Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-11, 13:35   #121
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Du ska använda b3 versionen i alla lägen !

Till hösten/vintern kommer dom svenska signalerna också att använda samma plattform som tavlorna har.
När det gäller tilläggstavla för hastighet får nog LAn svara på.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Nu har jag åkt på stryk igen. Först om kilometerstolpar (se ovan), nu om orienteringsskylten.

Orienteringsskylten är en av grundbultarna i Svensk cabbana. Den informerar Trainz-föraren om när det är dags att bromsa tåget och till vilken hastighet. Orienteringsskylten ersätter den verklige lokförarens körjournal. Utan en orienteringsskylt hamnar Trainz-föraren i en "spansk" situation.

I b3-versionen har en ny orienteringsskylt med massor av finesser skapats. Problemet är att det bara finns en tilläggstavla, men ingen för hastighet. Utan en fungerande orienteringsstolpe kan cabbanan inte köras realistiskt och är därför värdelös.

Cabbanan har exporterats privat, men är nu tänkt att läggas ut för 2010 och 2012, som den enda kompletta banan i Forum.

Orienteringsskyltarna i b2-versioner ligger kvar i banan men skall jag göra en ändring så blir resultatet undermåligt. Och jag kan lova att ändringar kommer att behövas. Bilderna berättar.

Vad har jag då för alternativ? Den gamla Orienteringsskylt V2 fungerar inte i 12;an och är därför ute. B2-versionen är enligt rubriken obsolete. Kan jag använda b2 och hoppas att skylten ligger fast vid uppdateringar?

Nisse
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 15:14   #122
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Orienteringstavla med Hastighetstavla

Ja Nisse,
det skall gå att montera en hastighetstavla under en Orienteringstavla!
Orienteringstavlan monteras med stolpe och Hastighetstavlan utan stolpe. Hastighetstavlan justeras in på plats på Orienteringstavlans stolpe.

Om vi tänkt rätt kommer även "spanska AI-förare" att anpassa hastigheten (????).

Tyvärr var väl inte betatestandet på topp när vi utvecklade Järnvägstavlorna så jag vet inte hur det fungerar.

Men vi får väl följa Kajsa Vargs recept:

"Man tager vad man haver och gör nåt gott av det!"

Testa gärna och återkom!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 17:17   #123
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Tack Svenolov och LAn för hypersnabba svar.

Problem är till för att lösa och så är gjort vad jag förstår. Med tanke på minnet - där ligger du i lä, LAn - får jag väl fixa en enkel manual.

Angående uteblivet betatestande; kan det inte vara så att Svenska järnvägstavlor har betatestats både snabbt och ingående. Eventuella missnöjda (märkliga personer) hänvisas till skamvrån

Den hittills genomförda "offentliga" betatestningen har varit en fascinerande följetong i vilken synpunkter och svar levererats med en kulsprutepistols hastighet.

Är det inte dags att sätta punkt nu och övergå till skarpt läge?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 22:47   #124
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja Nisse,
det skall gå att montera en hastighetstavla under en Orienteringstavla!
Orienteringstavlan monteras med stolpe och Hastighetstavlan utan stolpe. Hastighetstavlan justeras in på plats på Orienteringstavlans stolpe.

Om vi tänkt rätt kommer även "spanska AI-förare" att anpassa hastigheten (????).

Tyvärr var väl inte betatestandet på topp när vi utvecklade Järnvägstavlorna så jag vet inte hur det fungerar.

Men vi får väl följa Kajsa Vargs recept:

"Man tager vad man haver och gör nåt gott av det!"

Testa gärna och återkom!!!!
Det bakre förslaget är lite pyssligare, men passar bra in bland cabbanans befintliga orienteringsskyltar. Den främre varianten är i enlighet med "förslag LAn". Den är utmärkt för "spanska AI-förares" ögon - övertydlig, dock inte särskilt njutbar för turister. Dessutom behöver jag inte tjata om påskgult (se tidigare inlägg).

Kort och gott: Den främre uppfyller mina kravspecifikationer med råge.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nilsblid_20130811_0000.jpg (115.4 KB, 276 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 08:35   #125
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Version b3 och vidare öden...

... jag var nog otydlig i mitt påstående om sviktande betatestning.
Testningen av varje enskild tavlas utseende, funktion och justeringsalternativ har varit utomordentlig - TACK till Bengan, Gunter2, Jockes, Leoj,Nils Blid, Rac_Hammar, Rely och Robert E !!!!!

Vad jag åsyftade var testning av hur de olika tavlorna fungerar ihop t.ex. som i Nils senste inlägg.

Den hastighetstavla som sitter under orienteringstavlan skall ju egentligen inte ha någon påverkan på hastigheten utan endast informera om en kommande hastighetsändring och skall vad jag förstått vara fyrkantig(?)

Om detta kommit på tapeten unde testningen hade vi kunnat fixa detta men som Svenolov påpekar återstår ännu arbetet med signalerna och då öppnar sig möjligheten att göra Otavlans hastighetstavla som en slags "försignal" till hastighetstavlan (!?)

Vers. b3 kommer att gälla fram till dess att hela detta "Signal- och Tavelpaket" är färdigt !!! Kuiderna kommer inte att ändras i den slutliga versionen så man skall lugnt kunna placera ut tavlorna redan nu.

Tack till er alla:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 15:57   #126
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Lennart.

Jag fick dessa två varningar på den senaste uppdateringen utav U-tavlan som du la upp på morgonen idag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (157.8 KB, 267 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 00:06   #127
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Lennart.

Jag fick dessa två varningar på den senaste uppdateringen utav U-tavlan som du la upp på morgonen idag.
Även jag har felet (och felet är att en fil saknas - men vet inte om den behövs, har inte provat tavlan(orna) så mycket ännu, och såg inget fel. Men jag använder bara dem vita med siffror och den blå med ett U än så länge - så påverkar mig inte), så det är inget bara du har problem med Bengan.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 07:06   #128
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Felet rättat...

... det berodde på att en gammal texture.txt -fil låg kvar och skräpade!

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....78&postcount=7
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 23:50   #129
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Saknad tavla, mm...

Hej!
Saknar Förvarningstavla (stor fyrkantig pilen ner, fig 54e i säo).

Och sen en del påpekanden efter lite testkörande:

Hastighetstavla med "Pilen upp" betyder inte sth 200 km/h utan kan vara vilket värde från 160 km/h och uppåt. Likaså betyder inte "Pilen ner" sth 120 km/h utan är vilket värde som helst från 160 km/h och uppåt.

Tavla överskridande (liten pilen upp) har ett procentuellt påslag vid hastighets tavla och även vid förvarning av denna hastighet som gäller för vissa tågslag, kommer detta att implementeras?

Det vore roligt och kanske nödvändigt om de flesta tavlor har en reell funktion i trainz och inte bara är en utsmyckning, t.ex. som ovan nämns med orienteringstavlorna som faktiskt förvarnar om en lägre hastighet och även tavlor såsom "Fiktiv försignal" mm.

Detta är ju visserligen en form av ATC eftersom de flesta tavlor har baliser som ger korrekt information när det inte finns ngn text att läsa, men någon slags lätt version av ATC som HUD-rule kanske?

Och nu något allvarligt...
Om jag passerar en signal som t.ex. visar "kör 40" och passerar en Hastighetstavla med ett högre besked efter signalen så blir denna hastighet nya sth! Vilket innebär att man kan få passera en växel i 200 km/h... Inte kul...

Jag såg tidigare i tråden om att det kommer ett komplett paket med signaler och tavlor senare i år (hoppas jag) och att det skulle gå bra att lägga ut tavlor ändå, gäller detta även signalerna eller ska man vänta?

Ett förslag jag har är att det går att välja tilläggstavlor inifrån property-rutan på "huvudtavlorna" t.ex. OT och HT så att det blir färre objekt på banan.

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 07:51   #130
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det du säger är helt riktigt.
Vad gäller överskridande- och restriktionstavlorna så gjorde vi så här i väntan på ett fungerande ATC-system (5-årsplanen).

Det du nämner om hastighetstavlor efter signaler är nog en sak som Svenolov kommer att titta på när han får tid att utveckla signalsystemet.

I verkligheten är ju allt idag kopplat till ATC och jag antar att en signals hastighetsbesked gör att en efterkommande hastighetstavlas högre besked ignoreras ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 22:39   #131
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Låter intressant med ett ATC-system enligt verklighetsprincipen... Jag har själv haft idéer om att programmera ett signalsystem inkl. ATC och tågvägslåsning som i verkligheten, men i.o.m. erat jobb så har jag inte börjat, men sugen blir man ju ändå...

Angående signaler och tavlor så fungerar det kortfattat ungefär så här:
Information som överförs via ATC-systemet är Takhastigheter (inkl. stopp), Målhastigheter, Målavstånd, Lutning (inte till fisk), Tågslagsinformation.
De flesta baliser är inbördes länkade till varandra, sk grundavstånd.

Beroende på banans kvalitet och status varierar den högsta tillåtna hastigheten, takhastigheten på bansträckan, även fordonet har en sth.
De olika typerna av hastighetsbesked lagras i separata register där varje register bara kan ersättas av samma typ av kategori. Dock kan vissa typer av T-nedsättningar radera andra typer av nedsättningar, men detta är lite överkurs kanske... Det har med kodning av baliserna att göra.
Vid varje ögonblick är det den lägsta hastigheten i alla registren (inkl. bromskurveregistren) som är sth för fordonet.

Sen finns det en del andra finnesser med ATC-systemet också, bla P- och A-bortflyttad målpunkt och SH-baliser (höjning efter växel), mycket handlar ju om säkerhet och att snabba upp tågförningen.

Och allt detta är förstås häftigt(!) om det finns i systemet. Min tro är att det går att göra en typ av "ATC-light"!
Frågan är ju också om baliserna bara ska vara kosmetika och all info finns i tavlornas infopunkt? Dock finns det ju tavellösa infopunkter, men man kan ju ha en osynlig tavla! Jag vet inte vad trainz tillåter er att göra!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 18:42   #132
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej lan!

Jag har upptäckt en ny tilläggstavla för bland annat orgentiringstavlan.

Det är samma som den tavla som det står "Gäller ej alla spår" fast motsatsen "Gäller alla spår".
-------------------------------------
Såhär ska texten vara på tavlan.

övre raden --- Gäller
undre raden -alla spår
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 23:44   #133
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Jag har försökt söka, utan att finna, men hur långt ifrån ska egentligen en tavla sättas upp för det den varnar för? Tex. orienteringstavla innan hastighetsnedsättning, och ljudsignaltavlor innan vägar. Allt beror väl också på hastighet, backar (längre bromssträcka tänker jag då) och sådant som avgör avståndet, men ett cirkatal vore bra att ha!

Vore praktiskt om man kunde samla lite sån info och ge ut en guide när allt börjar bli klart Ska betatesta lite mer dock (har ej använt alla tavlor ännu, är nog en hel del kvar..)!

//Jocke
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 11:03   #134
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Jag har försökt söka, utan att finna, men hur långt ifrån ska egentligen en tavla sättas upp för det den varnar för? Tex. orienteringstavla innan hastighetsnedsättning, och ljudsignaltavlor innan vägar. Allt beror väl också på hastighet, backar (längre bromssträcka tänker jag då) och sådant som avgör avståndet, men ett cirkatal vore bra att ha!

Vore praktiskt om man kunde samla lite sån info och ge ut en guide när allt börjar bli klart Ska betatesta lite mer dock (har ej använt alla tavlor ännu, är nog en hel del kvar..)!

//Jocke
Två komplicerade ämnen, Jockes. När det gäller förtavla för hastighetsnedsättning skall den enligt anvisningarna placeras 1.200-1.500 meter före hastighetstavlan. Sen får man väl också göra en bedömning.

Ljudsignaltavla är knepigare. Nu vädjar jag till mitt minne. Ljudsignaltavlan skall sättas upp framförallt före tunnel, kurva och planfri vägkorsning med begränsad sikt. Mellan signaltavlan och objektet skall signal "tåg kommer" ges ytterligare en gång. I en STW-manual kan man läsa att ljudsignaltavlan skall placeras 250 meter före objektet (förkortning för "tunnel, kurva och planfri korsning"). Då skall nästa signal på 125 meters avstånd vilket förefaller orimligt. Min gissning är tumregeln försignal 500 m före objektet och ny signal 250 meter. Med tanke på anvisningarnas luddighet får man väl anta att bedömning gäller här också.

Rättelser och klarlägganden är önskvärda.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 11:18   #135
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mittåt. Till följd av att jag inte kan läsa Windows mail utan använder endast tangentbordet uppstår lätt fel. Dem upptäcker jag i Forum - som nu. I andra stycket, tredje raden, har ett ord fallit bort. Skall läsas: "...nästa signal placeras på 125...".

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009