Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-23, 20:37   #16
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Hoppas jag har bättre tur med detta kort, som kom med posten i dag, har inte ens hunnit packa upp det
Fabriksöverklockat, med tre gooa fläktar, HD 7870 OC. Man hade ju kunnat få ett 7950 billigare, men jag gillar 28 nm
Det som fällde avgörandet var att 7870 var betydligt bättre på att hantera AA, och då är kortet på bilden inte OC.
Det drar mindre ström också, ganska viktigt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165201





Skall också bygga en helt ny dator, men det får vänta ett tag, det lär ju komma nyheter framöver
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2012-03-23 klockan 22:22.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 00:29   #17
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Oj, vilken värstingkort du skaffade.
Jag har också Gigabytekort med 3 fläktar. Är mycket nöjd med den.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 01:43   #18
MTD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Falun
Inlägg: 35
Standard

Grymt kort Hawk!
Berätta gärna lite om det blev bättre eller inte.

Ska själv skicka tillbaka mitt kort på måndag.
Är inte nöjd alls! Och man har ju 14 dagars ångerrätt även om
man testat kortet, som tur är.

Ska köpa nytt, men vet inte vilket.
GTX 580 sägs ju vara ett riktigt bra kort!

Men kan även tänka mig det ovan, om det är bra.
MTD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 09:31   #19
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hawk: Ja, berätta för oss, om kortet är bra eller inte till RW. Jag köpte ju ett Asus GTX560TI, men skicka tillbaka det, för det gjorde knappt nån skillnad i RW, mot mitt nuvarande (HD5850). Som grädde på moset, så lät det som fasen också...

Kommer bygga ny dator nu, men köpa lite då och då. Blir Intel denna gång, troligen I5 2500K, moderkort och grafikkort med PCIe 3.0, 2x4 GB 1600Mhz minnen, Samsung SSD m.m.

Hitta detta https://www.inet.se/produkt/6901319/...r3-usb-3-0-vit chassi på Blocket för 500kr och ska hämta det idag. Gillar egentligen inte vitt, men för det priset, så får det gå! Kommer nog köpa denna nätdel https://www.inet.se/produkt/6900306/...-tesla-650w-80 . Icke modulärt, men i FD chassit, går det bra att gömma kablarna!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 10:04   #20
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Är det inte processor som avgör? Jag tror det är den i alla fall som skiljer. Ju högre grafikkort och ni ser ingen skillnad, då tror jag det är processorn.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 10:29   #21
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Är det inte processor som avgör? Jag tror det är den i alla fall som skiljer. Ju högre grafikkort och ni ser ingen skillnad, då tror jag det är processorn.
Ja, jag börjar också tro det. Och jag har för mig, att det var nån som sa det åt mig också. Verkar inte spela nån roll vilket grafikkort man har, för RW vill ändå inte flyta och man får pissig FPS...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 10:31   #22
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Är det inte processor som avgör? Jag tror det är den i alla fall som skiljer. Ju högre grafikkort och ni ser ingen skillnad, då tror jag det är processorn.
Helt rätt!
Man måste se till att man har en mycket kraftig processor om man ska ha ett kraftigt grafik kort. Har man inte det så kan inte grafikkortet jobba på max. Så innan man köper ett grafikkort så bör man kolla upp hur pass kraftig processor man har och vad den orkar med och inte.
Det är bättre att ha en kraftig processor och en halvdant grafikkort än vad det är att ha ett kraftigt grafikkort med en dålig processor.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 16:59   #23
MTD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Falun
Inlägg: 35
Standard

Jo, det är säkert så att en CPU avgör mycket.
Men jag tycker att min Intel i7 920 2.66GHZ borde räcka.
Med Turbo Boost som är aktiverat så kommer den upp i 2.9GHz.

Eller är det rent utav så att denna CPU är alldeles för klen idag?

Jag har tänkt att köpa en Noctua fläkt och klocka upp den till runt
3.5GHz hade jag tänkt mig.

Kanske värt att testa det innan man skickar tillbaka kortet.

Problemet är dock att min FPS, både i Railworks, Flight Simulator X och X-Plane 10 inte rört sig nånting sedan jag uppgraderade grafikkortet.
Enligt alla "experter" jag pratat så borde jag iaf se en ökning på minst 5-10 FPS efter som grafikkortet är så otroligt mycket snabbare än mitt gamla (HD4890).

Men det är som sagt ingen ökning alls, och detta tycker jag är väldigt märkligt...
MTD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 18:12   #24
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard överklocka ?

Hej
Ja det ser mörkt ut för RW. för min del.
Skam vet om det överhuvud taget är någon ide att sätta in det nya grafikkortet 7870 OC
Jag har en gammal i5-750 Processor Socket-LGA1156, Quad Core, 2.66Ghz, 8MB köpt 2009, så jag ligger nog verkligen risigt till.

Kanske man kan överklocka den , jag har en enorm kylare som knappt blir ljummen

Frågade komplett om det skulle hjälpa att köpa en i7-860, Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, men det trodde dom inte !
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461772
Skall man göra en rövare och testa ?
Det är ju antikviteter man håller på med

Allt annat är ju till 1155 numera
, jag känner för något ännu nyare(snabbare), när den dagen kommer

Som jag skrev, jag skall bygga en ny dator men jag vet inte vad jag skall ha för något, det som behövs kanske ligger fem år fram i tiden.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 00:01   #25
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Ja det ser mörkt ut för RW. för min del.
Skam vet om det överhuvud taget är någon ide att sätta in det nya grafikkortet 7870 OC
Jag har en gammal i5-750 Processor Socket-LGA1156, Quad Core, 2.66Ghz, 8MB köpt 2009, så jag ligger nog verkligen risigt till.

Kanske man kan överklocka den , jag har en enorm kylare som knappt blir ljummen

Frågade komplett om det skulle hjälpa att köpa en i7-860, Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, men det trodde dom inte !
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461772
Skall man göra en rövare och testa ?
Det är ju antikviteter man håller på med

Allt annat är ju till 1155 numera
, jag känner för något ännu nyare(snabbare), när den dagen kommer

Som jag skrev, jag skall bygga en ny dator men jag vet inte vad jag skall ha för något, det som behövs kanske ligger fem år fram i tiden.
Tycker inte du ska köpa ny cpu till din gamla rigg, utan testa istället att överklocka den. I5 750 med en bra kylare, får många upp i runt 4 Ghz!

Finns guider på nätet, bara googla lite. En guide finns här: http://www.youtube.com/watch?v=Llqhe...feature=fvwrel , där dom skrämmer upp den i 3,7 Ghz...

OBS! Det finns alltid en risk när man överklockar. Man får bedömma själv om man vill ta den!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 01:34   #26
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Huga huga, en sån stolle,han snackade ju så fort att det var helt omöjligt att hänga med.
Sedan var det ju fråga om Gigabyte Mobo, det har inte jag.
Nä den videon ger jag -5 poäng, rena rappakaljan.

Jag har redan bestämt mig för att uppgradera till en i7-860, Quad Core, 2.80Ghz, Sockel 1156, 8MB.
Jag skiter i om det inte blir bättre, men då vet jag i alla fall att processorn är bättre än min gamla i5-750

Sedan så vet jag inte ett jota om överkl
ockning
Det kan ju i alla fall inte bli sämre!!!

EDIT 1 se länk:
http://www.sweclockers.com/forum/2-k.../#post12102424

Edit 2:
Efter att jag talat med komplett i dag så tyckte dom inte det var värt att byta till i7 på min 1156 plattform

Så jag gör som du tyckte Pierre, jag försöker överklocka min i5-750 i stället

Dom sa att skulle jag vilja ha mer krut, så är det 1155 som gäller och då detta paket i synnerhet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649118

Men det får vänta , min dator är snabb och bra för övrigt

__________________


Senast redigerad av Hawk den 2012-03-26 klockan 12:06.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 23:20   #27
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Huga huga, en sån stolle,han snackade ju så fort att det var helt omöjligt att hänga med.
Sedan var det ju fråga om Gigabyte Mobo, det har inte jag.
Nä den videon ger jag -5 poäng, rena rappakaljan.

Jag har redan bestämt mig för att uppgradera till en i7-860, Quad Core, 2.80Ghz, Sockel 1156, 8MB.
Jag skiter i om det inte blir bättre, men då vet jag i alla fall att processorn är bättre än min gamla i5-750

Sedan så vet jag inte ett jota om överkl
ockning
Det kan ju i alla fall inte bli sämre!!!

EDIT 1 se länk:
http://www.sweclockers.com/forum/2-k.../#post12102424

Edit 2:
Efter att jag talat med komplett i dag så tyckte dom inte det var värt att byta till i7 på min 1156 plattform

Så jag gör som du tyckte Pierre, jag försöker överklocka min i5-750 i stället

Dom sa att skulle jag vilja ha mer krut, så är det 1155 som gäller och då detta paket i synnerhet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649118

Men det får vänta , min dator är snabb och bra för övrigt

Jo han snacka ganska fort, så det kanske var det bästa exemplet, men finns ju fler guider...

Att byta från I5 till I7 ska inte göra ett jota för spel (om jag fattat det rätt!?). Däremot att byta plattform till 1155 kan göra en del, men det kostar ju också en del (nytt moderkort och cpu), och jag tror ändå det behövs klockas. Snart kommer ju Intels nya plattform (ivy bridge) ut, så planerar man byta plattform är det kanske bäst och vänta ett tag till.

Såg i Sweclockers tråden att han med klockad I5 2500K (4 Ghz) provat RW och inte fick det att flyta. Så kanske det är omöjligt att få det att flyta? Jag tycker RW verkar vara skitdåligt optimerat och dom verkar bara göra allt för att få det snyggare med mer effekter (för varje uppdatering), men glömt dom basic problem simulatorn dras med. Jag märker iallafall en ruskig skillnad om jag inte har på skuggorna, så jag får väl köra så då!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-03-26 klockan 23:26.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 00:10   #28
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Kan vara RW:s grafikmotorn som begränsar.
Testa prova OpenRails för den har väldigt hög FPS, nästan 70.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 00:55   #29
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Ja det var skumt att det inte ens flöt bra på ens en klockad I5 2500K (4 Ghz) det var väl på en 1155 rigg också

Då finns det nog INGEN processor som klarar RW Kanske om den var på 20 Ghz.... hehe


Totte
Det är väl bara MSTS som kan använda det programmet?


Angående skuggor, så har jag alltid kört UTAN skuggor på MSTS tidigare, på min förra rigg, trots att det var en AMD dual core 4800 och ett 1950 pro.

Men nu som jag har det , 1156 i5-750-5850 så kan jag ha på alla skuggor även avancerade och MSTS flyter som smällt smör, typ 50-60 fps !
Tror det blev ännu bättre när jag la in win 7 64, med 8 Gb minne.
Undrar hur det blir med det nya grafikkortet 7879 OC, kanske 70 fps.

Men tillbaka till RW.
Jag vill absolut ha skuggor påslagna, dom avancerade, annars tycker jag det ser för "fattigt" ut. Köra med "low detail shadows" ibockat, det är trist, skuggorna blir ju helt kolsvarta.
Nej, fullt ös, annars får de va
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2012-03-27 klockan 01:16.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 12:20   #30
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Ja, om man höjer prestanda på grafik och processor och ändå blir ingen skillnad, då är orsaken spelprogrammets grafikmotor är satt på max. Det spelar ingen roll hur mycket man vill höja, det kostar ju mycket pengar och kasta dem i sjön.
Jag tror mest på Open Rail, den har bra grafikmotor.
Ja Hawk, Open Rail använder MSTS men inte MSTSprogammet.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009