Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-08-27, 17:13   #1
TobbeN
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 7
Standard Spårkors

Hej
Jag har börjat bygga lite på en smalspårbana och upptäckte ganska snart att jag behöver ett spårkors. Problemet är att det ska vara ett spårkors där det ena spåret är smalspår och det andra är normalspår. D.v.s. smalspåret korsar rakt över normalspåret.
Finns det något sånt någonstans eller kan ni tipsa om hur man enkelt gör ett. Det får inte vara för svårt, för som jag sa är jag nybörjare och har väl inte uppnått någon större skicklighet ännu.
Tacksam för alla tips.
Hare Bra
Torbjörn
TobbeN besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-08-27, 17:43   #2
OG
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 68
Standard

Vem bättre att svara på den frågan än personen bakom XTracks?

Nej något sådant kors finns ej, skulle behövas en faslig massa varianter för att täcka upp olika vinklar och om smalspåret kommer från vänster eller från höger.

Den enkla lösningen på ditt problem är att helt enkelt lägga smalspåret och normalspåret så att de korsar över varandra. Kommer inte att se riktigt lika snyggt ut som en korsning med (vad heter frog på svenska [8]). Dock kommer det att fungera, tågen spårar inte ut för att det korsar andra räler över spåret. Ett litet problem dock är att du kommer inte kunna skydda korsningen med signaler eftersom MSTS inte vet att det är en korsning där.

/Okrasa
okrasa @ xtracks.tk
www.xtracks.tk
OG besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-27, 17:51   #3
TobbeN
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 7
Standard

OK
Jag försöker med det. Får väl köra försiktigt i korsningen och tuta mycket så kanske det går bra.
Tack för hjälpen

Torbjörn
TobbeN besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-27, 17:58   #4
LarryB
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Jonsered, Sweden.
Inlägg: 329
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev OG

... Kommer inte att se riktigt lika snyggt ut som en korsning med (vad heter frog på svenska [8])...

/Okrasa
okrasa @ xtracks.tk
www.xtracks.tk
Hjärtstycke(n)...

/Lars B
LarryB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Spårkors Hinken Trainz - Allmänt om Trainz 7 2005-03-16 18:21



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009