Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-02, 13:30   #1
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard Installerade objekt som inte går att hitta/använda?

Hej!

För ett tag sedan laddade jag ner en bana som antagligen ligger i Norge, i alla fall om man ser till plats/ortsnamn när man kör den.

Hur som helst... i den banan finns signaler utplacerade som ser ut som de svenska signalerna som finns längs med våra järnvägar. Problemet är bara att när jag försöker hitta på dessa när jag själv bygger så finns dom inte!

Om jag går in den norska banan genom "Edit route" och använder mig av verktyget "Hitta objektet", dyker dessa upp i "Trackside objects"-listan med namn som "Rcross", "Rblock" och "Rdwarf" etc men när jag laddar in min egen bana finns inte dessa signaler med!

Vad beror detta på och hur kan jag komma till bukt med problemet?
För visst är det väl så att om jag laddar ner en bana så följer alla objekt med som behövs som inte redan fanns installerat? Alltså att alla objekt som finns utplacerade i en nedladdad bana borde finnas med och gå att använda sig utav i egna projekt?

Mvh

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 15:03   #2
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tågluffe Visa inlägg
Hej!

För ett tag sedan laddade jag ner en bana som antagligen ligger i Norge, i alla fall om man ser till plats/ortsnamn när man kör den.

Hur som helst... i den banan finns signaler utplacerade som ser ut som de svenska signalerna som finns längs med våra järnvägar. Problemet är bara att när jag försöker hitta på dessa när jag själv bygger så finns dom inte!

Om jag går in den norska banan genom "Edit route" och använder mig av verktyget "Hitta objektet", dyker dessa upp i "Trackside objects"-listan med namn som "Rcross", "Rblock" och "Rdwarf" etc men när jag laddar in min egen bana finns inte dessa signaler med!

Vad beror detta på och hur kan jag komma till bukt med problemet?
För visst är det väl så att om jag laddar ner en bana så följer alla objekt med som behövs som inte redan fanns installerat? Alltså att alla objekt som finns utplacerade i en nedladdad bana borde finnas med och gå att använda sig utav i egna projekt?

Mvh

/Tågluffe
Hej,

Tycker att det låter konstigt att signalerna finns i den norska banan men inte din egen, är de väl installerade på den ena banan borde du även kunna använda dem på din andra bana.

Om jag förstår dig rätt så tror jag att du missuppfattat lite kring banorna du laddar ner, såvitt jag vet följer inte objekten automatiskt med ner när du installerar en ny bana utan du måste hämta alla objekt för sig. Däremot är det så att ett objekt som väl är nedladdat kan du använda i dina egna projekt.

/Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 17:47   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Dessa signaler bör finnas för dig, då dem är inbyggda Dock heter dem tex. "R Dwarf" eller "L Dwarf". Det ska vara ett mellanrum mellan R/L och signalentypens namn.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 18:13   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Så är det som Henke 327 skriver. För att lägga ut en komplett bana krävs ett jättestort arbete för att samla ihop alla nödvändiga cdp-filer. Inget höjdarhjobb precis. Min Svensk cab-bana (5 mil lång) har ett cdp-paket som är 500 mb stort. Banan skall väl ut i Forum snart, men finns att få tag i.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 11:45   #5
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard

Tack för era svar!

Jaha jag trodde nog att man fick med alla objekt en bana består av automatiskt när man laddar ner den. Jag ska prova att söka på "L Dwarf" istället för LDwarf" så får jag se om den dyker upp.

Cab-banan verkar intressant när den innehåller så pass mycket som 500 mb objekt! Den ser jag fram emot att ladda ner. Antagligen en hel del svensk-klingande objekt vilket jag letar efter! Allt ifrån gräs och träd till byggnader och spårrelaterat!

Men jag börjar prova söka efter signaler med mellanrum!

Mvh

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 13:47   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tågluffe Visa inlägg
Tack för era svar!

Jaha jag trodde nog att man fick med alla objekt en bana består av automatiskt när man laddar ner den. Jag ska prova att söka på "L Dwarf" istället för LDwarf" så får jag se om den dyker upp.

Cab-banan verkar intressant när den innehåller så pass mycket som 500 mb objekt! Den ser jag fram emot att ladda ner. Antagligen en hel del svensk-klingande objekt vilket jag letar efter! Allt ifrån gräs och träd till byggnader och spårrelaterat!

Men jag börjar prova söka efter signaler med mellanrum!

Mvh

/Tågluffe
Du behöver inte vänta. Jag behöver: Din epostadress, vilken TRS-version och vilket operativsystem. Använd epost: nils.blid@bahnhof.se

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 15:09   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tågluffe Visa inlägg
Antagligen en hel del svensk-klingande objekt vilket jag letar efter! Allt ifrån gräs och träd till byggnader och spårrelaterat!

/Tågluffe
Hmm, har du kollat i Trainz downloadsavdelning här på forumet?????
Eller laddat ner Sv. Tåg skivorna från http://www.banbyggarna.se/trs06/trainz.htm.

Antagligen inte , för då hade du inte saknat mycket av det du söker skulle jag tro .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 09:21   #8
jgloket
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 22
Standard Dalsland

Jag har fått äran att köra runt i Dalsland i och med Nils cab-bana.
En otroligt fin bana med vackra landskap och som avspeglar verkligheten otroligt fint.
Dessa 4,2 mil gammal järnväg är en toppenbana, hoppas fler vill och kommer att få ta del av den.

Tack Nils Blid
jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 15:42   #9
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard

Ja jag har installerat både 2004- och 2005-skivorna men tycker ändå inte att jag får fram allt som jag tidigare fått fram i äldre version av Trainz. Ett exempel är den gula stoppbocken. Hur jag än söker så dyker den inte upp.

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 18:15   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tågluffe Visa inlägg
Ja jag har installerat både 2004- och 2005-skivorna men tycker ändå inte att jag får fram allt som jag tidigare fått fram i äldre version av Trainz. Ett exempel är den gula stoppbocken. Hur jag än söker så dyker den inte upp.

/Tågluffe
Den heter Modern railend och ligger under Tracks / Trackside inne i Trainz.

Ett litet tips.

Gå upp till vänsterhörnet och klicka på prylen som ser ut som en tratt.
Klicka sen på den vridna pilen.

Här har du många olika sökmetoder som hjälp att finna dina objekt.

Ett är t.ex. att du bläddrar upp till Author och skriver in t.ex. chakz0r. Då får du fram alla objekt från just den användaren. I detta fall, så är det Tomas som står bakom användarnamnet chakz0r. Kör save och spara användaren under valfritt namn, så finner du senare samma användare enkelt i din egen lilla minneslista.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20130815_0000.jpg (155.8 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20130815_0001.jpg (72.5 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20130815_0002.jpg (185.9 KB, 119 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 18:34   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Några utav alla alternativen som man kan söka på.

Sist på bilden, där är Categore imarkerat och därifrån kan man göra ännu fler sökningar om man går över till nästa kolumn.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image3.jpg (91.6 KB, 119 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 20:39   #12
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard

Tack så mycket Bengan!

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 23:06   #13
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Tågluffe: Du har fått närmare 200 cdp-filer - det mesta svenskt. Däribland ingår SE-Buffert new/old. Klarar du inte av att ta ner och öppna paketen - bl a en komplett bana - bör du kontakta mig, vilket jag också skrev till dig Kommunikation bör vara tvåvägs, inte envägs.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 17:31   #14
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard

Nu har jag installerat om Trainz och ska lägga in din CAB-bana samt sätta mig ner och förstå mig på hur man hittar objekt i byggar-läget!

Mvh

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 20:11   #15
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Du bör först läsa "Starthjälp för nya medlemmar". Pdf-filen hittar du under Trainz/Allmänt, femte posten tror jag. När du har läst den så kan du återkomma i Forum.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009