Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-06, 03:25   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Köpa dator bara för att köra RW ?

Hej
Jag har för avsikt att köpa (bygga) en ny dator bara för att köra RW.
Jag skulle föredra att kunna ha allt inställt på högst prestanda.
Om det är några nya prylar som är på G senare höst, så är det OK, jag har ingen panik..

Någon som kan ge ett par tips om konfiguration som borde räcka för ett par år.
Gärna två förslag!

1. En av de bästa man kan få för en "rimlig" summa.
2. Och en som är nästan "overkill"

Jag kommer inte att köra några andra krävande spel, bara RW och MSTS

Helst vill jag ha AMD och Radeon inte Intel

Datorn bör (helst) ha stöd för PhysX

Det skulle vara bra att ha stöd för USB-3 och sata-3, men detta är inte ett krav

Tacksam för seriösa förslag, ja vill inte köpa en monsterdator...

Allt är ju relativt, men den bör klara RW med glans

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 09:09   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

"Allt är ju relativt, men den bör klara RW med glans"

Det gör den med vilken quadra-processordator som helst. två saker du skall titta på är grafikkortet och hårddisken. Normalt så beror lagget idag på att spelet hämtar/skriver info på hårddisken. Kanske en SDD för spelet skulle funka men jag tycker det är overkill för RW?

Jag har inga som helst problem med mitt g-force 9500 GS kort och den är minst 1,5 år gammal.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 10:40   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

En prisklass hade ju hjälpt en hel del, en så kallad "budget" varierar ju en hel del vad kan du tänka dig att betala ? ett tips är ju om du går in på datorbutiken.com och sätter ihop din egen burk där med alla olika delar du vill ha eller behöver ha, det gjorde jag när jag skaffade ny.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 20:20   #4
Tootie
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
Standard svårt

kan gå hur som helst det där, men jag försöker...

nä, men ärligt talat så är det svinviktigt att man matchar hårdvara riktigt bra. Inte bara hastighetsmässigt utan också märkesmässigt. Det är nu pengarna börjar rinna ur plånboken...

KRAV för RailWorks
Windows XP / Vista
Processor: 1.7GHz or faster
Memory: 512MB RAM
Graphics: 64MB with Pixel Shader 2.0** (AGP PCIe only)

Verkar löjligt lågt, men det är ju bara standard kraven. Så fort man börjar öka upplösning och avancerad grafik ökar dessa kraven rejält.

Ska du köra Vista? Kolla Windows 7 först.
Då är minne en absolut nödvändighet, och mycket av att bara för att orka dra runt operativsystemet Vista (ingen aning om Windows 7 ännu). 4GB av snabb modell är att fundera på.
Själv har jag 2GB 1000Mhz vilket man klarar sig på, men tänker utöka detta då minnen verkar ha sjunkit i pris. Min dator klarar iaf hög upplösning (1920x1200) i många spel. Vad den däremot inte klarar särskilt bra Filmer Blu-Ray 1080p.
Skadar aldrig att ha mycket minne oavsett operativsystem. Här man kan lätt lägga 3000 kr utan att blinka, men egentligen till ingen nytta om allt det andra inte matchar.

Moderkort krävs också. Kan inte ge någon rek. speciellt för AMD. Styrs av vilken minneshastighet, minnestyp och processortyp du tänker köra.
ASUS, MSI, GIGABYTE kör bra grejer vill jag minnas.

Grafik: ATI Radeon HD 4850? eller liknanden ur serien

Nätaggregat: Snabb processor, snabbt grafikkort och snabba minnen kräver tillförlitlig ström. 650W av ett bra märke kan vara mycket bättre än ett okänt på 1000W.

Tänk också på kylningen. Luft är värdelöst att kyla med, så en snabb processor vill ha en effektiv kylfläns plus en stor tyst fläkt. (Kasta originalet så fort du kan alltså)
Tootie besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 20:40   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tootie Visa inlägg
kan gå hur som helst det där, men jag försöker...

nä, men ärligt talat så är det svinviktigt att man matchar hårdvara riktigt bra. Inte bara hastighetsmässigt utan också märkesmässigt. Det är nu pengarna börjar rinna ur plånboken...

KRAV för RailWorks
Windows XP / Vista
Processor: 1.7GHz or faster
Memory: 512MB RAM
Graphics: 64MB with Pixel Shader 2.0** (AGP PCIe only)

Verkar löjligt lågt, men det är ju bara standard kraven. Så fort man börjar öka upplösning och avancerad grafik ökar dessa kraven rejält.

Ska du köra Vista? Kolla Windows 7 först.
Då är minne en absolut nödvändighet, och mycket av att bara för att orka dra runt operativsystemet Vista (ingen aning om Windows 7 ännu). 4GB av snabb modell är att fundera på.
Själv har jag 2GB 1000Mhz vilket man klarar sig på, men tänker utöka detta då minnen verkar ha sjunkit i pris. Min dator klarar iaf hög upplösning (1920x1200) i många spel. Vad den däremot inte klarar särskilt bra Filmer Blu-Ray 1080p.
Skadar aldrig att ha mycket minne oavsett operativsystem. Här man kan lätt lägga 3000 kr utan att blinka, men egentligen till ingen nytta om allt det andra inte matchar.

Moderkort krävs också. Kan inte ge någon rek. speciellt för AMD. Styrs av vilken minneshastighet, minnestyp och processortyp du tänker köra.
ASUS, MSI, GIGABYTE kör bra grejer vill jag minnas.

Grafik: ATI Radeon HD 4850? eller liknanden ur serien

Nätaggregat: Snabb processor, snabbt grafikkort och snabba minnen kräver tillförlitlig ström. 650W av ett bra märke kan vara mycket bättre än ett okänt på 1000W.

Tänk också på kylningen. Luft är värdelöst att kyla med, så en snabb processor vill ha en effektiv kylfläns plus en stor tyst fläkt. (Kasta originalet så fort du kan alltså)

Vanligt problem med 4850 är överhetning, om du skaffar ett så ska du veta att du ska ha en ny fläkt, annars rekommenderar jag HD 4890 eller xfire HD 4870, mycket kraft för pengarna.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 00:03   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tootie Visa inlägg
...Ska du köra Vista? Kolla Windows 7 först.
Då är minne en absolut nödvändighet, och mycket av att bara för att orka dra runt operativsystemet Vista (ingen aning om Windows 7 ännu). 4GB av snabb modell är att fundera på...
Hoppa förbi Vista snabbast möjligt, maken till resursslukare.
Windows 7 däremot ska Microsoft kommit på bättre tankar och förstått att folk
inte tycker om att behöva uppdatera hårdvaran bara för att operativet kräver det.
Jag skulle definitivt invänta Windows 7.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 00:27   #7
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Jag kör en ärlig version av XP-pro med SP3 på Svenska
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 01:43   #8
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

faktiskt så kan jag ej hålla med dig där KMW, om du köper din dator nu Hawk och köper ett komplett system med windows vista och anmäler din kod för ditt OS så får du windows 7 gratis, du får dock stå för frakt men det är allt, det var så jag gjorde, hade inte jag sett det hade jag också inväntat köp av dator tills windows 7 kom.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 03:06   #9
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Har kollat lite själv.
Detta är vad jag fick ihop:

Moderkort. Gigabyte GA-MA790XT-UD4P Socket AM3 SATA 3Gb/s 8, Antal USB2-portar 10 st
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=395213

1245:-

Processor: AMD Phenom II X2 550 Black Edition 3,1GHz Box Socket AM3 45-nanometer
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437753

990;-

Minnen DDR3 1600 :Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x1GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364999

622:- Om man bara ska ha XP

eller: Corsair XMS3 DHX TwinX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=295599

799:- Kanske är bättre till Win 7

Grafillort: Gigabyte GeForce 9800GT Silent Cell HDMI 1GB (med PhysX)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432944

1209:-

totalt 4066:- + frakter

Detta är ett lagom pris för mej, ingen monsterdator, men undrar hur den klarar RW
Ja va tvungen att ge mej på Radeon, där finns inget kort med PhysX

Resten har jag...inklusive XP-pro-licens


Om det skull hjälpa upp RW, så kan jag tänka mej en:
74GB Western Digital VelociRaptor WD740HLFS 16MB sata399
för 1329:-

eller en SSD
A-Data 300 Series ASE1032GSAMPL 32GB
för 925:-
fast de är la kanske "overkill"





__________________


Senast redigerad av Hawk den 2009-08-07 klockan 06:31.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 12:04   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jo det ser ganska bra ut, fast 9800 är inte riktigt lika bra prestandard som man skulle tro, hela 9000 serien har överlag en ganska låg prestandard jämfört med alla deras andra kort, men om du ska ha det till RW och RW endast så , visst då blir det bra, billigt och bra paket det där du har fått ihop.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 19:46   #11
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Minnen DDR3 1600 :Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x1GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364999

622:- Om man bara ska ha XP

eller: Corsair XMS3 DHX TwinX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=295599

799:- Kanske är bättre till Win 7
Har naturligtvis ingen aning om detta paket du plockat ihop men i en del datorer kan man få lite prestandavinst på minnet om man har matchade par av minnena.
Styrkretsarna kan då jobba parallellt mot de båda minneskapslarna och därigenom öka mängden data som skyfflas.
Skulle väl tala för det senare alternativet men allt som hittills kommit ut om Windows 7 är att det klarar sig på mindre minne än Vista!
Folk har till och med fått igång det på gamla 486or.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 19:56   #12
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Har naturligtvis ingen aning om detta paket du plockat ihop men i en del datorer kan man få lite prestandavinst på minnet om man har matchade par av minnena.
Styrkretsarna kan då jobba parallellt mot de båda minneskapslarna och därigenom öka mängden data som skyfflas.
Skulle väl tala för det senare alternativet men allt som hittills kommit ut om Windows 7 är att det klarar sig på mindre minne än Vista!
Folk har till och med fått igång det på gamla 486or.

/Anders
Jo du har rätt, man ska definitivt matcha sina ram minnen, bättre prestandarad, och ja, Windows 7 behöver ytterst lite prestandarad för att fungera jämfört med vista.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 21:40   #13
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Question

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Jo det ser ganska bra ut, fast 9800 är inte riktigt lika bra prestandard som man skulle tro, hela 9000 serien har överlag en ganska låg prestandard jämfört med alla deras andra kort, men om du ska ha det till RW och RW endast så , visst då blir det bra, billigt och bra paket det där du har fått ihop.
Hej
Har du nått bättre alternativt?
med passiv kylning till detta system
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 22:00   #14
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Har du nått bättre alternativt?
med passiv kylning till detta system
Lite mer pengar och lite annorlunda kylning men definitivt ett kort jag hade satsat på om jag skulle bygga ny dator och ville hålla nere priset lite. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366706

annars om du kan tänka dig att gå upp lite i prisklassen så säg till så tar jag fram ett ännu bättre.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 22:52   #15
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Lite mer pengar och lite annorlunda kylning men definitivt ett kort jag hade satsat på om jag skulle bygga ny dator och ville hålla nere priset lite. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366706

annars om du kan tänka dig att gå upp lite i prisklassen så säg till så tar jag fram ett ännu bättre.
Hej
MEN detta kort stöder inte med PhysX, det gör INGA Radeon.
Och jag vill gärna ha en så tyst dator som möjligt


Tll processorn har jag en Thermalright xp 120 med fästanordning till AM3 och om det behövs en gôrtyst fläkt till 8 dB, bara den nu får plats på MoBo



Om man sen lyckas med att låsa upp dom två stängda kärnorna....då j**lar

__________________


Senast redigerad av Hawk den 2009-08-07 klockan 23:01.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009