Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-06, 17:16   #31
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Sen, hur betalar man för grejerna?
Jag menar: Ska man sätt in dem på något speciellt konto eller något?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 17:25   #32
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Så är det tänkt. När tillräckligt många intressenter har fört över pengar till ett bankkonto Fredrik förfogar över kan beställningen skickas iväg. När modellen är klar överför Fredrik pengar till modellbyggaren. Man kan se det som en flerstegsprocess.
  1. Tillräckligt många intressenter finns (priset är alltså ok).
  2. Intressenterna för över pengar till Fredrik.
  3. Modellen beställs.
  4. Modellen levereras.
  5. Modellen betalas när vi tycker att den motsvarar vad vi beställt.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 23:36   #33
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Jag sällar mig till de övriga positivt inställda forumiterna.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 23:45   #34
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Jag tycker det är en jättebra idé... Kör på.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 15:31   #35
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Jag tycker också det är en bra idé och är med på det
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 16:09   #36
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Instämmer i den positiva kören jag med. Go for it!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 18:45   #37
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
jag är ju helt klar med på detta! men det enda jag funderar på nu är hur vidare jag själv kan gå till banken och föra över pengar till ett annat bank konto då jag ej är myndig, jag kan ej föra över något via internet
Jag som själv inte är myndig har kunnat föra över pengar från ett bankkontor ända sedan jag fick ett personkonto, dvs när jag var 13. Så pengaöverföring ska inte vara några problem så länge du har ett konto i en bank. Hur det fungerar mellan olika banker är jag dock inte helt 100 på, jag har bara fört över från Nordea till Nordea.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 18:58   #38
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Jag som själv inte är myndig har kunnat föra över pengar från ett bankkontor ända sedan jag fick ett personkonto, dvs när jag var 13. Så pengaöverföring ska inte vara några problem så länge du har ett konto i en bank. Hur det fungerar mellan olika banker är jag dock inte helt 100 på, jag har bara fört över från Nordea till Nordea.
jag kan bara föra över till mitt eget konto på internet i alla fall, jag får väll kolla om jag kan göra det nere på banken eller om jag måste ha en förälder med mig
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:41   #39
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Jaha.
Den här tråden har jag väntat på och så har den funnits i ett par dagar nu.
Tuta och kör, säger jag.
Står fortfarande fast, vid mitt beslut Fredrik.
Upp till en 2 hundring per modell är jag beredd på och kan även tänka mig, att gå en bit till om det är en speciell modell.
Sen gör det ju ingenting, om många hakar på förslaget och summan blir mindre.

Näe, nu ska jag över till den andra tråden och försöka lösa den svåra biten och välja 5 alternativ.

EDIT: Fredrik. Du nämner ingenting om hur mycket en modell ungefär kommer att kosta, som du nämnde PM:et till mig efter eran koll hos olika byggare. Kanske det vore en liten ledtråd för dom som är intresserade, vad ett bygge kostar ungefär. Vad priset kan bli om 10, 15, 20, 25, 30 O.S.V. anmäler sig för intresse. Summan du nämnde, får du gå in på själv. Men i slutändan, så blir den inte så stor. Om vi blir 20-25 st.

Glömde även att säga, att modellen av rälsbussen ser otroligt fin ut. Är det Yo1 som den heter. Kommer dom övriga modellerna, att se ut som den. Så verkar hela denna tråd, vara ett kap för oss tågnördar.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-01-08 klockan 12:42.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 00:18   #40
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Får man fråga vad en modell kostar, t.ex. rälsbussen? Alltså vad den kostar hos 3d-byggaren!

Jag har inget emot att betala för en fin modell, men är lite skraj för att priserna kan bli högre än väntat om folk anmäler intresse och sen hoppar av eller ändrar sig. Sen står man där och kan inte köpa modellen...

Och vissa kanske accepterar 200:- per modell och en annan kanske högst 100:-. Vore säkrast med ett fastslaget högsta pris tycker jag = lägre kan priset bli, men inte högre. Då går det lättare att planera och anmäla inköp för oss fattiglappar!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2009-01-09 klockan 00:20.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 00:24   #41
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag håller med Bengan, att jag är beredd att betala upp till 100kr, jag har inte särskilt mkt pengar eftersom jag är högstadieelev. Men jag hoppas att priset blir lägre än 100kr på de modeller jag vill köpa
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 18:49   #42
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Väldigt intressant ide, själv har jag en stor hög med tänkta projekt men problemen är dels att hitta underlag men framförallt att komma i mål med de projekt man startar upp.

Tyvärr ser jag dock en del problem som måste lösas. Att ha en "färdig" 3D modell gjord av ett profs är en väldigt bra början men anpassningar av modellen behöver säkerligen göras för respektive simulator för hur hierarkin ska vara uppbyggd och exporteras, särskilda markörer som behövs och dylikt. Sådant som 3D artisten inte känner till.

Sedan gäller det att göra modellen fungerande i respektive simulator och även det kan vara ett rätt krävande arbete särskilt när man vill ha den så realistisk som möjligt.
Det är ju många av oss som har kört vartenda fritt ånglok i MSTS med cabben från Flying Scotsman t.ex. och helt orealistiska prestanda. En massa scriptande som ska till och som även kräver kunskap om förebilden.

Iden är god och lovvärd men hanteringen till en färdigt lok i respektive simulator måste klaras ut. Annars kommer sannolikt detta att stupa efter en eller ett par modeller då folk inte vill betala för ett halvfabrikat.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 19:00   #43
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Men att hantera t.ex hierarkin, sätta ut vissa helper-points e.t.c är ju lättare att klara av. Att bygga själv kan leda till att det blir för mycket. Har man den stora delen avklarad, 3D-skapandet, är ju det övriga inte alls lika tyngande som om man skulle göra allt själv. Det finns flera på forumet som har 3D-kompetens och som jag vet och även tror på andra som mer än gärna vill ställa och hjälpa.

Vidare går det att få allt gjort direkt om man så önskar. Skriver man rätt kravspec går det att få 3D-modellen även med dessa krav dock kan det ju ta en 1 extra eller 2 vilket leder till ökad kostnad.

När det gäller 3D-hytten så är ju den egentligen ett eget 3D-projekt i sig. Ofta brukar det ju bara vara en ensam hytt och inget mer och det kan ju med andra ord tillverkas innan en huvudmodellen finns förutsatt att man har ritningar/mått på hur hytten ser ut.

Sedan tror jag också att folk måste inse att de kan inte riktigt jämföra detta med att gå till butiken och plocka ett addon från hyllan. Detta förslag gör medlemmen på sätt och vis "ägare" till 3D-filen då kan lägger pengar 1 gång och kan få samma modell till 3 olika simulatorer och det måste ses som väldigt förmånligt. Det normala är annars att det blir ett addon till simulator x, ett annat till simulator y och ett tredje till simulator z. Detta är alltså ett gränsöverskridande projekt som skapar ett mervärde! Och som jag skrivit tidigare. Det kan vara svårt att ha precis allt som skrivs här färdigt direkt men i och med att den största och tyngsta biten (3D-skapandet) är gjort finns det inga hinder att vi gemensamt jobbar fram uppdateringar som lyfter det hela till ännu bättre modeller.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2009-01-09 klockan 19:06.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 20:29   #44
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Då jag började bli OT i andra tråden angående penga frågan, så tänkte jag ta lite här istället.

Då det för mig (och kanske fler!?) är intressant att få få ett så bra (läs lågt) pris som möjligt för en modell, så undrar jag om inte detta kunde vara en idé:

Ett abonnemang på modeller. Vi röstar fram säg 24 modeller och sen får vi två i månaden till ett fast månadspris. Visst man kanske får nån modell som man egentligen inte vill ha, men om man får alla till samma låga pris, så står man ut med det.

På detta sätt kan alla på forumet vara med och ha råd!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 21:23   #45
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Jag kan inte bygga, varken spår eller modeller, jag kan bara fixa lite med wag- och eng-filer så de blir som jag vill ha dem, men jag är allmänt intresserad av detta. De nya fordonen kommer väl att vara helt annorlunda uppbyggda.
Hälsningar Olle M
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009