Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-10, 19:50   #6091
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Visar två bilder från Skavstaby. Det är pillit att sätta upp kontaktledning.

Ett fel. Stolparna sitter för långt ut från spåret. 3.35m fel 2.75m rätt. Ska snart ändras.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skavstaby.jpg (160.3 KB, 366 visningar)
Filtyp: jpg Skavstaby 2.jpg (153.2 KB, 366 visningar)
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 19:56   #6092
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Riktigt snygga bilder ni visar upp! Själv är min station ännu inte riktigt klar för att visas upp, men det kommer nog så småningom! (det är jobbigt att göra stora, elektrifierade stationer kan jag säga..! )
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 22:22   #6093
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Riktigt snygga bilder ni visar upp! Själv är min station ännu inte riktigt klar för att visas upp, men det kommer nog så småningom! (det är jobbigt att göra stora, elektrifierade stationer kan jag säga..! )
Jag ser fram emot bilder! Jo, det är en del jobb att bygga bryggor m.m. Dock så är det ju värt det i slutändan med tanke på hur snyggt det blir!
_________
Snygga bilder RobertE! Jag ser fram emot fler!
_________

En lugn eftermiddag på en bangård någonstans i norrlands djupa skogar.





__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 22:12   #6094
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Man kan inte göra omelett utan att krossa ägg.

Den sanningen gäller i allra högsta grad mitt drömprojekt sedan Trainz-starten – nämligen akvedukten i Håvedrud.

Håverud ligger utefter DVVJ, banan jag bygger. Håverud är känt som ”akvedukten” i Håverud, även kallat för världens åttonde underverk. Så var det nog också när det byggdes. Håverud är inte bara akvedukten, det är också en unik trafikanläggning. Här korsar en järnvägsbro, en landsvägsbro och en vattenbro en fors mellan tvärbranta stup. Inklämt mellan bergsväggarna finns också f d Håfvreströms bruk, fyra slussar och en kraftanläggning med en dam.

Men problemen hopar sig. Lans fina slussar är lätta att lägga ut på plant baseboard – i DEM är det en helt annan sak. Svårighetsgraden mångdubblas. Slussarna måste också läggas utefter gridlinjerna – och därmed måste man göra våld på verkligheten. Sen tillkommer att jag måste hantera olika vattennivåer tillsammans.

Efter flera veckors testande har jag nu kommit så lång att rederidirektören LAns fartyg Tor V nu glatt klättrar 10,5 meter uppåt och tar sig över en provisorisk akvedukt. DEM-kartan har bestämda höjder. En bra fråga: Klara Tor V att gå under järnvägsbron. Det gör Tor med gott mått. En intressant sak i sammanhanget är den lutande landsvägsbron. Är det rätt? Ja, så är det i verkligheten.

Projektet som från början såg tämligen omöjligt ut är nu tämligen möjligt.

Bilderna med ett vilsegående tågsätt visar det första testbygget och om projektet är möjligt. Nu väntar en ny testomgång, bl a ska forsen dras om och slussarna flyttas.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hå verud 1.jpg (137.1 KB, 334 visningar)
Filtyp: jpg Håverud översikt.jpg (218.8 KB, 333 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 01:01   #6095
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard Bilder från Westgebirge - Järle Brücke

Den lilla byn Zschopau i den bergigare delen av Westgebirge har nu äntligen fått sin nya järnvägsbro på plats! (Westgebirge är en del av centrala Västtyskland som bara finns i Trainz – ja just det, Västtyskland, det här är nämligen 1968...) Detta är till stor glädje, då järnvägen är den enda motoriserade förbindelsen med omvärlden för denna naturskönt belägna by och den gamla bron varit utdömd i många år. Nu kan byborna bekvämt ta sig till grannorten Schneeberg på mindre än en halvtimme.

Bron är en s.k. ”Järle Brücke”, en konstruktion som importerats från Sverige, trots vissa initiala tveksamheter från byns tekniskt ledande profil, diplomingenjör Weichenhebel. Efter att noggrannt ha utprovat brons bärande delar medelst ett antal välriktade sparkar, konstaterar Dipl.-Ing. Weichenhebel dock att bron nog tillfyllest uppfyller Deutsche Baunormen, varpå rälsbussen från Schneeberg tillåts fullfölja sin färd över bron.



För att ytterligare prova brons hållfasthet har Dipl.-Ing. Weichenhebel i samråd med byns Bürgermeister Hr Außenbogen låtit transportera en tvåaxlig välfylld vagn från ett av traktens bryggerier över bron, detta för att försäkra sig om att den också klarar föreskrivet axeltryck. Då så är fallet, blir de båda på gott humör och låter öppna vagnen för att låta byns invånare dela glädjen över några flaskor av det välkylda, skummande innehållet. Dipl.-Ing. Weichenhebel låter sig själv väl smaka, tillsammans med Hr Bürgermeistern. Efter ett par flaskor bestämmer sig de båda för att det nog är en god idé att ytterligare lätta vagnens last något, för att återfärden över bron inte onödigtvis ska belasta den ändå nya konstruktionen innan den ”satt sig”. Ingen kommer på några invändningar mot detta tekniska resonemang, så festen fortsätter hela dagen.



Framåt kvällen finner vi Dipl.-Ing. Weichenhebel och Hr Bürgermeister Außenbogen sittandes i dalen under bron, där de tävlar med varandra om att lovsjunga dess i enlighet med Deutsche Baunormen välgjorda konstruktion och därtill skönhet, som så väl harmonierar med det vackra landskapet runt omkring. Så mycket vackrare än den gamla engelska bron, som ju också rostade sönder efter bara några år. ”Verdammte Engländer...” muttrar Dipl.-Ing. Weichenhebel och tar en rejäl klunk ur en av flaskorna de fått med sig. Ytterligare några klunkar senare börjar han i drömmande och kanske något sluddriga ordalag tala om att bron nog faktiskt skulle vara kvalificerad att bära de nya höghastighetstågen, Hochgeschwindigkeitszüge, som han läst om i Illustrierte technische Zeitschrift. Vore inte en sådan förbindelse bland det bättre som kunde hända Zschopau? Det skulle ge en skjuts åt bygden och dess framtid! Efter ytterligare flaskor, är båda herrarna rörande eniga om att detta borde komma till stånd snarast, och helst innan mallgrodorna i storstaden Bernsbach längre bort får till en sådan förbindelse!

Sedan blir de båda väldigt trötta efter den ansträngande dagen, och märker inte ens när den nu betydligt lättare vagnen sakta dras över bron tillbaks till Schneeberg...



Kanske blir det fler bilder från andra delar av Westgebirge framöver...
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 01:26   #6096
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Nils bild, där känner man ju igen sig!
______
Erafjel, det ser extremt bra ut! jag ser fram emot att få se mer av denna rutt!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 13:36   #6097
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Snyggt, ALLIHOPA .
---------------------------------------
Inlandsbanan lever än (fast Svag har jag aldrig hört talas om, jag trodde det heter Sveg) .
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20121014_0002.jpg (215.9 KB, 257 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20121014_0003.jpg (188.9 KB, 257 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20121014_0005.jpg (205.6 KB, 257 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20121014_0006.jpg (155.3 KB, 255 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 13:59   #6098
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Snyggt, ALLIHOPA .
---------------------------------------
Inlandsbanan lever än (fast Svag har jag aldrig hört talas om, jag trodde det heter Sveg) .
Mycket snyggt ekan! Hade idag tänkt försöka mig på en ommålning av Inlandsbanans Y1or, men du verkar ju läsa mina tankar?! (hittade tyvärr inget bra bildunderlag dock...) Mycket snyggt ni andra med, såklart!!!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 14:41   #6099
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej Ekan!
Så du tävlar med Hgv!
Fina bilder!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 14:44   #6100
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Mycket snyggt ekan! Hade idag tänkt försöka mig på en ommålning av Inlandsbanans Y1or, men du verkar ju läsa mina tankar?! (hittade tyvärr inget bra bildunderlag dock...) Mycket snyggt ni andra med, såklart!!!
Tackar, och tack till dej oxå, Totte .
Måla på du, det här är en gammal ommålning som jag gjorde för länge sedan, som jag är allt annat än nöjd med, så den blir nog aldrig släppt i alla fall.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-10-14 klockan 14:45.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 16:27   #6101
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 371
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Ekan det e inte snällt att hålla t43:an från oss
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 22:21   #6102
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Erafjel, det ser extremt bra ut! jag ser fram emot att få se mer av denna rutt!
Tack för de uppskattande orden, jag suger åt mig som en svamp!

Det blir några bilder till från trakten av Zschopau inom kort, sedan dröjer det nog ett tag. Rutten är under uppbyggnad och jobb och familj kräver också sin uppmärksamhet...
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 01:43   #6103
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Helt underbart snyggt ekan! Man får verkligen mys känslan som inlandsbanan bidrar med i verkligheten av dina bilder!

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Ekan det e inte snällt att hålla t43:an från oss
Ekan och Marcus släpper väl modellen när dom båda anser att den är klar nog för oss, den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. Detsamma gäller väl T23an.


_________________________
Den välkända T21an försöker balansera sig genom skogen med ett "fullt" tåg



__________________

Senast redigerad av rely den 2012-10-15 klockan 01:50.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 11:33   #6104
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard BENSLAND har vaknat

Hej!
Det är kanske dags att ge ett litet livstecken från mig. Bensland har legat i botten av projekt under en lång tid nu. Men det kanske är dags att blåsa liv i det och göra något... Här är ett litet smakprov på vad som är på gång. Lufthansa LH738 kommer över Runstad Central för landning på Runstad City Airport.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Lufthansa över Runstad.jpg (148.8 KB, 191 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 22:07   #6105
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Ser jättebra ut allihopa!
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009