Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-22, 20:08   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard Teakvagnsprojekt

Hallå på er!
Har länge saknat lite polerade teakvagnar att dra efter Jannes D-lok. Men som man snabbt får lära sig inom denna branschen: Det man vill ha får man bygga själv.

Hade tänkt att göra en 4-5 olika varianter med olika klasser.
Den första är en BCo11a, dvs en vagn med andra och tredjeklass.
Ev. kommer jag att göra vagnar med plåtklädsel också.


Boggie modell 07



BCo11a. Vackert va?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 21:37   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Här pratas det om svininfluensa i hela världen, men ingenting nämns om epidemin som har drabbat Trainz med diverse modeller på sista tiden.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 03:59   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Vad i he....., ännu ett till?
Nu är det så många nya projekt på guldgrejjor igång, så man hinner nätt å jämt med att upptäcka att det rammlar in ännu fler.

Vackert var ordet "Korvis", både det som viss på bild, och att du har kommit igång med vagnarna.
Du berättade ju för ett tag sedan att du hade långt gångna planer för dessa modeller av vagnar, och nu ser dom ut att förverkligas.
Och att det t.o.m kanske kommer någon/några "plåtisar" också, det sa du inget om .
Oavsett om du "bara" gör en vagn, eller om det blir flera varianter, så är den/dom efterlängtad .

Appropå Bengans kommentar om epidemi, måtte ingen bara komma på något vaccin som kan bota den här .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 08:46   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jo det här skall bli kul, lite äldre personvagnar är något jag har saknat. Vad gäller epedemin så hoppas jag att vi lyckas smitta ner flera som börjar bygga
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 10:45   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Läckert!
Dom passar ju bakom ånglok också, ser helsnyggt ut!

Lycka till!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 19:21   #6
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Hallå på er!
Har länge saknat lite polerade teakvagnar att dra efter Jannes D-lok. Men som man snabbt får lära sig inom denna branschen: Det man vill ha får man bygga själv.

Hade tänkt att göra en 4-5 olika varianter med olika klasser.
Den första är en BCo11a, dvs en vagn med andra och tredjeklass.
Ev. kommer jag att göra vagnar med plåtklädsel också.
Jag gör en en för mig ovanlig visit och kan bara säga att om det är något du är bra på så är det LITE snack och MYCKET verkstad. Ser rent förbannat snyggt ut. De däringa skulle jag vilja se dragna av något av de uppdaterade D-loken.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 20:05   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tack för kommentarerna, det värmer!

Har många gången varit på vippen att ge upp projektet för att det finns.. ehh... fanns så himla mycket olika varianter och det har varit ett helvete att sätta ihop en lista med vagnar som har någorlunda lika utseende så att man bara kan ändra längden och inredningen + kladda om texturer och vips en ny vagn. Men nu har jag väl säkrat vagnens framtid. Antar att halva trainzvärlden kommer att hoppa på mig om jag lägger ned det här projektet!

Janne: Kommer att ha de nya D-texturerna som bibel nu när jag gör mina texturer. Ska försöka matcha så gått det går. Ekan kommer att tokköra med ett D lok + lite teakvagnar. Tro mig!

Här kommer en render över dagens pyssel:


BCo11a 241109
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 20:09   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Dagens render.
Har inte fixat så mycket (som syns) Har mest börjat att färdigställa texturen till boggien. Har gjort en textur och försökt lägga på en av Blender renderad skuggmap. Jag och Blender är inte riktigt överens om vad man kan göra eller hur man kan göra det, men nu tror jag att jag är nöjd. Visar inte texturen på rendern.

Nu ska det dit lite pinnar och lådor mellan boggierna och räcken och steg att tas sig in i vagnen med. Interiör ska göras också. Sedan är det dags att UV-mappa vagnskorgen (suck...).
Är dock lite orolig. Just nu har polygonräknaren i Blender stannat på 15'500 polys... Oopps?


Lanterninen (den lilla påbyggnaden på taket) fanns inte på BCo11a:n, men jag har satt på den för att det ska se ut som om jag gjort något de senaste dagarna
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 21:12   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Dagens render.
Har inte fixat så mycket (som syns) Har mest börjat att färdigställa texturen till boggien. Har gjort en textur och försökt lägga på en av Blender renderad skuggmap. Jag och Blender är inte riktigt överens om vad man kan göra eller hur man kan göra det, men nu tror jag att jag är nöjd. Visar inte texturen på rendern.

Nu ska det dit lite pinnar och lådor mellan boggierna och räcken och steg att tas sig in i vagnen med. Interiör ska göras också. Sedan är det dags att UV-mappa vagnskorgen (suck...).
Är dock lite orolig. Just nu har polygonräknaren i Blender stannat på 15'500 polys... Oopps?


Lanterninen (den lilla påbyggnaden på taket) fanns inte på BCo11a:n, men jag har satt på den för att det ska se ut som om jag gjort något de senaste dagarna
Den ser härlig ut - oroa dig inte för polycount, har du provat "optimize"? jag fick ner polygontalet från 8000 till 4500 på hytten till X7, utan nämnvärd utseendeförsämring - man får prova med olika värden på "treshhold" - det finns ju alltid Ctrl-Z, byggarens bäste vän!

Lycka till, hoppas du slutför projektet!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 19:52   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Var ett tag sedan nu, har inte hunnit bygga så mycket på min vagn och det jag gjort är sådant som jag inte visat. Men en render ska man väll slänga in innan året tagit slut.
Som synes så är BCo11a:n i stort sett färdig på den yttre sidan. Insidan återstår. Sedan sist så har det tillkommit lite handtag och fotsteg och lite grejer på underredet.

Nu kommer det lite testexpoter från Blender till .im-format. Blir spännande, har inte exporterat så här stora projekt tidigare. Förhoppningsvis går det bättre än med gMax, det jag hittills har sett är lovande. Blenders exporter säger i alla fall till vad som är fel till skillnad från gMax, där man får gissa det själv så att man får flänga fram och tillbaka mellan gMax, CMP och Surveyor i Trainz för att se om det funkar.

Och med detta så vill jag säga Gott Nytt År till alla er därute i stugorna som sitter spänt och väntar på nyheter om detta projekt


BCo11a 091231
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 22:46   #11
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Och med detta så vill jag säga Gott Nytt År till alla er därute i stugorna som sitter spänt och väntar på nyheter om detta projekt
Ser ruggigt bra ut "Korvis", den blir en sen julklapp som är värd att vänta på .
Å gott nytt på're själv.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 19:51   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Då var det dags för vagn nummer två. Detta är en Co4a, dvs en vagn med endast tredjeklass.

På bilden har jag ställt upp den med BCo11an i bakgrunden så att ni kan jämföra dem. Som vanligt så syns inte de stora skillnaderna som denna gång tvingade mig att bygga om större delen av korgen och ramen. Det har varit mycket svårt då jag inte fått ritningen och de få bilder från verkligheten jag har att gå ihop. Men tillslut så föll bitarna på plats och nu vet jag att både ritningen (-arna) stämmer och de bilder jag har inte är kraftigt manipulerade för att förvirra mig (varför man nu skulle vilja göra det).


Co4a, och BCo11a.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 21:10   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

De senaste 4 dagarna har jag fått ihop ytterligare 3 vagnar, viket också får bli de sista som ska ha teakklädsel levererad av Janne på STW. För att inte tråka ut er så tryckte jag ihop alla på en render.

Dessa vagnar är Co8a, med endast tredjeklass som är väldigt lik Co4a, BCo7a, andra och tredjeklass samt Ao4, en förstaklass sitt- och sovvagn varav hälften byggdes om till Co4a.

Lite smärre modifieringar återstår, buffertarna är för små, Ao4:ans luftventiler (de små plopparna på taket) ska flyttas till kupésidan och flera sådana ska dit. Sedan är det interiör och texturering.


Co8a, BCo7a och Ao4.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 15:23   #14
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej

Otroligt fina vagnar. När kommer färgen på dom? Skall inte fråga om hur du får fram din fina presentation av dina alster. Nu blev det visst så i alla fall. Använder du blender till det?

Hälsningar
Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 16:08   #15
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Kanonsnyggt .
Kul att Janne är med på ett hörn också .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009