Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-17, 18:45   #1
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard Trainz 2019 laddar segt i driver-läge.....

Jag har byggt en stor USA-bana........På senare tid i takt med att jag byggt ut banan har spelet laddat mycket segt när jag flyttat omkring på banan i kartläge och går över till driverläge..........landskapet laddar fort men bana, signaler o rullande materia laddar mycket segt.........någon som har samma problem?? Någon inställning i spelet jag missat kanske eller behöver datorn uppgraderas....?? Tacksam för lite råd o tips!
erikgoran besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-01-17, 21:47   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Svårt att säga utan att veta vad för dator du sitter på. Men när du laddar banan i Surveyor (byggläget) upplever du det som lika segt då?

Upplever du att andra (lite mindre) banor laddar lika segt?

Det som jag gissar påverkar mest vid laddning av banan är väl hårddisken och CPU:n. Har du en gammal mekanisk hårddisk så går det betydligt långsammare än med en nyare SSD. Men det skulle även kunna vara RAM-minnet eller grafikkortet, eftersom du upplever att banan laddar snabbt, men att objekten dyker upp långsamt. Alla objekt (3D-mesher och texturer) måste ju laddas in först till RAM-minnet och sedan till grafikkortets minne, så är någon av de långsamma kan det göra att det tar lång tid och att de ploppar upp efter hand så att säga.

Annars rent inställningsmässigt kan du testa att dra ned på Texture detail (under Trainz Settings>Performance från Launchern) och skruva på Detail update rate (vet dock ej vilket håll..) En annan sak att prova är att dra ned på draw distance, alltså det maximala avstånd objekt i världen kan ha innan de slutas att ritas ut på skärmen. Det hittar du om du startar Trainz och i menyn uppe till vänster (de tre strecken) väljer Settings>Video settings>Maximum draw distance.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-17, 23:36   #3
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Tack för svaret! Ska försöka svara på dina frågor:
1. När jag laddar i Surveyor laddar den väldigt snabbt och inga problem att snabbt "åka omkring" på banan
2. Dator: Taurus Limited GTX 1050 Ti, Processor Intel(R) Core(TM)i3-7100 CPU @ 3.90GHz 3.90 GHz. Ramminne: 16 GB.
64-bitars operativsystem, x64-baserad processor.
3. Mindre banor laddar inte segt.
4. Draw distance står på 4 kilometer nu..... ska testa och justera enl din a rekommendationer i sista stycket.
5. Trainz finns på SSD-hårddisk.

Som sagt var så fungerar spelet mycket bra för övrigt - jag kör tåg med US-style - d v s godståg med mellan 50-100 vagnar o 3 - 6 lok i varje tåg och det går bra - inget "ryck o knyck" - brukar ha 3 - 6 tåg igång samtidigt...
Det är bara när jag flyttar mig till en annan plats på banan som den dåliga laddningen inträffar - "poppar upp efter hand".

Jag har lagt landskap, räls, signaler, trackmarks, industrier, vägövergångar o växlar på routelager - lok o vagnar på session-lager.

Har dock märkt att om finns det felbyggda saker (tex fattas en växelmarkering, felplacerad signal, mm) i banan så påverkar det prestandan direkt - har gått igenom hela banan och letat fel......tror den är felfri nu. Banan motsvarar ca 40 mil järnväg med massor av sidobanor, industrier, gruvor, timmerterminal, containerterminaler, hamn, mm
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-26, 10:11   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Sorry att jag missat att svara!

Det låter som att du har en dator med hyfsat bra prestanda i. Visst kan man byta till kraftfullare processor och grafikkort, men det är inte säkert att det hjälper.

Om jag förstår dig rätt så kan du hoppa runt på banan snabbt i Surveyor utan att du upplever att saker ploppar upp, men om du hoppar runt på samma sätt i Driver-mode så gör poppar det. I sådana fall låter det som att det är driver som drar mycket mer prestanda än Surveyor (den måste ju simulera massor av tåg och grejer som inte behövs i Surveyor)

Det är svårt att veta var flaskhalsen ligger som orsakar dessa långsamma inläsningar av objekt. Det kan vara både hårddisk, minne, processor och GPU. Eller så är det helt enkelt så att Trainz inte är tillräckligt effektivt programmerat, och antagligen till och med programmerat så att den är lite långsam på att läsa in nya assets, för att inte droppa frame rate för mycket när man hoppar till ett nytt ställe. Alltså, man har prioriterat responsivitet så att man fortfarande kan röra sig runt över att stanna upp spelet tills alla assets är inladdade.

Själv upplever jag på vissa rutter (bland annat den Italienska banan som är inbyggd i TRS2019) poppar när man bara vrider kameran runt och jag sitter då på kraftfullare grejer än vad du har i din burk (en i5-processor och ett RTX2060 Super-grafikkort). Men jag kör på ganska höga grafikinställningar också.

Ytterligare en sak som du kan prova, som antagligen kanske hjälper mig mer än vad det gör i ditt fall är en inställning som heter "process objects behind the camera" eller liknande. Den gör så att Trainz läser in även objekt som är något utanför det som kameran i spelet ser. Det skulle nog förbättra i mitt fall, så att när man vrider kameran så är de saker som hamnar i bild då redan inlästa och man slipper poppandet. Men det hjälper nog inte om man hoppar från ett ställe till ett helt annat på banan, då de objekten nog är för långt bort ifrån kameran för att räknas som "behind" the camera.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009