Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-25, 18:41   #136
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

På Transportstyrelsens webbplats finns Järnvägsstyrelsens handböcker. Den här innehåller bl.a. information om avstånd för orienteringstavlor (ska vara 1000 m enligt den).

Ljudsignaltavlornas avstånd säger den inget om. På Postvagnen hittade jag en uppgift om att 4 till 6 ggr sth är vad som gäller (eller gällde, tydligen sätts de inte ut längre?), alltså 400-600 m om sth är 100 km/h.
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 23:40   #137
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erafjel Visa inlägg
På Transportstyrelsens webbplats finns Järnvägsstyrelsens handböcker. Den här innehåller bl.a. information om avstånd för orienteringstavlor (ska vara 1000 m enligt den).

Ljudsignaltavlornas avstånd säger den inget om. På Postvagnen hittade jag en uppgift om att 4 till 6 ggr sth är vad som gäller (eller gällde, tydligen sätts de inte ut längre?), alltså 400-600 m om sth är 100 km/h.
Tack för det Erafjel - och därmed bör väl Jockes ha fått svar. Med stöd av uppgifterna ovan - dels mina, dels Erafjels - har man verktygen för att göra en bedömning när det gäller våra banor. Några exempel; I Svensk cabbana finns en hastighetsnedsättning från sth 130 km/tim till 40. Här har jag lagt O-tavlan 1.200 meter före hastighetsnedsättningen. För ex. 90 km/tim har jag lagt den på 800. Ytterst handlar det om en bedömningssak (bedömning = konsultord för gissning, spådom) men allra mest om sunt förnuft - och bromsförmåga.

När det gäller ljudsignaler finns en matematisk lösning. Den är bra. Att Transportstyrelsen lagt locket på om avståndsfrågan kan bero på att ljudsignaler inte är särskilt lyckat i tätbebyggda samhällen. Malmö har Citytunneln och skall tågen ge signal före varje in- och utgång kan man räkna med uppror i staden. Samma problem gäller Hallandåstunneln vars norra fel ligger inte långt ifrån Hemmeslövs strandbad, som gästas av potentater.

Med andra ord; stör ljudsignalen i Trainz frugan eller sambon är det nog läge att ta bort tavlan. Transportstyrelsen har inga invändningar.

Nisse
.
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 18:15   #138
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har i min kommande bana drabbats at stolpproblem så tillvida att stolpen skiner igenom. För min del göra det inte xså mycket, men man kan väl alltid påkalla uppmärksamhet.

Banan har 48 orienteringsskylter varav bara tre är OK.

I min cabbana fungerade alla orienteringstavlor utom två varför jag misstänkar att nu påkallade fel kan ha med den kommande banan att göra.

Klagomålet härmed framfört - och därmed har det juridiska ansvaret vräkts över till någon annan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Framifrån.jpg (145.4 KB, 151 visningar)
Filtyp: jpg Från sidan.jpg (163.6 KB, 151 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 19:04   #139
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Välj property rutan [?] - Justera tavlorna i djupled.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-10-17 klockan 19:27.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 19:06   #140
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tilläggstavlorna går att finjustera i y-led!!!
Betänk att dessa tilläggstavlar skall passa till en uppsjö olika stolpar varav de "osymetriska" STW-luftledningsstolpar är några. Detta är anledningen till att man själv måste finjustera beroende på vilken stolpe man fäster mot.

Nu var Svenolov snabbare än "tåget" !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-10-17 klockan 19:07. Anledning: Svenolov har gått ur sommaridet !
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 22:23   #141
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Sanningens väntade minut har kommit - nämligen första svängbron i DVVJ med Dalslands kanal. Brosignal finns i STW vägskydd men har på något sätt försvunnit ut ur STL-X. Tidigare har brosignal funnits med i STL-Aktuell, som dock har utraderats.

Lösningen med ljussignaler är annars väldigt enkel; Man kopplar ihop STL-X vsi på ömse sidor om svängbron. När passagen är stängd visar vsi rött ljus, i öppet läge vitt.

Men problemet försvåras av att jag bygger banan enligt Banverkets bestämmelser BVF 646.2.

Kolla nu bilden. Utgångspunkten är kilometerstolpe 32 (vit pil 1). Den ligger så nära mitt i prick man kan komma. Enligt BVF skall 32+037 (pil 2) innehålla en brosignal. Någon sådan finns inte, åtminstone vad jag kan se. Här kan det kanske vara bra med vsi.

Vid KM 32+100 (pil 3) skall det finns en 20 Ha-tavla, rörlig bro. Det bör vara en vanlig hastighetstavla med begränsningen 20 km/tim plus tilläggstavla broöppning (som inte finns).

Vid 32+175 ( pil 4) skall det finnas signalen "Rörlig bro med tilläggstavlan Lgb (Långbron)" - som inte finns. Svängbron ligger mellan pilarna 4 och 5.

Vid pil 5 (32+221) skall hållplatsen Långbron ligga. För trångt tycker jag och har skickat fram hållplatsen 75 meter (pil 6).

Utöver ovanstående skall det finns vid 31+940 signalen "Lpsi. Kontrollbekräftar rörlig bro". I det här fallet kanske lösningen heter dubblering med vsi - samma ljussignaler men under annan benämning.

För att kunna genomföra BVF 646.2 behövs vad jag förstår stolpsignalen (rörlig bro) samt tilläggstavlan "Rörlig bro" till hastighetstavlan.

Norr om Billingsfors väntar ytterligare en svängbro. Sedan tidigare finns en lyftbro i Svensk Cab-bana som behöver uppdateras.

BVF-systemet som är väldigt logiskt men bygger på den mänskliga faktorn - nämligen på att verklighetens lokförare vet att det ligger en svängbro där den ligger. För Trainz-föraren kan en varningssignal vara lämpligt så att denne inte trillar i plurret.

Tilläggas kan att till vänster om de långa broarna ligger en kommande osynlig damm under en fors och att det här bygget.

Som ett kuriosum kan antecknas att i BVF 646.2 anges på metern när var hastighetsnedsättning gäller - men inte var den upphör.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Långbron m pilar kopiera.jpg (135.4 KB, 91 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009