Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-27, 13:37   #16
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Jag vet inte om det ö h t är någon som bryr sig om de önskningar som framförs här, men jag gör i alla fall ett försök (som jag även petar in på annat lämpligt ställe)...

Jag skulle vilja att någon av våra duktiga byggare (varför inte LAn?) tog sig an ett par nitade stålvagnar. Dels den ovanliga Co13 / B13 = lokaltågsvagn som fanns i både Stockholm och Göteborg samt den korta, kombinerade post- och resgodsvagnen, DFo7.

Hoppas att detta kan förverkligas!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-08, 16:11   #17
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Hjälpkraftledningar/Återledningar

Det känns lite dumt att skriva och önska något. Man skulle ju själv lära sig att arbeta med 3D-grafik och producera saker till Trainz. Tyvärr har jag inte tid just nu - det kanske blir tid så småningom. Men, i vilket fall som helst gäller det STW:s utmärkta ledningspaket, vilket utseendemässigt skulle kunna förbättras.

Jag tycker att särskilt hjälpkraftledningarna (och även återledningarna) borde kunna göras mer jämna och inte så "hackiga" som de är nu. Antalet noder (eller vad termen heter på grafikspråk) kanske behöver ökas för att få ett jämt och snyggt "häng" på ledningarna

Min önskan är att någon kunnig kreatör kunde ta sig an detta problem. Alla som kör svensk elektrifierad järnväg skulle bli mycket glada och tacksamma
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-08, 16:38   #18
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tror du menar hur splinen är gjord ? Numera skulle man nog gjort hela luftledningspaketet som trackside och ledningarna med "stitched track"-teknik.
Jag och Svenolov var inne på detta när vi gjorde järnvägstavlorna, men det hanns aldrig med. Men den teknik för propertyrutan som Svenolov skriptade för tavlorna
skulle gå att använda för ett nytt luftledningspaket som skulle bli mycket lättare att använda.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2014-12-08 klockan 20:26.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 18:53   #19
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Kugghjulsspår Cogwheel track

Hejsan!
Den här tråden har sovit i 6 år nu, så det känns som att vi svenska Trainzare är lite sömniga? Eller så har vi spårat ur och kommit in på annan tråd-räls, kanske i N3Vs (Aurans) eget forum?

Jag har ingen kunskap om hur man skapar saker till Trainz, via 3D eller liknande program. Det enda jag har lite kunskaper i är att manipulera objekt via Photoshop. Funkar hyfsat för mig. Men att pula i splines-objekt, typ tracks, är för mig svårt.

Jag skapar, som ni kanske vet, mitt favoritland, Bensland. Allt går "som på räls", men då använder jag räls som är befintlig från Download Station eller Banbyggarna.
Nu till saken, Kugghjulsspår. Bensland är kuperat och har några bergsmassiv som är ogenomträngliga, annat än med tunnlar. Då kom jag på att i våra alpländer (Österrike och Schweiz) finns banor med extra driv, kugghul.

Har sökt och letat men icke funnit, en räls med kugghjulsspår. Därför provade jag på att manipulera en del befintliga spår med Photoshop. Men icke. Det blir liksom inget av. Jag gör säkert fel, men hur?

Därför vänder jag mig till vårt förnämliga forums sakkunniga i detta område. Finns det någon som känner för att hjälpa mig så tas den hjälpen tacksamt emot.

Vad jag önskar mig är en räls med kugghjul. Spelar ingen roll om det är slipers i trä eller betong eller hur ballasten ser ut (fast gärna inte alltför ljus)
I Bensland använder jag mest TRS 19 Track 1 Procedural <kuid2:661281:44083:11> - men också spår SAM Track - II/B <kuid2:132952:100738:1>

Jag har clonat och provat på att lägga in kugg och beskurit och skalat och på alla sätt försökt få delarna att fastna, men det blir inget synligt. Bif bild visar en typ av kugghjulsspår där jag provat med att klippa ut och klistra in på klonade spår.

Är det något som känner sig modig för uppgiften så .... Tack på förhand.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Cogwheel.jpg (119.2 KB, 135 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 19:20   #20
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hejsan!
Den här tråden har sovit i 6 år nu, så det känns som att vi svenska Trainzare är lite sömniga? Eller så har vi spårat ur och kommit in på annan tråd-räls, kanske i N3Vs (Aurans) eget forum?

Jag har ingen kunskap om hur man skapar saker till Trainz, via 3D eller liknande program. Det enda jag har lite kunskaper i är att manipulera objekt via Photoshop. Funkar hyfsat för mig. Men att pula i splines-objekt, typ tracks, är för mig svårt.

Jag skapar, som ni kanske vet, mitt favoritland, Bensland. Allt går "som på räls", men då använder jag räls som är befintlig från Download Station eller Banbyggarna.
Nu till saken, Kugghjulsspår. Bensland är kuperat och har några bergsmassiv som är ogenomträngliga, annat än med tunnlar. Då kom jag på att i våra alpländer (Österrike och Schweiz) finns banor med extra driv, kugghul.

Har sökt och letat men icke funnit, en räls med kugghjulsspår. Därför provade jag på att manipulera en del befintliga spår med Photoshop. Men icke. Det blir liksom inget av. Jag gör säkert fel, men hur?

Därför vänder jag mig till vårt förnämliga forums sakkunniga i detta område. Finns det någon som känner för att hjälpa mig så tas den hjälpen tacksamt emot.

Vad jag önskar mig är en räls med kugghjul. Spelar ingen roll om det är slipers i trä eller betong eller hur ballasten ser ut (fast gärna inte alltför ljus)
I Bensland använder jag mest TRS 19 Track 1 Procedural <kuid2:661281:44083:11> - men också spår SAM Track - II/B <kuid2:132952:100738:1>

Jag har clonat och provat på att lägga in kugg och beskurit och skalat och på alla sätt försökt få delarna att fastna, men det blir inget synligt. Bif bild visar en typ av kugghjulsspår där jag provat med att klippa ut och klistra in på klonade spår.

Är det något som känner sig modig för uppgiften så .... Tack på förhand.
Hälsningar
Ja, det är lite småtyst här, men vi får väl se, medlemmar brukar komma och gå, hoppas det kommer fler!

Men, till kuggstången! Verkar svårt att hitta normalspårig sådan (de flesta kuggstångsbanor är ju enligt min erfarenhet smalspåriga, med några undantag har jag sett). Googlade och fann att "Cyberstorm" har lagt upp 800mm spår både med och utan kuggstång och ballast (heter nåt med 800mm) samt lok på DLS som jag förstod det.

På denna sida (hoppas länkarna funkar, det är ju en WayBackMachine...) finns lite 1000mm-spår. https://web.archive.org/web/20160824...0mm_Tracks.php

Kan fortsätta kika runt lite om du letar efter annat!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-01, 00:06   #21
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Jocke, du är en pärla

Tänkte inte på att söka på tyska, Zahnstange.
Engelska Cogwheel gav ju inga träffar på tyska precis....

Ska genast ladda hem och kika om de fungerar.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 13:25   #22
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

För evigheter sen gjorde jag en brospline som kuggstångsräls. Om de funkar idag vet jag inte ?

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ht=Kuggst%E5ng
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 05:13   #23
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack så hjärtligt för tipset, Lan, men jag får det inte att fungera - med "utjämningsverktyget". Det blir som en riktig bro, dvs marken höjs inte under spåret.
Jag har hämtat ett spår från tipset av Jocke, och det är typ smalspår med kuggräls. Fungerar fint, men jag är inte nöjd med ballasten. Alltför ljus tycker jag. Har svårt att finna passande ballast till kanterna. Men deet får duga tills vidare.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bergsbana.jpg (123.9 KB, 93 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-29, 15:39   #24
Bambistor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 278
Standard

Lånar tråden

Är det någon som råkar sitta på ritningar på V5an?
__________________
Jerka
Bambistor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009