Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-23, 12:57   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard Förslag för att underlätta byggandet.

Hallå!

Det var en sak som slog mig här om dagen när jag satt och byggde, som skulle kunna underlätta vid skapandet av olika objekt.

Ett slags arkiv med olika 3Ds filer, så som hjulaxlar och buffertar, om man redan hade tillgång till vissa saker, som i stort sett är dom samma, mellan olika objekt, så skulle det underlätta för folk, samt minska tiden det tar att bygga, till exempel, en vagn.

Några fler tankar kring detta ?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 13:42   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Arkiv

Låter som en strålande idé. Det gäller bara dela in arkivet på ett logiskt genomtänkt sätt så att saker blir lätta att hitta. Varje del måste ha en tydlig etikett som innehåller beskrivning av delen. Kan du, Marcus, fundera ut ett sådant?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 14:21   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Låter som en strålande idé. Det gäller bara dela in arkivet på ett logiskt genomtänkt sätt så att saker blir lätta att hitta. Varje del måste ha en tydlig etikett som innehåller beskrivning av delen. Kan du, Marcus, fundera ut ett sådant?
En downloads del för denna delen av forumet, samt sub folders med tilldelade tidsspann, typ 1850-1900 / 1900-1950 / 1950/2000.
Och sen i dessa delar kan man ha fler sub folders, så som "Buffertar" eller "Hjulaxlar"

Och varje fil ska då ha ett tilldelat årtal till sitt namn, så att det är lättare att sortera den.

Ett liknande system gör det relativt simpelt att hitta det man vill ha, till exempel, om jag skulle bygga på en 60-talare, med fyrkantiga bufferttallrikar, så letar jag mig in i downloads, för att sen gå in i mappen 1950/2000, och kollar i sub foldern där jag kan hitta en lämplig fil.

Varje fil ska då även märkas med ett karakteristiskt drag, typ : Buffert, rund, modell 1900/1950.

Detta är bara ett förslag, spåna gärna vidare på ett bättre system.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 20:34   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nomenklatur

Marcus,
du verkar ha en medfödd begåvning för detta! Kan inte du kommunicera med Fredrik om detta och distribuera en liten "lathund" så småningom. Jag har säkert 10 000 delar på min burk som kunde vara användbara för andra.
Glöm inte att orginaltexturen bör bifogas i varje uppladdning (där ligger ett stort jobb med mappning och konstruktion som man bör slippa göra om från scratch - även om man sen gör en egen textur så har man ju mappningsplaceringen med i 3DS-filen.
Skall skicka dig ett exempel på detta när jag får tid.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 20:42   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 3DS-import till gmax.

För alla er som jobbar i gmax finns en "importer" av 3DS-filer till gmax (se länk till post). Exporters finns också på "nätet". Posta gärna länkar om du vet nån bra!

3DS-importer för gmax:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=27
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 21:58   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
En downloads del för denna delen av forumet, samt sub folders med tilldelade tidsspann, typ 1850-1900 / 1900-1950 / 1950/2000.
Och sen i dessa delar kan man ha fler sub folders, så som "Buffertar" eller "Hjulaxlar"
Jag tror nog man bör vända på ordningen, några generella tidsspan som gäller för alla delar finns inte.
Många delar har däremot en beteckning där årtal ingår.
T.ex. boggier har väldigt tydliga beteckningar och även buffertar.
Andra delar kan årtal vara helt ovidkommande, t.ex. strömavtagare har tydliga beteckningar.
Bygger man en struktur baserat på tidsperiod kan det bli svårt att hitta.
En del som introducerades i slutet av den ena tidsperioden och sedan används långt in i nästkommande tidsperiod, var ska den ligga?

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 22:05   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Jag tror nog man bör vända på ordningen, några generella tidsspan som gäller för alla delar finns inte.
Många delar har däremot en beteckning där årtal ingår.
T.ex. boggier har väldigt tydliga beteckningar och även buffertar.
Andra delar kan årtal vara helt ovidkommande, t.ex. strömavtagare har tydliga beteckningar.
Bygger man en struktur baserat på tidsperiod kan det bli svårt att hitta.
En del som introducerades i slutet av den ena tidsperioden och sedan används långt in i nästkommande tidsperiod, var ska den ligga?

Saker som har använts under flera olika tidsperioder, kan förslagsvis ligga i alla dom kategorierna, för att underlätta själva processen.

Ett annat förslag är ju då att endast ha sub folders, för dom olika kategorierna, så som buffertar och hjulaxlar, men att man måste skriva i titeln, vilken period objektet använts under.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 22:28   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

jag tror att man kan lämna tidsparametern för ett objekt åt sidan egentligen, för om det har någon signifikans som inte framgår av objektets namn kan man i ett sådant fall smyga in årtal i objektnamnet eller i beskrivningen. jag tror man måste fundera på hur man tänker när man letar en byggdel. Behöver jag en buffert, så skulle jag vilja hitta den i någon slags generisk byggdelsavdelning, eftersom många buffertar funnits i samma typ på både vagn och lok och epok. Sedan kan det ju mycket väl vara så att en byggdel från "fel epok" kan tjäna som bas för en nyare eller tvärtom. Med tanke på att vi går mot mer och mer modellerat, så innebär ju det att texturerna mer kommer mer o mer att syfta till att återge ytstruktur än objektets form. Samma textur kan således tjäna flertalet modeller.

Sedan tror jag att man kan o lugn o ro låta det här växa fram vartefter det tillkommer delar. Några få subforum räcker till och börja med, blir det sedan mycket att välja på vilket ju vore trevligt, är det lättare att då klura ut en justerad struktur.

Funderingar under hatten...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 22:37   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nyordning i nedladdningar.

MAZZ,
under hatten verkar finnas en hel del annat än NBJ. Kloka synpunkter! Jag håller helt med, ett sådant här forum måste få växa fram och ha sina "födslovåndor". Marcus verkar kunna "embynofiera" fram en grundstomme så får vi väl bygga vidare på den!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 22:51   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
jag tror att man kan lämna tidsparametern för ett objekt åt sidan egentligen, för om det har någon signifikans som inte framgår av objektets namn kan man i ett sådant fall smyga in årtal i objektnamnet eller i beskrivningen. jag tror man måste fundera på hur man tänker när man letar en byggdel. Behöver jag en buffert, så skulle jag vilja hitta den i någon slags generisk byggdelsavdelning, eftersom många buffertar funnits i samma typ på både vagn och lok och epok. Sedan kan det ju mycket väl vara så att en byggdel från "fel epok" kan tjäna som bas för en nyare eller tvärtom. Med tanke på att vi går mot mer och mer modellerat, så innebär ju det att texturerna mer kommer mer o mer att syfta till att återge ytstruktur än objektets form. Samma textur kan således tjäna flertalet modeller.

Sedan tror jag att man kan o lugn o ro låta det här växa fram vartefter det tillkommer delar. Några få subforum räcker till och börja med, blir det sedan mycket att välja på vilket ju vore trevligt, är det lättare att då klura ut en justerad struktur.

Funderingar under hatten...

Mycket klokt!

Tror nog att vi kan konstatera att det skulle fungera som bäst med subforum för olika delar, och skippa tidåldrarna.

Det skulle fungera utmärkt, så länge man omnämner dom karakteristiska dragen i titeln, för att mottagaren lätt hittar det dom letar efter.

PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 22:57   #11
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
För alla er som jobbar i gmax finns en "importer" av 3DS-filer till gmax (se länk till post). Exporters finns också på "nätet". Posta gärna länkar om du vet nån bra!
Måste bara komma och avbryta lite nu, vad gör denna som inte den inbyggda klarar av?
Väljer man Import så finns det redan en .3ds importerare.

Ja, utelämna årtal tror jag, gör kategorier typ
  • Rullande objekt
    • Buffertar
    • Hjul
    • Muttrar
    • Skruvar
    • Vad man nu mer har i nått som rör sig på hjul
  • Andra objekt (det är ju inte bara vagnar som man kan sammarbeta med)
  • Texturarkivet (skapa en större kategori där man de som inte är så begåvade/tycker de är roligare i Photoshop att ge texurer till sådana som mig som inte alls är begåvade i PS)
Det är det jag kommer på nu
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 23:05   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Respons på förslag.

"PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag!"

Klart det blev respons! Detta är oerhört viktigt om vi skall få se "nya krafter" utveckla modeller för olika simulatorer!

Sitta och slita i dagar med att göra t.ex. en slidstyrning till ett ånglok från scratch borde framöver vara helt onödigt - bara vi kan hitta ett bra kommunikationssätt och får alla "bitar" på plats.

Kul att några engagerar sig i detta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 00:20   #13
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Måste bara tillägga att det var en riktigt god idé detta. Jag meker inte så mycket i 3D program, men att se vart detta kan leda är det verkligen intressanta.
Att dessa idéer och samarbeten inte påbörjats tidigare är underligt, men hoppas och tror att detta kan bli något stort och fantastiskt för simulator världen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 19:57   #14
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Att ha ett textur-arkiv va en bra idé av Leoj! Det kan ju behövas till ommålningar, 3d-bygge och allt möjligt.
Hoppas det införs.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 23:45   #15
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb Texturarkiv

Hej
Jag har ett tips på en sida som har massor av texturer, som man får använda fritt, tror jag.
Kanske kunde vara bra att ha till hands, inte bara till tåg, utan även hus mm.
http://www.cgtextures.com/

Tror det var SAD (som byggt Altenburg-Wildau-rutten) som nämnde detta i någon tråd, där han skrev att han använde texturer från denna sida.

Ta en koll, det kostar ju inget
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009