Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-20, 14:01   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Konflikt med STL-korsning och växlar

Hej!

Något märkligt hände mig häromdagen. Jag sitter och bygger på en rutt i Trainz 2012. Har använt mig av STL-material på två vägkorsningar. Strax före den ena korsningen så finns en grupp med växlar. När tåget skall passera genom växlarna så lägger AI-föraren om dessa i rätt riktning. Syns på det gula hänglåset över växlarna. Men när nästan alla vagnar passeras så lägger plötsligt växlarna om till sina ursprungliga lägen.

Jag misstänkte att det kunde vara något av vagnarna och bytte om dessa till andra typer. Detta därför att hänglåset blinkade då och då när vissa vagnar passerade. Men icke. Felet fortsatte. Så jag misstänkte något med STL-vsi och tog bort dessa.

Provade och fortfarande urspårningar. Tog bort allt STL-material och då passerade tåget utan problem. Byggde tillbaka STL-korsningen igen och till min förvåning så fungerade alltsammans. Så tydligen var det något som kortslöt systemet i början. Möjligen var det för att jag hade clonat materialet från den andra vägkorsningen.

Tänkte bara berätta detta utifall någon kommer att uppleva detsamma. Här är en liten filmsekvens. När loket kommer fram till den första Vsi'n så upphör förarens kontroll över växeln. Den lägger om till sitt ursprungliga läge med urspårning som följd.

Banan är som sagt under uppbyggnad så det ser lite naket ut. Testar då och då för att se om allt fungerar innan jag lägger till all "kosmetika".
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 16:41   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Benkegbg, detta har nog inte (tror jag) direkt att göra med vägskyddet att göra. En stoppsignal är alltid en stoppsignal.

Tåget stannar upp framför vägskyddet, framför stoppsignalen. AI (autopiloten) tror att hela tåget har passerat sin "path" (tågväg). Vilken typ av autopilot använder du?

Prova med att sätta ut en försignal (vfsi) som är kopplat till vägskyddet, före växlarna, på huvudspåret.

Din filmsekvens var mycket bra beskrivande. Önskar att alla kunde bistå med sådan information.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 17:01   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag lägger till lite mer.

Första rådet från mig är självklart bygg i 2010 så slipper du trasslet i 2012.

Du har klonat vägskyddet och använt detta till ett annat vägskydd. Det tror jag inte är bra. Varje vägskydd skall ha sin unika beteckning.

Har du angett bilvägen rätt? Innan bilvägen kopplas ihop med själva vägen skall den kopplas till vägskyddets unika namn.

Att riva upp en bilväg är praktiskt taget omöjligt om man inte kan trixet. Gå in i Wireframe mode, gå nära bilvägen i marknivå. Leta rätt på en liten svart ask. Öppna nu bilvägen och klicka bort den lilla asken. Då försvinner vägskyddet.

Asken syns i bilden under de gula pilarna och bredvid Stelldrach-stolpen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vägskydd.jpg (110.0 KB, 65 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 17:52   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Nisse, i det här fallet tror jag inte vilken version av Trainz man använder har någon större betydelse. Men dina förslag är naturlitgvis välkomna. Du pratar om vägskydd och jag lägger mer mer skulden på signaleringsprincipen kontra AI.

Det här handlar om hur man signalerar sin bana, allt för att hjälpa sin autopilot (AP/AI).

Vägskyddet isig är det inget fel på. Benkegbg prova mitt förslag genom om att försignalera huvudspåret mot vägskyddet (vsi).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009