Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Auran Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-14, 17:10   #61
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Bygger du i flera lager?

Du har inte råkat klicka för ögat (eller vad vi ska kalla det för), så att objektet har blivit osynligt.

Här nedan, så har jag satt ut två objekt.

En i route-layer och en i session-layer.

Klickar jag i ögat på route-layer, så blir det högra objektet osynligt. Det som jag har satt ut i route-layer.

Klickar jag i ögat på session-layer, så blir det vänstra objektet osynligt. Det som jag har satt ut i session-layer.

Kan det vara så, att du har kommit åt ögat eller glömt att ändra lager, när du har byggt vidare?

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-08-14 164824.jpg (299.2 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg 2017-08-14 164857.jpg (300.0 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg 2017-08-14 164915.jpg (298.8 KB, 74 visningar)
Gammal 2017-08-14, 20:17   #62
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Minustecken framför author-delen av kuiden indikerar att det är en av Aurans saker, så det är helt normalt.
Gammal 2017-08-15, 02:20   #63
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Tack Bengan. Jag förstår din fråga, och svaret är nej. Jag har bara två lager just nu och kolgruvan borde finnas i Routelagret.
På bilden skulle kolgruvan ligga där borta i bakgrunden. Bara namnet på objektet finns kvar, på minimappen. Den röda linjen är ett osynligt spår som finns kvar sedan ett tidigare besök av spöket. Då blev en bit av rälsen plötsligt ett "invisible rail". Går inte att radera eller flytta eller påverka på något sätt.

Jag har lagt ny räls och struntar i objektet som får ligga kvar. Det är ju ändå osynligt.

På andra ställen där rälsen blivit utbytt till annan asset så har jag höjt marken och byggt över så spåret/objektet har hamnat under mark. Helt enkelt begravt det. Vid ett ställe blev rälsen utbytt till en väg med bilar. Fick med andra ord höja marken rätt kraftigt för att också gräva ner biltrafiken.

Enligt ett tips från Nisse Blid så har jag raderat dubbletter av sessioner och router med samma namn, för att förhindra eventuell konflikt i scripten. Bara en session och en route finns kvar för Bensland.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Invisible coal mine2.jpg (170.9 KB, 62 visningar)

Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 03:52   #64
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard Problemet löst??!

Ibland behöver jag låsa ett objekt. Särskilt om det ligger väldigt nära ett annat objekt som jag vill ändra, flytta, rotera eller så. Det gör jag enklast genom att skapa ett nytt Route-lager (Jag arbetar bara i route-lagret, även när jag öppnat jobbet i Edit Session)

Jag kallar det nya Route-lagret för "Blocked" eller "Låst" eller något sådant...
Sedan flyttar jag det objekt jag inte vill påverka till "Blocked" genom att öppna Propertyrutan och ändra objektet till det nya lagret, Blocked. Sist låser jag Blocked genom att klicka på låset. Så nu -- nu ligger mitt fasta objekt i Blocked. Jag kan lägga ett nytt objekt ovanpå, flytta runt och vrida på det, hur jag vill. Det andra objektet ligger låst. Bra va?!

När jag är klar och inte behöver "Blocked"-lagret längre så mergar jag det, sammanfogar det, till det vanliga Route-lagret. Då försvinner Blocked från listan och kvar blir bara Route-lagret. Hänger ni med? Ser fint ut, eller hur.

Jag stänger hela programmet för jag har jobbat färdig för dagen.
Så nästa dag öppnar jag det och jobbar vidare. Så kommer jag till Svartstens station och finner att min kolgruva är försvunnen, borta. Ni har sett det i bilderna ovanför. Nu kom frågan - Hur kunde detta ske?

Svaret? Tja, svårt att svara på. Men detta är vad som hänt: Jag skapade en ny "Blocked-lager" för jag ville inte påverka en sak vid stationen. Då poppade plötsligt Svartsten Kolgruva AB upp i bilden!!! Kolgruvan var tillbaka. Den hade tydligen legat i det tidigare route-lagret jag kallat för Blocked. Men det lagret var ju sammanfogat med Route-lagret tidigare och fanns inte i listan när jag började sessionsjobbet på nytt!

Förstår ingeting. Hur som helst. Jag sammanfogade de båda lagret på nytt och öppnar Edit Sessionen. Då är kolgruvan försvunnen på nytt !!!

Jag stänger ner banan och startar upp på nytt och skapar återigen ett nytt route-lager och kallar det för Blocked. Då kommer kolgruvan tillbaka!

För att behålla det låser jag upp "Blocked" och sammanfogar det med Route-lagret. Jag låser också upp Sessions-lagret (som jag annars alltid håller låst för att bli påmind om att jag bara arbetar i Route-lagret.).

För att vara riktigt säker på att allt finns kvar så använder jag "spara som" och skriver över den gamla rutten/sessionen. För att inte det ska uppstå någon konflikt så raderar jag också den gamla rutten i "my content" i Content Managern.

Nu när jag öppnar Edit Session på nytt så är allt kvar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Invisible coal mine.jpg (191.6 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg Invisible coal mine2.jpg (189.1 KB, 47 visningar)

Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 07:27   #65
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Under Beta-testandet av SP2 har jag för mig att någon påpekade nåt liknande om lagerhanteringen, men har inte brytt mig om det eftersom jag inte jobbar så med lagren som du gör. Vi kan ju hoppas att det är fixat i HF1 !?

I denna video efter ca 4:10 görs ett fel vid sparandet som möjligen kan för klara hur lager försvinner ? I övrigt en utmärkt video.

https://www.youtube.com/watch?v=KoXv...ature=youtu.be

Alla N3V Videos finns om man söker på Tutorials.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2017-08-17 klockan 07:57. Anledning: Möjlig förklaring?
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 11:34   #66
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Har du provat, att ändra på själva objektet istället?

t.ex. att du har ditt lager Blocked liggandes hela tiden bland lagrena.

När det är ett objekt du vill komma åt, så klickar du via frågetecknet på objektet och ändrar till lagret Blocked där. Sen när du har flyttat och vridit klart, så ändrar du tillbaka till route eller session lagret där du vill att objekten ska vara.

Då slipper du Merga ihop dom olika lagrena.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (228.7 KB, 37 visningar)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37.