Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-12, 16:52   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Få bort kontaktledningar?

Hejsan! Jag skulle vilja få hjälp att ta bort de gamla kontaktledningarna som "SE NoWire Track Rule" har ovanför spåren när jag elektrifierar dem.

Hgv har lyckats med detta på SE Wire TrackRule, men då jag använder Nowire på Nordlandsbanan så är det problem på de elektrifierade sektionerna kring Trondheim!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20161012151737_1.jpg (254.8 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 20161012152123_1.jpg (208.6 KB, 62 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 17:09   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Markera spåret som har ordinarie ledningar och sen klicka på "Tredjeskena" eller "Ingen" i egenskaper.
"Tredjeskena" där kan ellok köra men inte på "Ingen".
Mitt spel är på svenska.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Elledning.jpg (150.2 KB, 60 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2016-10-12 klockan 17:47.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 17:25   #3
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Du bör kunna byta trackrule genom att redigera Tracks.bin och ersätta "Nowire" med "Wire". Då kan du använda min uppdaterade "SE Wire" trackrule.

Alternativt kan du byta namn på "SE Wire" trackrule till "SE Nowire". Du måste i så fall redigera bin-filen och ersätta "Nowire" med "Wire" i hela filen.

Kanske RW_Tools har nån funktion för detta?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 17:48   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag redigerade inlägg 2 så kolla igen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 17:54   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Tredje skena är ingen särskilt bra idé eftersom realistiskt byggda lok bara fungerar med rätt sorts elektrifiering.

T.ex. går inte newS Da att köra utan luftledning.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 18:08   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Tredje skena är ingen särskilt bra idé eftersom realistiskt byggda lok bara fungerar med rätt sorts elektrifiering.

T.ex. går inte newS Da att köra utan luftledning.
Självklart kan Da inte köras utan luftledning. Hehe.
Tredjeskenan syns inte i simulatorn.

Senast redigerad av Totte den 2016-10-12 klockan 18:26.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 20:01   #7
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Ja men testa att köra Da-loket med tredje skena i simulatorn. Det funkar inte...
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 20:15   #8
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Du bör kunna byta trackrule genom att redigera Tracks.bin och ersätta "Nowire" med "Wire". Då kan du använda min uppdaterade "SE Wire" trackrule.

Alternativt kan du byta namn på "SE Wire" trackrule till "SE Nowire". Du måste i så fall redigera bin-filen och ersätta "Nowire" med "Wire" i hela filen.

Kanske RW_Tools har nån funktion för detta?
Det blir bökigt med båda dina metoder och det andra förslaget påverkar ju också andra rutter av andra ruttbyggare. Jag vill inte byta trackrule på denna bana. Jag skulle vilja ha hjälp att applicera de nya funktioner i ditt uppdaterade trackrule i "SE Nowire Trackrule" så trådarna försvinner.

Det blir så tokigt om jag jobbar med 2 olika trackrule, och att jag måste ändra elektrificeringsmetod hela tiden om jag kör med "wire" trackrule eller "sweden".
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 20:38   #9
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Ja men testa att köra Da-loket med tredje skena i simulatorn. Det funkar inte...
Jag kan köra Da-loket på spår med tredje skena utan problem, de enda loket jag har som inte fungerar på sånt spår är det elektriska loket som används i Academy.

Lite på sidorspår nu då, hoppas det löser sig ADDE
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 22:36   #10
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag är inte helt säker men jag tror inte att en ändrad track rule påverkar redan lagda spår. De bör visas korrekt i fall du exempelvis vill köra på någon annan rutt med samma trackrule. En trackrule är ju helt enkelt en uppsättning regler för hur spåren skapas i editorn, dvs vilka assets som används för det visuella och för ljud, vilka förinställda egenskaper olika spårtyper har (såsom STH, minsta kurvradie) m.m.

Du kan ju alltid testa att redigera trackrulen och spara en kopia...

Citat:
Ursprungligen postat av Jacmob01 Visa inlägg
Jag kan köra Da-loket på spår med tredje skena utan problem, de enda loket jag har som inte fungerar på sånt spår är det elektriska loket som används i Academy.
Hmm, det kanske beror på någon inställning. Det fungerade i alla fall inte när jag först installerade Da-loket, därför fick jag ändra trackrulen och elektrifieringen på hela Jönköpingsbanan. Hursomhelst blir det ju ett problem om någon designar ett realistiskt lok som kräver rätt typ av strömförsörjning.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 01:05   #11
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Du kan ju alltid testa att redigera trackrulen och spara en kopia...
Det är det som är det märkliga. .bin-filerna (eller dess konvertering) ser exakt likadana ut, och det står "SE Wire Track Rule" på dem. Jag vet inte vad som är så tokigt. har KMW en annan .bin-fil för "SE NoWire Trackrule"?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 09:57   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag fick rådet av newS att använda tredjeskena för länge sen.
Da funkar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009