Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-05, 10:57   #1
avgd
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 107
Standard beftinliga sträckningar??

i "Route geagraphy creator" finns ju på världskartan en massa röda linjer som jag tolkar som järnvägslinjer. stämmer detta och kan man med hjälp av dessa linjer på något sett förenkla ett ruttbygge om man utgår från de linjer som finns på kartan? (om man vill avbilda en gammal svensk bana tex.)


/Axel
avgd besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-05, 16:27   #2
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

De stämmer så vitt jag vet "någorulnda" med originalen!

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Konsernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-05, 16:35   #3
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej

Hvis du har et kort over Sverige liggende ved siden af dig någ du arbejder med Geographics editoren kan du finde de nogenlunde rigtige
possitioner for dine byer, Du kan også nøjes med at lave de tiles der ligger lige rundt om hvor din spor skal ligge. Det gør at du ruten, selv om det er en stor rute, ikke fylder ret meg på HD. Jeg har selv begået den fejl IKKE at gøre dette med EDK. Det er derfor at den fylder næsten 3GB

Hälsninger til alla
Erich F.
Routebuilder
erich.falensteen@mail.tele.dk
Erich besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-07, 11:51   #4
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Jag håller på med experiment med riktiga kartor som jag använder tillsammans med TSTools för att göra terrängmodeller och spårplaner från verkliga sträckor. Jag tycker att de järnvägslinjer som finns i RGE är väldigt schematiska och går knappast att använda när man vill gå ner på detaljnivå med kurvradier etc. men duger bra när man ska markera vilka områden som ska utnyttjas i rutten för att sedan utnyttja kartornas Lat/Long kordinater i RE:n. Mitt är än så länge bara på experimentstadiet, då jag är nybörjare på att bygga rutter, men jag har tänkt att påbörja ett större projekt så småningom och bygga på detta när jag känner för det. Men det är mkt att göra än innan det är dags att börja göra nåt vettigt av det, om det går?

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-07, 15:59   #5
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

går det att lägga in landskap direkt i TS?

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Konsernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-07, 18:14   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Finns några program som lägger in landskap i MSTS. Bl.a. http://www.dem-ex.com/ , men datan man behöver ifrån Lantmäteriet (för svenska rutter!) är vansinnigt dyr, tyvärr!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-08, 17:37   #7
Jolin
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Linköping, , .
Inlägg: 141
Standard

DEM data med 30 meters upplösning för Sverige finns på länken

http://dbwww.essc.psu.edu/dbtop/amer...dem/30m_utm18/

Klicka på doc eller doc.html för en beskrivning. Jag är inte inne i DEM-världen, så jag fattar inte halv sju av det hela, om det är användbart eller inte. Men söka med Google klarar jag av... (det var så jag hittade adressen).


Jolin
Jolin besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-08, 17:42   #8
Jolin
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Linköping, , .
Inlägg: 141
Standard

Verkar som det inte går att klistra in länken (för lång?) - provat att editera inlägget utan lycka. [xx(]

Går inte heller att skriva rakt av, så jag publicerar länken utan att ange den som länk. Det som strular tycks vara att den börjar med dbwww, observera att db ska ingå i länken. Åsså http kolon dubbelt snedstreck i början förstås.


dbwww.essc.psu.edu/dbtop/amer_n/us_ne/pa/n41w077/n41w077g8/data/dem/30m_utm18/



Jolin
Jolin besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-08, 18:43   #9
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Jag har tidigare kollat med Lantmäteriverket vad det kostar, och som info gav dem mig följande priser: 2500:- i startavgift, sen kostar det 20:-/km². Då kan man få datat i vilket format som helst. Antar att dom menar att man kan få det för olika typer av program som kan hantera terrängdata i 3D.

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-08, 22:13   #10
chrka
Nybörjare
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Skänninge, , Sweden.
Inlägg: 65
Skicka ett meddelande via MSN till chrka
Standard

Tyvärr Jolin verkar det som din länk innehåller kartdata på nån plats i USA som heter Swedenwalley PA (Pennsylvania?).


/Christer
chrka besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 08:55   #11
Jolin
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Linköping, , .
Inlägg: 141
Standard

Hehe.. så det kan bli. Kollade aldrig koordinaterna....
[:I]



Jolin
Jolin besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009