Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-07, 21:41   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Det material som får användas är endast sådant som finns på vårt forum eller DLS för att det sedan skall bli hanterbart.
Just denna punkt ser jag som fullständigt vital. Det kryllar av rutter som inte egentligen går att köra pga det saknas delar till dem. Personligen är jag allergisk emot missing dependencys. Det är bland annat därför som jag lyckats envisas med att vi bara skall ha träd mm som finns på DLS på DONJ - det trots att Pofig t.ex. har mkt snyggare träd men hur länge kommer de att gå att nå på hans sajt? Har man inte kontroll över sakerna själv eller om de ligger på DLS så kan de lika gärna vara borta dagen därpå - vilket är ett av skälen till att DONJ har så pass mkt nytt material.
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 08:40   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Just denna punkt ser jag som fullständigt vital. Det kryllar av rutter som inte egentligen går att köra pga det saknas delar till dem. Personligen är jag allergisk emot missing dependencys. Det är bland annat därför som jag lyckats envisas med att vi bara skall ha träd mm som finns på DLS på DONJ - det trots att Pofig t.ex. har mkt snyggare träd men hur länge kommer de att gå att nå på hans sajt? Har man inte kontroll över sakerna själv eller om de ligger på DLS så kan de lika gärna vara borta dagen därpå - vilket är ett av skälen till att DONJ har så pass mkt nytt material.
Om jag har förstått vad Pofig skriver så tillåter han att man distribuerar behövliga träd i ett contentpack tillsammans med banan. Så egentligen är det främst Multiplayer som är ett problem där, men det gäller ju i så fall också mycket svensk content som man skulle bli beroende av.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 12:49   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Vid närmare eftertanke lutar jag mer åt att vad vi Svenska trainzare behöver är en gemsam rutt på riktigt och inte min mera lättsama iden om ett modulbygge.

Dvs, en svensk rutt är vårt svenska content kan få bo och där vi kan göra bra sessions för dom av oss som vill köra en bra svenskbana utan att bygga upp allt från grunden.

Med den ambitionen blir moduler för spretiga tror jag.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 13:26   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag kommer ständigt att tänka på WNJ, som är väl dokumenterad i boken Westergötland-Nerikes. Den har ju det mesta.

1. Stambaneanslutning i Mölltorp
2. Driftcentrum i Forsvik
3. En variationsrik bana upp mot Ränndalen som ju blev en snöplig ändststion. (Här skulle ju en 891 mm skogsbana kunna ta vid upp till Tiveden?)
4. en 802 mm industribana (nedlagd) som ju mycket väl kunde ha blivit en 600 mm Musiebana.
5. Neutralt belägen mitt i pannkakan Sverige.
6. Fiktiv men med utvecklingsmöjligheter.

Jag ställer gärna upp med några byggnader till denna Cyber-WNJ om den nånsin blir av!???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-02-08 klockan 17:02.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 17:00   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Vem börjar?

I denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....04&postcount=6

ser man tydligt vem som är mest lämpad att börja äventyret med att få till en gemensam svensk bana som vi sen kan utveckla, kanske t.o.m. till "Multiplayer". "Långa bollar till Bengan!" Tjosan!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 18:49   #6
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Om det är av intresse så har jag påbörjat ett försök till upprustning av BHJ.
Tanken är 80 tals stuk.
Objekten i banan är från DLS och trainz forumet.

Skulle vara kul att kunna bidra lite.

Men en fråga bara, behöver jag tillstånd från personen som byggde originalversionen av BHJ?
Jag tror att det var Emges.
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 19:01   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Vem tar tag i detta?

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Vid närmare eftertanke lutar jag mer åt att vad vi Svenska trainzare behöver är en gemsam rutt på riktigt och inte min mera lättsama iden om ett modulbygge.

Dvs, en svensk rutt är vårt svenska content kan få bo och där vi kan göra bra sessions för dom av oss som vill köra en bra svenskbana utan att bygga upp allt från grunden.

Med den ambitionen blir moduler för spretiga tror jag.
Huvudet på spiken, björnl!

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
I denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....04&postcount=6

ser man tydligt vem som är mest lämpad att börja äventyret med att få till en gemensam svensk bana som vi sen kan utveckla, kanske t.o.m. till "Multiplayer". "Långa bollar till Bengan!" Tjosan!
Ja, vem börjar? Någon som kan, har tid och som har ett brinnande intresse. Den som axlar det här får väl själv välja sina medarbetare, för ensam går man inte iland torrskodd.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 21:03   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag kommer ständigt att tänka på WNJ, som är väl dokumenterad i boken Westergötland-Nerikes. Den har ju det mesta.

1. Stambaneanslutning i Mölltorp
2. Driftcentrum i Forsvik
3. En variationsrik bana upp mot Ränndalen som ju blev en snöplig ändststion. (Här skulle ju en 891 mm skogsbana kunna ta vid upp till Tiveden?)
4. en 802 mm industribana (nedlagd) som ju mycket väl kunde ha blivit en 600 mm Musiebana.
5. Neutralt belägen mitt i pannkakan Sverige.
6. Fiktiv men med utvecklingsmöjligheter.

Jag ställer gärna upp med några byggnader till denna Cyber-WNJ om den nånsin blir av!???
En intressant idé bland annat för att den har en så trevlig påhittad historik. Men hur är det med t.ex. linjekarta mm? Hittar ingen sådan i boken - en sådan vore ju milt sagt bra för att kunna sätta ut stationer mm i rätt ordning och på rätt avstånd. Sen skulle ju även en spårplan varit trevlig, iaf över stationerna.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 18:51   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Den krassa verkligheten?

Citerar LAn:
Citat:
Utan rutter att köra alla lok, vagnar, byggnader och skript i kommer väl Trainz att självdö, är jag rädd?
I högsta grad sanning - om vi inte gör något åt det (post #1).
Se på konkurrenterna! Dom har tydligen väldigt trevligt i sin värld. Där kan man köra tåg (jag brukar själv dra mig tillbaka till MSTS och inlandsbanan när jag vill koppla av).

I trainzvärlden så försöker några få av oss, inklusive mig själv, överbevisa att det är just Trainz som har den största potentialen. Men det som har hänt under dom senaste åren är alla ska göra det själv. Jag tror att jag har rätt i att vi är endast ett fåtal som klarar av detta. Över 90% av användarna vill köra tåg, utan att själv behöva bygga en bana innan den möjligheten ges. Har vi gett dom den möjligheten? Nej, det har vi inte. Vi ser många nya medlemmar just nu som är minst sagt förvirrade. Varför ska det vara så svårt att köra tåg i Trainz?

mvh
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-02-09 klockan 18:57. Anledning: felstavning
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 20:11   #10
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Här är vad jag tycker.

1. Vi bör komma med förslag på järnvägar eller delar av järnvägar att bygga
2. Vi bör som sagt bygga det i moduler och sedan får någon / några klistra ihop alltihopa!
3. Alla gillar inte att bygga routes men kanske gillar att bygga hus M.M. Då kan man medverka med stations hus eller liknande.
4. Vi borde även komma fram till ett årtal samt årstid. Som det hela skall ta plats under.
5. Vi går igenom bygg regler M.M.
6. Vi tar ett beslut om bana samt årstid M.M. Och efter det så delar man upp banan i ett visst antal delar. Sedan så delar vi ut dom allt efter intresse.
Man kan säkert bygga på denna lista med minst 10 punkter till.. Men det är något i denna stil som vi bör göra. ( Enligt mig )

Här kommer mina förslag!
Rutt: Arvidsjaur-Gällivare (Det blir en ganska lång bana)
År: 1960-1970 tal
Årstid: hög sommar
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 13:28   #11
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard

Hur blev det med DONJ?
Finns den banan att ladda ner?
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009