Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-05, 02:52   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Kirkenes–Bjørnevatnbanen

En ny projekt jag började igår när jag tröttnade på Minecraft efter ett avslutat projekt där och ville ha omväxling. Jag stötte på banan av en slump. I början hade jag längtan till att återuppta Nordlandsbanan och körde där ett varv. Sedan blev det lite Wikipedialäsningar. (Hurtigrutten>Kirkenes>"Denna bana")

Kirkenes–Bjørnevatnbanen eller Sydvarangerbanen är en malmbana som går mellan Bjørnevatns malmgruva och Kirkenes hamn i Finnmarks Fylke, Norge.

Järnvägen är 8.5km lång, enkelspårig, Isolerad privatbana med normalspår på en STH som är (2009-2015) 45km/h.

Jag hade lite att gå efter. Google maps, med komplement av norka Kartverkets högupplösta satellitbilder. Av de streetview-bilder jag använde har jag inte observerat vare sig skyltar eller signaler. Det kanske inte behövs då endast ett malmtåg åker fram och tillbaka på banan. Vagnparken består av ett tåg på ett diesellok och 20 malmvagnar.

Det finns väldokumenterad information och historia om banan på wikipedia, både på engelska och norska. Svenska finns men är bara sammanfattande:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kirken...B8rnevatn_Line

I mitt projekt så har jag lagt färdigt all spår längs hela banan. Eftersom det är en malmbana så passar newS malmspår perfekt här. som testtåg har jag använt mig av newS T46 och Malmvagnar. Dessa är placerade i Kirkenes tillsammans med 2st. Y1-motorvagnar i mitt enda free-roam-scenario.

Banan är också Quick-drive kompatibel. så välj ett dieseltåg efter eget tycke och kör ditt favorittåg mellan Bjørnevatn och Kirkenes.

I denna version har jag inte inkluderat ett normalt scenario. Om jag hittar ett Vossloh CR2000-lok med malmkoppel (eller en EMD G12 Svenska prototypen T42 är en G12:a) så kan det vara aktuellt med ett scenario med en hel tur & retur med malmtransporter, växling, påfyllning & tömning. Först och främst är väl landskapsdesignen som ska göras så banan blir vackrare i framtiden!

En "SpårALFA" kommer att dyka upp på min hemsida inom kort.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20160805003245_1.jpg (167.7 KB, 150 visningar)
Filtyp: jpg 20160805003304_1.jpg (249.3 KB, 151 visningar)
Filtyp: jpg 20160805003311_1.jpg (160.4 KB, 150 visningar)
Filtyp: jpg 20160805003332_1.jpg (103.3 KB, 151 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-08-05, 21:46   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Det låter spännande med din nya rutt! Men hur går det med dina tidigare rutter? Är det kanske för du tappade lusten att fortsätta p.g.a. objekter?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-05, 23:01   #3
TraindriverS
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Norway
Inlägg: 357
Standard

Spennende!
TraindriverS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 01:16   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Var i Kirkenes för en månad sedan och jag säg rälsen, den var rätt rostig.
Har inga foton kring banan.
Men häftigt att du bygger den.
På hemväg från Nordkap åkte vi en liten omväg till norska gränsen mot Ryssland
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 13:55   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Status samtliga projekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Det låter spännande med din nya rutt! Men hur går det med dina tidigare rutter? Är det kanske för du tappade lusten att fortsätta p.g.a. objekter?
Nej, om jag tappade lusten så var det itne p.g.a. objekterna. Jag hade studier, jobb, sedan ville jag spela Minecraft istället... och nu tröttnade jag på den och kom tillbaka.

Banan såg enkel ut att bygga och spårdragningen är redan färdig. Är ju naturen och bebyggelsen som återstår, så att säga.

Men jag har börjat fortästta bygga på Nordlansbanan nu och en positiv överraskning är att Google Earth har tagit nya högupplösta bilder kring Hell. Tyvärr såg jag att spårdragnignen kring området blev felaktigt så jag fick bygga om allting från Hommelvik norröver. Men nu är jag tillbaka där jag var igen.

För Mälarbansnätet, så vet jag inte vart jag ska bygga vidare på:
-Örebro S-Kumla-Hallsberg? eller
-Arboga-Köping-Västerås?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 16:46   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Gjorde lite jobb med den intillligande E6:an och sjöarna runtomkring...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20161006151138_1.jpg (168.7 KB, 63 visningar)
Filtyp: jpg 20161006151213_1.jpg (265.1 KB, 63 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009