Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-08, 22:23   #31
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Talking Ännu en uppdatering

Bygget rullar på. Efter att idag ha varit i Västervik och fotograferat alla vagnens vinklar och vrår så har jag nu börjat med insidan. Jag har också tagit bort kulisserna som jag byggde efter, de behövs inte mer nu när allt det exteriöra är färdigt Jag blir ganska nöjd med det hela om jag får säga det själv Vad tycker ni
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bort med dem.JPG (222.6 KB, 482 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz

Senast redigerad av legotrainzman den 2014-06-08 klockan 22:24. Anledning: glömde bilden...
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 13:08   #32
Norrköpingsbo
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
Standard

Mycket bra legotrainzman! Det här kan bli riktigt bra!!

Det enda jag anmärker på är att SRJ-loggan är för otydlig. Men det är väl inte så svårt att ordna?

Hursomhelst:
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman.
Norrköpingsbo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 16:30   #33
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ja, jag tror nog det där kommer bli skitbra! Jag antar att ni slänger på en bättre textur också när det väl närmar sig?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-04, 21:22   #34
Norrköpingsbo
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
Standard

Jag kan bara beklaga stillheten, det utlovades en beta av en kortare sträcka i början av tråden, som är försenad och uppskuten till obestämt datum. Så här i sommartider ska man ju vara ute och bada, åka tåg och spårvagn.

Den som besöker riktiga smalspåret i sommar får kanske se legotrainzman eller mig, iklädd uniform eller overall

Tro inte att arbetet på banan är dött - Det arbetas, fast långsamt.

Jag återkommer i höst
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman.
Norrköpingsbo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 15:59   #35
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Smile Hallå igen

Nu när skolstarten börjar närma sig börjar man få allt mer tid till att sitta framför datorn då man är hemma allt mer. Detta leder till att HWJ plockas fram lite då och då och man bygger på den. I dagsläget så är det färdigt med natur I Västervik och Jenny. mellan Jenny och Verkebäck är skärningar och banker utplacerade samt lite skog. Verkebäck-valstadd är helt färdig (som jag ser det (Norrköpingsbon kan ha andra synpunkter), Valstad - Fårhult är under arbete,men närmar sig. Fårhult - Ankarsrum har landeskap som börjar precis innan Tjursbo och som fortsätter till lite innan Ankarsrum. Sedan har Långsjön landskap till en bit bortom Fagersand. Det kan alltså tänkas att betan innefattar körningen till Durspelsstämman som hålls utanför vid långsjön, men inget är bestämt

På 3d-fronten står det still. Jag har problem med 3ds-max och kan därför inte modelera på 92'an. Dock kan det kanske bli ett bygge av Ankarsrum i Gmax.

Tack för att ni tog er tid att läs
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz

Senast redigerad av legotrainzman den 2014-08-13 klockan 15:59. Anledning: stavfel
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 18:50   #36
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Smile Stationsbyggnader

Hallå igen

Bankandet och skärandet fortsätter och vi har nu passerat Fårhult. Vi har också tänkt släppa en beta inom en inte allt för avlägsen framtid. Detta gör så att vi måste ha byggnader och liknande relativt snart. Då får jag ta och bygga i Gmax igen. de byggnader som jag har gjort är Fårhult och Ankarsrums stationer. Västerviks verkstad kommer också att göras, men då behöver jag åka till Västervik och skaffa ritningar. Här kommer också bilder på det ofärdiga arbetet :
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 01.JPG (43.3 KB, 351 visningar)
Filtyp: jpg 1.JPG (41.8 KB, 351 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 22:26   #37
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Wink säg till om jag blir tjatig

Byggandet flyter på när man inte har texturbilder. Det blir bara en "naturell" byggnad. Dock kan det bli problem när man ska bygga saker som sitter i förhållande till varandra: t.ex. plattformstaket till Västerviks station

En bild på schabraket:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.JPG (50.4 KB, 334 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 20:22   #38
Norrköpingsbo
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
Standard

Se där! Nu blir det snart dags för mig att placera ut dessa lådor

Snyggt!
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman.
Norrköpingsbo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 22:29   #39
Norrköpingsbo
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
Standard Mitt i mörka småland...

...heter en bok av Albert Engström. Den blev sedermera film, som utspelar sig till viss del i Totebo. Men vi är inte i Totebo, vi är betydligt längre norrut. På bilderna ser vi rälsbussen mot Hultsfred passera försignalen till Jenny, stationen närmast Västervik. Om ett par minuter kommer rälsbussen att passera den ännu icke byggda banvaktsstugan i Rödsle, och om ca 15 minuter anländer den till Verkebäck.

Arbetet har för en tid avstannat på HWJ, dels för att jag har börjat gymnasiet och dels för att legotrainzman haft problem med 3D-modellerandet. Men ikväll var det dags igen, så landskapsavsnittet ni ser på bilderna byggde jag ikväll.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 38.JPG (111.6 KB, 263 visningar)
Filtyp: jpg 37.JPG (111.9 KB, 263 visningar)
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman.

Senast redigerad av Norrköpingsbo den 2014-10-08 klockan 22:36.
Norrköpingsbo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 19:47   #40
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post En uppdatering på 3d-fronten

på 3D-fronten händer det (tyvärr) inte så mycket I avsaknad på texturbilder till Fårhult och Ankarsrum så saknar de helt texturbilder. dock så ska jag få tummen ur och fotografera Fårhult nu i helgen (det är extratåg då, hoppas att ni kommer ) Verkstaden i Västervik står stilla p.g.a. brist på vitala mått för väggar samt portar. banvaktstugan vill inte heller med sig i importeringen, så den är inte alls rolig Dock upptäckte jag att jag hunnit exportera Roslagsbanevagnen innan allt dog, men (som alla mina tidigare modeller) så gick något snett vid exporteringen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg argh.JPG (149.0 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg neeeej.JPG (143.4 KB, 236 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 21:49   #41
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 371
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Tjusig bana ni bygger på ser riktigt lovande ut!
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-02, 19:35   #42
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Talking Long time no see

Hallå igen. Efter mycket dötid (det var två månader det hände något här senast...) så är det kanske lite passande med en uppdatering Bygget har börjat ta fart lite igen, fast denna gång ifrån hultsfredshållet. Efter att jag var där och skissade av bangård samt fotade hur det ser ut i omgivningarna (iklädd varsellväst såklart!) så bad jag Narrköpingsbon ifrån Norrköping att skicka över rutten.

Bygget hittills är att Hfp (Hultsfred-smalspår) är klart medans Hf (Hultsfred-normal) fortfarande har kvar mycket arbete i södra änden... Jag glömde att skissa upp den också... jaja, ingen skada skedd, jag får åka dit någon annan gång

I bildserien får vi följa rälsbussen YP 888 under festivaltrafiken.

På första bilden står hon inne på spår nummer 6 i Hultsfred.

Efter det passerar hon V-försignalen för Sjövägen

Sedan har vi stannat vid en "innofficiell hållplats" där vi släppte av en resande, (vi kör ju ändå för folket...)

Översiktsbild vid stoppet

Sedan kommer en halvfärdig bild vi idrottsplatsen. Här ska det sedan komma upp hus på högersidan och en ljudsignaltavla på vänstersidan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 008.JPG (104.7 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg 009.JPG (127.3 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg 010.JPG (111.1 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg 011.JPG (122.9 KB, 172 visningar)
Filtyp: jpg 012.JPG (92.8 KB, 173 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-13, 22:39   #43
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Smile Ännu en uppdatering

Jaha, då fick man tummen ur och började att bygga igen. Det var ett tag sen sist! Men sedan dess så har landskapet i Hultsfred och Tuna sakta börjat växa fram. Därför kommer nu en bildserie som visar hur arbetet fortskridit.

Den andra bilden är från Valborgshelgen förra året och är som jämförelsebild med verkligheten. Den föreställer norrköpingsbon vid ljudsignaltavlan för gångvägen vid banvaktsstugan. För ordningens skull så vill jag påpeka att detta var under rådande D-skydd och det gick inga tåg på sträckan. Beträd inte spåret om ingen vet att du är där. Det kan komma tåg dygnet runt, även utanför ordinarietrafiken

se och Njut!(?)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 015.JPG (140.0 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg IMG_20140503_095313.jpg (297.1 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 013.JPG (93.2 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 014.JPG (129.1 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 016.JPG (126.9 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 017.JPG (157.2 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 018.JPG (173.5 KB, 124 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 00:21   #44
Norrköpingsbo
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
Exclamation Kort lägesuppdatering

Hej!

Kort lägesuppdatering av HWJ-projektet:

Att vara tonåring och ung vuxen är en tid av många omvälvningar. Det är dags att söka utbildning och jobb, flytta hemifrån och ta reda på vem man är. Det har därför inte varit rimligt att fortsätta med HWJ-projektet under ett antal år.

När jag (och Legotrainzman också, för den delen) nu landat i någon slags stabilitet har jag sporadiskt tittat i och uppdaterat rutten. En stor bromskloss i detta arbete är att bl.a. STLs trackside-objekt har slutat stödja Trainz 2010, vilket gör att mycket av mervärdet som vi ville ge med CAB-körning efter den riktiga, gällande, tidtabellen inte kan genomföras (att använda äldre typer av de objekt som inte stöds ger för stora avkall på realismen).

Det här har fått mig att inse att många av de objekt som vi har använt, nu 2019 har blivit hopplöst utdaterade, och för att forsätta göra en rutt med den kvalitet som vi eftersträvar skulle jag behöva skaffa mig en nyare version av Trainz och dessutom göra om delar av arbetet som redan har utförts.

Legotrainzman har också påbörjat ett liv som kontaktledningstekniker i en annan del av landet (medan jag själv har blivit (järnvägs)myndighetstjänsteman), och jag kan därmed inte räkna med någon delad vårdnad av rutten. Jag besitter inga som helst 3D-kunskaper, att göra de byggnader och fordon som är specifika för HWJ ser jag som svårt i nuläget.

Jag står och väger om det är värt att fortsätta arbeta på rutten eller inte - att köpa en ny trainzversion och göra om delar av arbetet utan rätt förutsättningar att skapa den helhet jag vill ha, och utan att veta om jag kommer att ha tid med Trainz i framtiden.

Slutsatsen blir att rutten blir fortsatt vilande i väntan på beslut. Skulle jag någon gång fortsätta arbeta på den kommer jag att köpa mig en ny Trainzversion, men utan Legotrainzmans hjälp kommer rutten i varje fall inte kunna leva upp till den ambitionsnivå som vi satte från början - en nivå som eventuellt var något i överkant.

All vår insamlade data och allt tidigare arbete finns sparat, så en vacker dag, när jag får lust att fortsätta arbeta, finns de flesta förutsättningarna på plats!
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman.
Norrköpingsbo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
3d-design, hultsfred, ruttbyggande, smalspår, västervik

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009