Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-24, 23:40   #1
DJNykyrka
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Nykyrka, Motala
Inlägg: 11
Standard STL-koppel för TS12

Har försök att få det svenska materialet jag har på Trainz 2009 att fungera i TS12.
Men allt blir rödlistat på grund av att STL kopplen inte fungerar, jag få bara fram att felet är:

Error: Required container 'mesh-table' is missing.

Någon som vet vart man kan få tag på fungerande koppel så att man kan få igång alla fina tåg ni har byggt ihop igen?
DJNykyrka besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-06-25, 10:37   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har gjort en snabbtest med STL-koppel och TRS 2012. Till min förvåning fungerade kopplet trots varningen. Du har ju TRS 09 - det fungerar mycket bättre än det usla TRS 2012.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-25, 18:30   #3
DJNykyrka
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Nykyrka, Motala
Inlägg: 11
Standard

För mig kommer tågen upp med ett rött utropstecken i content-listan och går inte att placera ut i spelet, får bara upp en liten ruta som talar om att:
"You can't place consist at that location"...
DJNykyrka besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-25, 19:49   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DJNykyrka Visa inlägg
För mig kommer tågen upp med ett rött utropstecken i content-listan och går inte att placera ut i spelet, får bara upp en liten ruta som talar om att:
"You can't place consist at that location"...
Antar att du har installerat något av SP1/2/3 inkl. tillhörande hotfixar till TS2012, som vart och ett sätter ny standard på spelet, och "kvaddar" såväl inbyggda objekt som tredje parts.

MEN, jag skulle tro att Lennart kan fixa en uppdatering på STL-kopplet (kuid 2:a) och lägga upp, som funkar i ALLA versioner (åtminstånne till N3V's nästa korkade uppdateringar, hehe).
Det är bara att lägga till ett mesh table i config filen som behövs, så det är inget avancerat jobb som krävs .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-26, 10:52   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Unhappy Ingen uppdatering ännu

Nej, det blir ingen generell uppdatering för TS12 i nuläget. Det är mycket som har hänt sen den ursprungliga utgåvan av kopplen. Jag vill själv gå igenom alla problem som ni har med TS12 och alla tillägg för kopplen som har skett under åren. Men det kommer inte att ske förrän till hösten/vintern.

Tillsvidare får ni göra som ekan säger, på egen risk och endast för privat bruk.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-06-26 klockan 11:19.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-20, 23:06   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Nu drar jag upp en gammal tråd, men hoppas det inte gör för mycket. Jag försöker själv få STL-kopplet att funka i Trainz 12 (ja, jag har uppdaterat... känns inte jättestabilt, men det går, splines beter sig konstigt som f*n, går endast att göra i en riktning, men det förtjänar en egen tråd). Får såklart samma fel, och undrar hur jag gör för att lägga till en "mesh-table" av containertyp...??? Förstår inget alls av det jag hittar nämligen, och utan STL-kopplet är ju tolvan helt meningslöst, tyvärr.

STORT!! tack på förhand om någon kan hjälpa mig!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 17:23   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jockes, jag installerar just nu TS12 på en helt ny/ren dator (på en partition med operativsystem Windows 8.1 - 32bit). Det första jag gör sen är att installera HELA STL-paketet, inkl koppel, från vårt forum. Sen kan jag analysera alla ev. fel och komma med förslag till åtgärder - alternativt att jag laddar upp en "fix" för TS12.

Jag återkommer senare, under kvällen/natten/morgonen med ett besked.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 22:00   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jockes, jag installerar just nu TS12 på en helt ny/ren dator (på en partition med operativsystem Windows 8.1 - 32bit). Det första jag gör sen är att installera HELA STL-paketet, inkl koppel, från vårt forum. Sen kan jag analysera alla ev. fel och komma med förslag till åtgärder - alternativt att jag laddar upp en "fix" för TS12.

Jag återkommer senare, under kvällen/natten/morgonen med ett besked.
Kanon! Toppen ni i STL-gänget är! Ska bli kul att höra resultatet, vi behöver ju faktiskt uppgradera oss om vi ska klara nya Trainz
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 16:28   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Att vi ska klara nya Trainz (T2) är en självklarhet. Men för den skull så behöver det inte betyda att T2 kommer att bygga på just TS12, med alla problem som TS12 har.

Åter till STL-koppel. Ja, jag har nu konstaterat att STL-koppel inte fungerar som det ska i TS12, som det ser ut idag. Inga problem med installationen, bara en del varningar (gula utropstecken, där det mesta beror på saknade thumbnails).

Problemet ligger nog i "Trainz Monitor", då inga funktioner i denna modul verkar fungera. Jag ska kompilera om alla STL-skript i TS12-miljö, för att kunna utforska detta vidare.

Är det bara du Jockes, och jag, som har problem med STL-koppel i TS12? Jag ställer frågan bara för att få veta om det fungerar hos någon över huvud taget?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-11-22 klockan 16:30.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 16:39   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Att vi ska klara nya Trainz (T2) är en självklarhet. Men för den skull så behöver det inte betyda att T2 kommer att bygga på just TS12, med alla problem som TS12 har.

Åter till STL-koppel. Ja, jag har nu konstaterat att STL-koppel inte fungerar som det ska i TS12, som det ser ut idag. Inga problem med installationen, bara en del varningar (gula utropstecken, där det mesta beror på saknade thumbnails).

Problemet ligger nog i "Trainz Monitor", då inga funktioner i denna modul verkar fungera. Jag ska kompilera om alla STL-skript i TS12-miljö, för att kunna utforska detta vidare.

Är det bara du Jockes, och jag, som har problem med STL-koppel i TS12? Jag ställer frågan bara för att få veta om det fungerar hos någon över huvud taget?
Måste fråga, om du får kopplet att fungera överhuvudtaget, att ens se det i spelet? För mig har jag ett rött utropstecken på STL Koppel 3.11 med felet jag sa och det dyker inte upp alls i Trainz (eller något det är fäst på).

Självklart kanske inte nya "T2" bygger på TRS12, och det får man väl hoppas, om det ska bli något helt nytt, men samtidigt att äldre saker fungerar
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 17:08   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Måste fråga, om du får kopplet att fungera överhuvudtaget, att ens se det i spelet? För mig har jag ett rött utropstecken på STL Koppel 3.11 med felet jag sa och det dyker inte upp alls i Trainz (eller något det är fäst på).

Självklart kanske inte nya "T2" bygger på TRS12, och det får man väl hoppas, om det ska bli något helt nytt, men samtidigt att äldre saker fungerar
Jodå, jag ser kopplet i spelet. Och jag har inga röda utropstecken. Men själva koppel funktionen i driver fungerar inte.

Jag bifogar en länk till komplett installation av STL source som jag har installerat för TS12 på min dator. I denna cdp så finns också den senaste Xoa7 som jag har använt som testobjekt.

Allt komplett. STL-koppel TS12 kpl
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 17:32   #12
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jodå, jag ser kopplet i spelet. Och jag har inga röda utropstecken. Men själva koppel funktionen i driver fungerar inte.

Jag bifogar en länk till komplett installation av STL source som jag har installerat för TS12 på min dator. I denna cdp så finns också den senaste Xoa7 som jag har använt som testobjekt.

Allt komplett. STL-koppel TS12 kpl
Konstigt. Jag får både rött utropstecken och felmeddelandet "Error: Required container 'mesh-table' is missing.", och det gör så jag inte ser kopplet i spelet. Har någon build på 613888 (senaste)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 17:39   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Konstigt. Jag får både rött utropstecken och felmeddelandet "Error: Required container 'mesh-table' is missing.", och det gör så jag inte ser kopplet i spelet. Har någon build på 613888 (senaste)
Jag har inte den senaste patchen (build) installerad, men jag ska installera den.

På vilka objekt har du röda utropstecken?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 17:42   #14
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag har inte den senaste patchen (build) installerad, men jag ska installera den.

På vilka objekt har du röda utropstecken?
Enbart på STL-koppel för smal- och normalspår, men jag har även på en hytt, men det är tydligen bara någon screenshot som buggar. Det kan jag fixa själv. Resten har gula utropstecken bara.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 16:41   #15
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag har kommit till samma slutsats som Ekan (se citat nedan). När jag uppdaterade till build 61388 så uppstod ett antal röda utropstecken. Ekan har ju påpekat detta tidigare, men jag gjorde en research från grunden och kan bara konstatera att grundproblemet är precis som Ekan säger.

Lösningen är att Lennart (LAn), om vi ber honom snällt, lägger in en mesh-table i config för STL Koppel och STL NGKoppel.

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Antar att du har installerat något av SP1/2/3 inkl. tillhörande hotfixar till TS2012, som vart och ett sätter ny standard på spelet, och "kvaddar" såväl inbyggda objekt som tredje parts.

MEN, jag skulle tro att Lennart kan fixa en uppdatering på STL-kopplet (kuid 2:a) och lägga upp, som funkar i ALLA versioner (åtminstånne till N3V's nästa korkade uppdateringar, hehe).
Det är bara att lägga till ett mesh table i config filen som behövs, så det är inget avancerat jobb som krävs .
EDIT: Jockes, Xoa7 hytten hade också ett fel som du påpekar. Jag har själv åtgärdat detta. Uppdatering kommer ...
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg STL Koppel.jpg (26.4 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg STL Koppel missing.jpg (9.0 KB, 114 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-11-23 klockan 16:58.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009