   #12
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Går det att använda en google sketchup modell och göra ett tåg ev en sådan? för det finns ju en superbra modell av ett öresundståg.

Senast redigerad av AlleDahlle den 2012-12-06 klockan 19:35.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 20:31   #13
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Går det att använda en google sketchup modell och göra ett tåg ev en sådan? för det finns ju en superbra modell av ett öresundståg.
Nja, inte fullt ut. Du lär inte kunna animera hjul mm.
lan är experten på Sketchup här i forumet - han har gjort några hus med det.
Har för mig att modellerna fodrar en del "uppfixning" i ett 3D program innan de duger.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009