Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-03, 15:50   #226
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Najs! De där referensmodellerna är inte helt tokiga
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 15:53   #227
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Exteriöra modellen för X31KA är i princip klar. X31KB är ungefär likadan.
Saknas gör dock X31KM Det lär inte ta några evigheter längre då jag har återfått min byggarglädje
Låter härligt!!

Hytten är klar? Kommer du att göra passenger view? *hopppas hoppas hoppas*
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 16:02   #228
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag instämmer Kungfisk! Använder du DDS eller ACE till texturer, Kungfisk?

Hytten är i princip klar den med, men den måste dock anpassas till blueprintsen sen bara. Passenger view ska jag sträva efter, ja


Nedan synes X31K stå på spåret. Det är en lång väg kvar, men det är ett stort steg för tillfället.
Notera att texturerna som sitter på tåget är temporära och skall bytas ut så fort tåget slutar falla genom spåret när man trycker på det (efter att man placerat "Förarsymbolen" ovanför det.


Såhär ser det ut när den faller rakt igenom.. någon som har en aning om varför? Efter den faller ner, så studsar den upp halvvägs för att sedan flippas totalt och spåra ur.


Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 16:48.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 19:08   #229
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

ACE. Mest eftersom det följer med en konverterare med RW. Finns i RW mappen.
Har .BMP som grund och redigerar sen till .PNG eftersom det stödjer alfakanaler och sånt. Fungerar smärtfritt!! Rekommenderar inte .TGA, för verktyget är väldigt känsligt för .TGA's inställningar.
(RWAceTool)

Jag tar en gissning på vagnen.
Det kan vara så att du råkat centrera "Pivot Point" så att den är i mitten av geometrin.
"Pivot Point" måste vara på marken i position X:Y:Z=0
Men, det är bara en gissning

Ser bra ut! Är det fotorealistiska texturer?

Var nere på stationen för bara några minuter sedan och käkade. Rullade förbi ett och annat (T44)
Galet att Ö-tågen är mindre gnissliga än pågatågen som är nyare...de är värst va de låter gamla redan efter ett par år.

Edit: Kom på, om tåget står rätt när du ploppar ner det så borde ju iof pivot vara rätt...
Låter mer som ett kollision-value problem, här står lite om bådera -> http://www.christrains.com/ts_faq_pivotcouplings.html
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-04-03 klockan 19:15.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 19:54   #230
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
ACE. Mest eftersom det följer med en konverterare med RW. Finns i RW mappen.
Har .BMP som grund och redigerar sen till .PNG eftersom det stödjer alfakanaler och sånt. Fungerar smärtfritt!! Rekommenderar inte .TGA, för verktyget är väldigt känsligt för .TGA's inställningar.
(RWAceTool)

Jag tar en gissning på vagnen.
Det kan vara så att du råkat centrera "Pivot Point" så att den är i mitten av geometrin.
"Pivot Point" måste vara på marken i position X:Y:Z=0
Men, det är bara en gissning

Ser bra ut! Är det fotorealistiska texturer?

Var nere på stationen för bara några minuter sedan och käkade. Rullade förbi ett och annat (T44)
Galet att Ö-tågen är mindre gnissliga än pågatågen som är nyare...de är värst va de låter gamla redan efter ett par år.

Edit: Kom på, om tåget står rätt när du ploppar ner det så borde ju iof pivot vara rätt...
Låter mer som ett kollision-value problem, här står lite om bådera -> http://www.christrains.com/ts_faq_pivotcouplings.html

Ja, de är fotorealistiska

Jag kontrollerade mina värden och de verkar stämma.
Hur har du gjort med dina pivots på boggin?
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:01   #231
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Ja du, vet inte riktigt. Jag får dem inte att funka som jag vill. Har provat lite allt möjligt.
Men de är alla centrerade, vet inte om boggierna måste vara nollade...kanske måste dem det? Jag vet faktiskt inte xD
Får själv inte rätt på det
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:04   #232
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Ja du, vet inte riktigt. Jag får dem inte att funka som jag vill. Har provat lite allt möjligt.
Men de är alla centrerade, vet inte om boggierna måste vara nollade...kanske måste dem det? Jag vet faktiskt inte xD
Får själv inte rätt på det
Jag har inte heller någon aning! Men dina vagnar flyger ju iallafall inte av spåret, så det borde ju rimligen inte handla om det ändå, trots allt?
Kan couplers spela någon roll här?

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 20:26.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:29   #233
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jag kikade på min motorvagn. Bara huvudmodellen har pivot på marken. Boggin har centrerad pivot och axeln i mitten av axeln. Det stör mig dock att på exempelloket är axlarnas z-axel riktad nedåt. Blir inte klokare av det heller. I dokumentationen beskriver de inte något med att ändra transformationerna så det borde inte spela så stor roll. Gräver vidare...
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:57   #234
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Så är även min uppbyggd, eftersom jag byggt den enligt hur jag brukar bygga på MSTS.
Detta borde ju inte ha någon relation till engine sim-filen?
Jag har dubbelkollat samtliga värden och t.o.m räknat om dem ca tre-fyra gånger. Jag blir inte klok på detta...

Trots detta missöde bjuder jag på lite ögongodis för den intresserade.

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 21:15.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 21:44   #235
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag har väl ryckt av en sisodär 2000 hårstrån från mitt huvud nu den senaste timmen. I hopp om att lösa problemen har jag sett över både boggier, hjul och kollissionsdata. Nu har jag ställts inför ett problem som får mig att tappa hakan. Helt plötsligt har troligen 3DS Max slutat begripa det här med pivots och exporterar lite som den vill. Jag har försäkrat mig om att hjulen är "Center to object" och "align to world", men lik förb****t flyger hjulen+axel runt som en ledlös arm när tåget spårat ur. Min tolkning är därför att programmet inte fått pivotsen rätt..

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 21:46.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 21:54   #236
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Vet inte om du måste, men frys transformationerna (alt+högerklick) samt reset xForm.
När allt det är gjort brukar jag konvertera till mesh och sen till poly igen för att på något sätt få allt nollställt.
Som alltid, inga modifiers i stacken.

Hur har du gjort modellerna? Importerar du dem eller gör du dem direkt i max?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 21:56   #237
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Vet inte om du måste, men frys transformationerna (alt+högerklick) samt reset xForm.
När allt det är gjort brukar jag konvertera till mesh och sen till poly igen för att på något sätt få allt nollställt.
Som alltid, inga modifiers i stacken.

Hur har du gjort modellerna? Importerar du dem eller gör du dem direkt i max?
Direkt i 3DS Max 2014. Jag ska testa ditt tips direkt så återkommer jag hur det gick.

Tack, det hjälpte med boggierna, de roterar nu ordentligt. Problemet med att tåget flyger av spåret så fort man "bemannar" det kvarstår dock, dessvärre.

Problemet löste sig. Tåget står på rälsen igen. Det rörde sig om en miss i boggifilerna (pinsamt, jag vet). Tack för din hjälp, Kungfisk

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 22:20.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 22:37   #238
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Inte det minsta pinsamt
Kör på!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 23:18   #239
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Trevligt att få se tåget i simmen. Ser att du inte åtgärdat underredet än, men jag antar att det kommer. Annars ser det riktigt fint ut.

By the way lite OT, men kommer du ge dig på att få in y2 i TS eller det struntar du i? Tänkte med tanke på att det ser ut som att ic3 kommer ut snart, samt vilka problem det verkar vara med att få in saker i simulatorn?
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 23:21   #240
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Trevligt att få se tåget i simmen. Ser att du inte åtgärdat underredet än, men jag antar att det kommer. Annars ser det riktigt fint ut.

By the way lite OT, men kommer du ge dig på att få in y2 i TS eller det struntar du i? Tänkte med tanke på att det ser ut som att ic3 kommer ut snart, samt vilka problem det verkar vara med att få in saker i simulatorn?
Jag lägger Y2 på hyllan på odefinierad framtid. X31 är prioritet och min målsättning är att det inte ska dröja allt för länge tills jag gör som Kungfisken och släpper ut en testversion! Jag ska bara fixa mellanvagnen, pantografen och slipa lite på några kontroller

Underredet fixar jag så småningom, först vill jag få in hytten
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009