Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > BVE > Allmänt om BVE

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-18, 00:03   #1
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard BVE 4 för nybörjare

Har fått lite kläm på det nu. Det är ett program, sen tar man ner olika banor och olika tåg. Jag lyckas starta en bana, men alla banor hittar inte något tåg.

När jag startar en bana så kommer det upp en error-ruta som säger att vissa filer inte fungerar. Om jag klickar Ignore så startar banan.

Sen börjar problemen. Eller problemet. Min Insert-knapp verkar inte fungera för jag lyckas inte stänga av AWS-signalen. Vad är det för signal? Vad innebär den?

Har sökt tunt i forumen, men inte hittat någon förklaring.


Är det OK att det är filer som inte går att ladda? Vad kan det bero på att jag inte lyckas stänga av AWS-signalen?

Tack på förhand!
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 08:49   #2
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Har för mig att AWS-signalen börjar ljuda när du närmar dig en gul eller röd signal. För att inte tåget ska bromsas ner automatiskt måste du stänga av den inom några sekunder genom trycka Insert.

Att det kommer upp en error-ruta kan bero på att de nationella inställningarna på din dator inte stämmer överens med de som BVE använder. Gå in i "Kontrollpanelen" och klicka på "Datum, tid, språk och nationella inställningar". Välj sedan "Ändra format för tal, datum och tidpunkter". Klicka på "Anpassa" till höger om rullgardinsmenyn i fönstret som kommer upp. Ändra slutligen decimaltecken till punkt och tusentalsavgränsare till kommatecken. Har inte hållit på med BVE på ett tag nu men jag hoppas att det ska fungera.

Senast redigerad av Joel den 2008-03-18 klockan 08:52.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 14:29   #3
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel
Har för mig att AWS-signalen börjar ljuda när du närmar dig en gul eller röd signal. För att inte tåget ska bromsas ner automatiskt måste du stänga av den inom några sekunder genom trycka Insert.

Att det kommer upp en error-ruta kan bero på att de nationella inställningarna på din dator inte stämmer överens med de som BVE använder. Gå in i "Kontrollpanelen" och klicka på "Datum, tid, språk och nationella inställningar". Välj sedan "Ändra format för tal, datum och tidpunkter". Klicka på "Anpassa" till höger om rullgardinsmenyn i fönstret som kommer upp. Ändra slutligen decimaltecken till punkt och tusentalsavgränsare till kommatecken. Har inte hållit på med BVE på ett tag nu men jag hoppas att det ska fungera.

Ska kolla det du skriver om error-rutan.


AWS-signalen kommer innan jag ens har rullat iväg. Till höger finns lite instruktioner för att man ska komma i gång.
  1. Lägg växel till F och sedan N.
  2. "cancelera" AWS-signalen. (här är problemet att den inte avbryts när jag trycker Insert)

Och följaktligen kommer jag inte längre. Kommer aldrig på rull med andra ord. Detta gäller alla brittiskta tåg, ej Japanska i och med att man inte behöver avbryta signalen och då kommer jag på rull till slut.


Tack för hjälpen.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 15:18   #4
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
(här är problemet att den inte avbryts när jag trycker Insert)
Pröva kolla dina inställningar i spelet!
Högerklicka och välj "Options", sedan tabben "Controller" och knappen "Key Assignments".

__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 15:50   #5
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Tack jimsom!

Var inne i Key Assignments och rotade. Om man väljer Default i rullisten där det står Custom så får man alla knappar rätt, så som det står i alla intruktioner. Problemet är att man måste gå in och ändra till Default varje gång man startar. Får nog ta och göra min egen keyset.

Hittade denna tråd på bve4. http://www.trainsimcentral.co.uk/php...php?f=2&t=1227 Klicka på länken till pdf:en.

Bra och grundlig instruktion.


När man kommer framåt i spel så stöter man på nya problem. Om jag kör fram ett tåg in i en säck och ska sätta mig i den andra hytten för att fortsätta bakåt. Hur byter jag hytt? Gör spelet det automatiskt?


Tack för hjälpen alla!

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-03-18 klockan 15:52.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 16:12   #6
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
När man kommer framåt i spel så stöter man på nya problem. Om jag kör fram ett tåg in i en säck och ska sätta mig i den andra hytten för att fortsätta bakåt. Hur byter jag hytt? Gör spelet det automatiskt?
Borde bara vara att högerklicka, gå in under "Jump to Station" och välja CHANGE ENDS XX.XX.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 17:41   #7
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jimsom
Borde bara vara att högerklicka, gå in under "Jump to Station" och välja CHANGE ENDS XX.XX.

Jo, det lyckades jag med. Men är det så man ska göra? Eller om man väntar ut klockan, vänds man automatikst då?
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 18:03   #8
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Jo, det lyckades jag med. Men är det så man ska göra? Eller om man väntar ut klockan, vänds man automatikst då?
Japp det är så man ska göra. Sker inte automatiskt.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 19:55   #9
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jimsom
Japp det är så man ska göra. Sker inte automatiskt.
Tack!

För övrigt. Finns det några instruktioner någonstans? Mer som instruktioner om hur man kör tåg. Lyckade till slut komma ut på linjen sen stannade tåget och det började pipa. Jag har ju ingen aning om vad det var.

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-03-18 klockan 20:00.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 22:03   #10
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Tack!

För övrigt. Finns det några instruktioner någonstans? Mer som instruktioner om hur man kör tåg. Lyckade till slut komma ut på linjen sen stannade tåget och det började pipa. Jag har ju ingen aning om vad det var.
Här finns en guide för Class 158.
http://www.trainsimcentral.co.uk/dow...vers-guide.htm
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 22:45   #11
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jimsom
Här finns en guide för Class 158.
http://www.trainsimcentral.co.uk/dow...vers-guide.htm

Tack så jättemycket.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 00:45   #12
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Har nu fått snurr på det och förstår vad som ska göras. Tack så mycket för hjälpen alla.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009