Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-19, 20:57   #31
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Var såklart lurendrejeri, hon gjorde bort sig nu! Skrev att hon var glad att jag hörde av mig igen och allt är 100 procent ärligt och att hon verkligen kan lita på mej och att jag är en god människa bla bla bla...

Kolla också mer noga nu på mailet från Royal Bank of Canada. Och jämförde med riktiga RBCs hemsida. Inget stämmer såklart!

Om man är godtrogen och inte tänker sig för, så kan man nog bli lurad av henne. Men hon gjorde några missar. Yngre/medelålders är mer misstänksamma än äldre. Och att säga att man ska skicka varan till hennes vän i afrika är helkonstigt. Men troligtvis så är vännen och hon samma person (det finns ingen hon!) som försöker blåsa folk.

Jag tänkte direkt det var nått skumt när xboxen skulle skickas tiill afrika, men jag var ändå så dum att jag kolla upp frakten dit. Men jag skulle aldrig skicka nått utan ha fått pengar först, så dum är jag inte!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-02-19 klockan 21:07.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 20:59   #32
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Var såklart lurendrejeri, hon gjorde bort sig nu! Skrev att hon var glad att jag hörde av mig igen och allt är 100 procent ärligt och att hon verkligen kan lita på mej och att jag är en god människa bla bla bla...

Kolla också mer noga nu på mailet från Royal Bank of Canada. Och jämförde med riktiga RBCs hemsida. Inget stämmer såklart!

Om man är godtrogen och inte tänker sig för, så kan man nog bli lurad av henne. Men hon gjorde några missar. Yngre/medelålders är mer misstänksamma än äldre. Att säga att man ska skicka varan till hennes vän i afrika är helkonstigt. Men troligtvis så är vännen samma person som henne som försöker blåsa folk.

Jag tänkte direkt det var nått skumt när xboxen skulle skickas tiill afrika, men jag var ändå så dum att jag kolla upp frakten dit. Men jag skulle aldrig skicka nått utan ha fått pengar först, så dum är jag inte!
Tänkte väl nästan det. Lät alldeles för konstigt för att vara sant. Man får vara lite försiktig med sånthär.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 18:06   #33
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har inte fått iväg xboxen än!????? Tycker det är helkonstigt...den borde gått på en gång, med tanke på att nyprisvärdet är runt 9000kr.

Jaja, jag tänker inte ge bort det. Får jag inte 3500, så behåller jag det!!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:00   #34
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Äntligen har jag fått iväg xboxen! Tog två vändor på blocket och en på tradera. Inte lätt att sälja xbox 360 nu...

Ja, då gäller det att försöka få iväg datorn också och sen köpa ny burk. Fick en gammal skärm av en kompis idag och mus, t-bord och högtalare hade jag sen tidigare. Så nu kan jag iallafall sälja en komplett dator. Har plitat ner en annons som snart hamnar på blocket:

Bra speldator

Ljudisolerat miditower
Enermax silent nätagg
AMD64 X2 4200+ processor
Abit KN9S moderkort
2GB DDR2 minne
Geforce 8600GT grafikkort (directX 10)
SB Audigy 2 ljudkort med frontpanel och fjärrkontroll
250GB hårddisk
DVD-brännare
Hansol 720E 17" monitor
Logitech trådlöst tangentbord
Microsoft trådlös mus
JBL datahögtalare


En bra och tyst dator. Har spelat Left 4 dead 2, Bioshock 2
och Call of Duty Modern Warfare 2 på den utan problem!

Pris: 3600:-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg datorn.jpg (222.4 KB, 114 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 21:10   #35
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

En har ringt på datorn och han gav ett skambud, så den är kvar. Men jag har iallafall beställt lite nya datagrejer:

Asus M4A785TD-M EVO DDR3
806 kr

AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition
949 kr

Corsair 2GB 1333MHz 1.5V Value Select
536 kr

Arctic Silver 5 kylpasta, 3,5g
69 kr

Corsair VX 450W 80+
637 kr

Får jag gamla datorn såld, blir det en bra burk, mer minne och ett ATI 5670. Annars får jag springa och köpa nån billig burk, som jag kan stoppa grejerna i och sen köpa grafikkort nästa månad...

Hoppas nu att jag kan låsa upp processorn till X4. Fast går det inte, så har jag åtminstånde en bra 2-kärnig som kan klockas ordentligt!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-03-18 klockan 22:07.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 19:37   #36
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej

Du får nog räkna med fler skambud, "folk" kanske betalar men inte "datornissar" dom ger inte mycket för din gamla dator tyvärr, kan du få 2500:- skall du vara glad.
Skärmen och tillbehören är inte värda en spänn.
Sedan så tycker jag att du skall satsa på en skapligt bra burk från början, annars så blir du sittandes med skrotburken.....
Kolla på den burken jag köpte, både billig och otroligt bra, tycker jag.
Skall sätta in ljudisoleringsskivor bara så blir den tyst som en mus

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 08:10   #37
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej

Du får nog räkna med fler skambud, "folk" kanske betalar men inte "datornissar" dom ger inte mycket för din gamla dator tyvärr, kan du få 2500:- skall du vara glad.
Skärmen och tillbehören är inte värda en spänn.
Sedan så tycker jag att du skall satsa på en skapligt bra burk från början, annars så blir du sittandes med skrotburken.....
Kolla på den burken jag köpte, både billig och otroligt bra, tycker jag.
Skall sätta in ljudisoleringsskivor bara så blir den tyst som en mus

Nej av datanissar så lär jag nog inte få 2500 ens, tror inte nån datanisse vill ha den överhuvudtaget!???? Skulle inte skrivit speldator i annonsen!

Skärmen och tillbehören räknar jag inget värde på, men tycker det är bra att dom är med. Kanske nån vill ha en extra dator eller en till sonen/dottern!?

Jag har sett datorer med sämre processor och grafikkort, som dom vill ha lika mycket eller mer för på Blocket. Så jag tror inte jag är helt fel ute och prutmån finns ju alltid (till viss mån)...

Ang. databurk, så måste jag handla en skräpburk (jag har inget val!). Annars kan jag inte bygga ihop datorn innan nästa månad. Och då hade jag tänkt köpa grafikkort, inte burk!!!!!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-03-20 klockan 08:13.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 11:51   #38
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har sänkt priset lite på datorn, så nu får vi se...

Om jag nu får den såld, så blir det 2 gb minne till, grafikkort ATI 5670 eller 5770 och en bra burk. Hawks låda lockar då den har luftfilter, men jag är också nyfiken på denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580313 som verkar jäkligt bra och är ljuddämpad! Vad tror ni om den burken?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 13:24   #39
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Har sänkt priset lite på datorn, så nu får vi se...

Om jag nu får den såld, så blir det 2 gb minne till, grafikkort ATI 5670 eller 5770 och en bra burk. Hawks låda lockar då den har luftfilter, men jag är också nyfiken på denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580313 som verkar jäkligt bra och är ljuddämpad! Vad tror ni om den burken?
Jag kör just det chassiet och det är otroligt välbyggt. Får plats med allt i datorn utan problem. Uppstår inga vibrationer. Du får en fläkt fram som suger in och en bak som blåser ut som standard. Jag köpte till 2 120mm en framtill och en till sidan från Fractal, och 3 140mm från Fractal som 2 sitter i taket och en i botten. De hörs inte och de blir en bra luftgenomströmning i lådan som gör att under full belastning ligger aldrig temperaturen över 40c.
Rekommenderar den lådan skarpt.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 14:04   #40
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Jag kör just det chassiet och det är otroligt välbyggt. Får plats med allt i datorn utan problem. Uppstår inga vibrationer. Du får en fläkt fram som suger in och en bak som blåser ut som standard. Jag köpte till 2 120mm en framtill och en till sidan från Fractal, och 3 140mm från Fractal som 2 sitter i taket och en i botten. De hörs inte och de blir en bra luftgenomströmning i lådan som gör att under full belastning ligger aldrig temperaturen över 40c.
Rekommenderar den lådan skarpt.
Väldigt många som gillar den lådan. Lutar mer och mer åt den...

Fast eftersom jag inte fått iväg gamla datorn, så verkar det som jag åker på att köpa billigaste burken på Kjell & Co och ha sålänge. Vill ju kunna prova grejerna när jag fått hem dom! Mest less på att jag inte hade råd med ett grafikkort, får väl stoppa i mitt 8600GT...

En fråga: Det är inbyggd grafik (HD4200) på moderkortet. Det är väl bara att stänga av det i bios? Och trycka i mitt 8600GT i PCIe platsen!?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-03-21 klockan 14:06.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 19:30   #41
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Blev en helt annan låda än vad jag tänkte från början. En kompis skulle köpa ett nytt moderkort och då passa jag på att beställa låda samtidigt...

Blev en Ace Ecco 220 mini tower. En vettig låda, till ett bra pris (349kr), som man kan få bra luftgenomströmning i (2x120cm i fronten, 2x120cm i sidan och en 120cm bak). Har man ett mATX kort och inte ska ha en massa i burken, så duger det gott och väl!

Jag blev intresserad efter sett en byggt i detta chassi här (scrolla ner en bit): http://www.sweclockers.com/forum/sho...ntec+Mini+P180


Så nu har jag snart följande till min nya dator:

Asus M4A785TD-M EVO DDR3
806 kr

AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition
949 kr

Corsair 2GB 1333MHz 1.5V Value Select
536 kr

Arctic Silver 5 kylpasta, 3,5g
69 kr

Corsair VX 450W 80+
637 kr

Ace Ecco 220 mini tower
349kr

Hårddisken blir min Samsung 1 TB och kvar att köpa är Grafikkort (ATI 5670 eller 5770), SATA dvd-brännare, 2 GB minne, Fractal chassi fäktar och dämpmattor... Och kanske en annan processor fläkt!?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-03-22 klockan 19:45.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 20:22   #42
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hämtat ut grejerna idag och nu är det bara och vänta på lådan. Den sorterades på posten i Göteborg idag, så på torsdag borde man ha den...

Skrev om mina planer på Sweclockers och fick tipset att köpa Scythe 120mm Slip Stream chassi fläktar istället. Fractal hade det vart kvalitetsproblem med. Och Scythe (800RPM) är både tystare och flyttar luft bättre!

Då Fractal Design Define R2 lådan är ljuddämpad med Bitumen, så kommer det bli en tur till Biltema också och handla Bitumen. Sen är det bara och bygga...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-03-23 klockan 20:24.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 21:26   #43
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Fick lådan (och kompisens moderkort) igår. Hämta honom och hans burk och sen blev det skruva av, han i vardagsrummet och jag i köket. Gick lätt att bygga ihop datorn och lådan var mycket lättarbetad, trots formatet (mini tower).

Kan varmt rekommendera ACE Ecco 220 chassit. Det känns större invändigt än det är, HDD racken är supersmart, hållare för kablar och är mycket prisvärt (349kr).

Jag stoppa i mitt fläktlösa Geforce 8600GT och datorn är rätt tyst. Har medföljande 120 mm chassi fläkt bak inkopplad och original cpu kylaren (men dom ska bytas ut!). Tog bort kladdet som var på flänsen och hade på Artic Silver 5 kylpasta istället. Fick 32 grader IDLE och 43 grader LOAD och det är jag jättenöjd med!!!!!

Kompisen fick problem efter han bytt sitt moderkort, han kör Intel (socket 775). Datorn blev skitseg i starten och det kom upp att BIOS måste uppdateras för att stödja CPUn. Efter uppdatering till senaste BIOS är det likadant och den vill fortfarande bli uppdaterad!????? Dessutom vill den bara starta med ett minne, den har fungerat med båda förut och provar man dom var för sig fungerar dom. Efter mycket huvudbry ger vi upp och han tänker nu köpa en Intel Core 2 Quad, som vi vet att moderkortet stödjer.

Bild 1: Kompisens full tower, mitt gamla midi tower och mitt nya mini tower.

Bild 2: Kommer bli en svart SATA dvd-brännare. Annars tycker jag det är en stilren och fin liten låda!

Bild 3: Invändigt med mitt Geforce 8600GT...

Bild 4: Invändigt med kompisens ATI HD5770. Får låna det tills hans nya processor kommer. Hehe...vete tusan om han får tillbaks det!?

Bild 5: Test i 3D Mark 03. Med min gamla dator fick jag 13000 poäng, med den nya 16000 och med kompisens HD5770 i nya...ja ni ser ju vad det blev.

Med kompisen grafikkort i, så är ljudnivån fortfarande låg och spelen flyter på otroligt bra. Blir ett sånt för mig också! Jag tog också och låste upp dom två avstängda kärnorna. Det var superenkelt, så nu har man en X4 B55...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 01.jpg (157.1 KB, 53 visningar)
Filtyp: jpg 02.jpg (150.3 KB, 53 visningar)
Filtyp: jpg 03.jpg (217.6 KB, 53 visningar)
Filtyp: jpg 04.jpg (226.1 KB, 53 visningar)
Filtyp: jpg resultat_3dmark03.jpg (209.1 KB, 53 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-03-26 klockan 21:31.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-27, 20:25   #44
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har nu provat MSTS och Railworks med min nya dator. Använde Fraps för att kolla FPS.

I MSTS (allt på fullt och allt ikryssat i options) så provade jag KMJ v3 och aktiviteten med X2000 i utvändig vy (ser hela tåget bakifrån). FPS ligger och pendlar mellan 40-60, förutom i Kvarndalen (som jag passerar i 200 knyck!) då det droppar till 25. Bergvalla passeras med FPS på 43. Laddhacken är borta eller så är dom väldigt minimala, för dom märker jag inte alls!

I Railworks så provade jag rutten Oxford - Paddington och scenariot Rush hour run (och samma vy som i MSTS) med två olika inställningar. Först med allt på högsta och skuggor och flora på. Då får jag 36 FPS ut från Paddington och sen stiger det och ligger och pendlar mellan 40 och 50. Vid några ställen droppar det rejält, för nån sekund, en gång ända ner till 11.

Sen testar jag med allt på high och skuggor och flora av. Då får jag 38 ut från Paddington och sen stiger det och ligger och pendlar mellan mellan 42 och 53. Vid samma ställen (tror jag!?) som första testen, så droppar det rejält igen...

Irriterande med droppen av FPS i Railworks. Kommer inte ihåg om jag kört från Paddington innan data bytet och hur det i så fall var då???? Men med MSTS så blev det ju väldigt trevligt att köra nu!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-03-27 klockan 20:32.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-27, 20:29   #45
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Funkar MSTS på win7?

Är lite sugen på att testa det på min dator
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009