Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-13, 16:07   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Berg- och dalbanan DVVJ

Så är det dags med nästa projekt; berg- och dalbanan DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg) – ett DEM-bygge med början i Mellerud och i nuläget planerad slutpunkt i Bengtsfors.

Det har visat sig av någon anledning att Dalsland är besvärligt när det gäller DEM-bilder. För att få fram en någorlunda godkänd bansträckning har jag fått bearbetat DEM-kartorna i stor utsträckning – från ursprungliga sju kartbilder till tre.

Varför berg- och dal-bana? Jo, den är väldig backig och speciellt gäller detta bergsryggen norr om Håverud, det s k Brudrefjället. Bruna påsar ingår i bussarnas standardutrustning. Har själv upplevt sjösjuka passagerare. Själva vägen följer den ursprungliga oxdragarevägen och är skyddad. Järnvägen tar sig fram på något sätt; dels på bergsryggen, dels utefter den.

Fortfarande rullar godståg på banan och sommartid livlig turisttrafik; dels på järnvägen, dels på Dalslands kanal . Järnväg och kanal samsas gott och LAns slussar kommer till flitig användning.

Två stora utmaningar väntar:

Inklämt mellan stupbranta berg och med en fors i botten korsars denna av en akvedukt (vattenbro), en järnvägsbro och en landsvägsbro. Ovan är det gott om flygplan. Broarna i det här korta avsnittet samsas med en dammanläggning, en kraftstation och fyra slussar. Det här märkliga kommunikationscentrat heter Håverud och är en stor turistattraktion.

Den andra, avsevärt lättare, utmaningen heter Dals Långed. Här skall en vacker valvbyggd lång stenbro kombineras med en svängbro för järnvägen och två slussar. Det stora problemet är att två av DEM-kartorna kolliderar just exakt på den här platsen. Maximal otur.

Hur utmaningarna ser ut kan ni studera i bilderna här under.

Byggandet av den här banan kommer att följas upp successivt. Början sker med Melleruds komplicerade bangård av 1928 års modell, mötesstation för fem järnvägslinjer. Även om banorna inte var elektrifierade på den tiden kommer jag ändå att tillåta några ledningsstolpar.

Det här projektet ersätter den tidigare tråden ”DEM-bygge av en äventyrlig bana”, som drabbades av diverse eländigheter.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Håverud.jpg (258.0 KB, 592 visningar)
Filtyp: jpg Dals Långed.jpg (245.3 KB, 594 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 19:50   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Så börjar DEM-resan mot Bengtsfors. Det sker med Melleruds station från vilken det går ut fem linjer; nämligen mot Göteborg, Falun, Bengtsfors, Oslo och Sunnanå hamn. Stationen var i slutet på 1930-talet omfattande och utrustad med nödvändigt järnvägshotell. Samtidigt pågick elektrifieringen av BJ (Göteborg-Falun) varför några spår kommer att få ledningsstolpar.

Det är tänkt att den här tråden skall, förutom att skildra byggandet med dess kommande stora problem, även bjuda på en del tips för DEM-byggen.

Efter att bangårdens satts ut (längd, bredd, fasta orienteringsmärken och stationshuset) måste den planas ut. Bestäm en höjd, helst ett metertal, och jämna ut hela bangården till den blir helt plan. Använd topology-verktyget Used Height. Kolla varenda splinas. Detta är förutsättningen för att rälsspåren skall hamna jämnt och inte bilda trappsteg.

Till den här bangården har jag hämtat in Mike 10:s ”kameleont-växlar”. Dessa anpassar sig efter spåren och får samma utseende. Alla spår passar dock inte. En god idé är att innan spårarbetet påbörjas testa spår och växlar. För den här banan använder jag Ekans förträffliga räls (DVVJ) och inbyggda Concreate New (elektrifierade sträckorna).

Det här är en äldre bana och då skall Korvtigers äldre signalsystem användas. Bangården är fullt utrustad, dock saknas semaforer (komplicerad historia med tanke på alla ingående spår) och ledningsstolpar. Först när bangården är helt klar, är det läge att klä den med marktextur, byggnades m m.

När det gäller växlarna så går det inte att koppla ihop två stycken. Man måste ha en mellanbit vilket förlänger växeln. Detta syns tydligt på godsbangården. Normalt – och enligt spårplanen. skall mellanrummet mellan spåren vara fem meter. Här har jag då tvingats gå upp till sju meter. Tyvärr är växelsortimentet begränsat. Å andra sidan ser växlarna hyfsade ut - och framför allt är lätta att installera.

Bilderna här under talar sitt eget språk.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mot Gbg.jpg (67.6 KB, 561 visningar)
Filtyp: jpg Mot Falun.jpg (86.8 KB, 566 visningar)
Filtyp: jpg Växlar.jpg (265.1 KB, 573 visningar)
Filtyp: jpg Can-bx.jpg (117.7 KB, 570 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 16:24   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Fel bild kom in - sånt händer. Rätt bild här - hoppas jag.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mot Gbg.jpg (78.4 KB, 532 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 12:21   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Melleruds station närmar sig färdigställandet – men fortfarande återstår en hel del justering, framför allt till följd av 2010 larviga lagerhantering med knepig sparhantering som följd. Att få sidoväggarna på Lans lokstall är än så länge stort problem; de försvinner ständigt hur jag än sparar.

Fem semaforer har installerats med ett splitternytt system; en kombination av det äldre signalsystemet och det moderna. Skillnaden ligger framför allt i att signalmaker har utgått och ersatts av Svenolovs nya osynliga klarerare. Det här innebär i förlängningen att AI kan installeras.

Bangården innehåller bl a 41 växlar med växelljus och sju spårspärrer.

Att få de nya vägskydden att fungera är också problematiskt. Kan det handla om barnsjukdomar?

Att byggandet av den här bangården har tagit tid beror på komplicerat utvecklingsarbete och att två andra banor pockar på.

När justeringarna är gjorda och spara-funktionen fungerat så börjar marschen på DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg) mot slutmålet Bengtsfors.

Bild 1: Här dyker att godståg, anfört av Vovven47:s A-lok, fram ur skogen på DVVJ-banan. Ett godståg draget av Lans/Korvtigers BJ O-lok på väg mot Kil/Falun. Under HUD-rutan ett av stations två ställverk. Spårplanen är från 1938.

Bild 2: Godsbangården och spåren mor Bengtsfors resp Kil/Falun. Den vita byggnaden bredvid stationshuset är Järnvägshotellet.

Bild 3: Södra infarten med spår från Göteborg och Oslo med tre dubbla cross over-växlar i svit. T v skymtar ett av DVVJ:s uppställningsspår.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg me DVVJ.jpg (89.7 KB, 459 visningar)
Filtyp: jpg me bangård.jpg (114.5 KB, 459 visningar)
Filtyp: jpg me södra.jpg (165.0 KB, 458 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 15:19   #5
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard

Snyggt Nisse!!
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 15:58   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej Nisse

Verkligt snyggt, skall bli spännade att se det klart
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 16:11   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Snyggt, Nisse!
Spåren mot Bengtfors från Mellerud är åkermark inte skog. Jag själv har byggt MSTS runt om Mellerud.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 16:52   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Totte: Helt rätt. Det var inte skog när jag åkte förbi senast. Jag har fuskat, men nu kommer slättlandskapet.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 11:46   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ett tag sen sist – och inte verkar det ha hänt värst mycket. Fel! Stationen har helt ändrat innehåll och är nu (översatt till Trainz) så nära 1963 års verklighet man - åtminstone jag – kan komma. Mellerud tillhörde tidigare BJ som i flera fall var föregångare. Det gällde dock inte den här viktiga knutpunkten som till stor del inte var förreglerad. Detta innebar att mycket av ställverksarbetet fick skötas för hand ute på bangården.

De omfattande förändringarna har möjliggjorts tack vare stora insatser av Korvtiger. Det ska du ha stort tack för.

Norra infarten på f d BJ-spåret (Gävle/Falun – Göteborg) hade förmodligen en envingad semafor, södra infarten en tvåvingad. I det avseende liknade Mellerud mer en s k bonnastation. Infarten söderifrån var förreglerad med tågvägar, norr däremot inte, Det gick säkert åt en hel del personal i station Mellerud.

Den stora synliga förändringen är att bangården spegelvänts enligt begreppet jämt/udda. Tåg söderifrån var tidigare jämna, men banan byggdes ju från norr och söderut. Alla växlar har fått nya beteckningar, alla växelljus har bytts ut.

Tidigare hade semaforerna totalt 13 vingar, nu 8.

Det har också skett en omfattande make up – växlar har tagits bort, nya tillkommit. Med ett undantag (ett misstag som inte går att reparera) följer nu stationen spårplanen.

Jag håller för troligt att stationen var utrustad med cyklar för att nå växlarna. Jag har själv sett en sådan på en oförreglerad station – svartmålad, typ militär med en svart skylt under ramen och texten ”SJ tjänste” i vitt.

Jag går inte in på begreppet ”jämn/udda” – det blir en stor sak framöver.

Nisse

Än så länge har jag inte lärt mig finessen med riktiga bildtexter, så ni får ta det på det här sättet:

1/ Bangården från norr till söder. Till höger får Vovven47:s A-lok kol tack vare Lenfas/Korvtigrs fungerande kolbrygga, här i betaversion.

2/ BJ-flottan på gång. Uppifrån: Godsloket BJ O (LAn), snälltågsloket BJ Ds /Lan), GDG-Expressen X5 (LAn) och en särling; Tufftuffs BJ C3, det första svenskbyggda ångloket i Trainz, med Korvtigers teakvagnar på släp..

3/ GDG-Expressen på väg in. Observa den envingade semaforen – alltså norra infarten till en stor och viktig knutpunkt.

4/ Snälltåget från Göteborg med adress Gävle på gång in på spår 4.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bangården kopiera.jpg (270.0 KB, 371 visningar)
Filtyp: jpg BJ-flottan kopiera.jpg (193.4 KB, 366 visningar)
Filtyp: jpg GDG, semafor kopiera.jpg (189.8 KB, 364 visningar)
Filtyp: jpg Snälltåget in kopiera.jpg (203.8 KB, 361 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 11:51   #10
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Bra jobbat Nisse
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 22:52   #11
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Jätte fint byggt!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 14:33   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I Trainz är det omöjliga möjligt och LAn:s Skånegård har flyttats upp till Dalsland till kilometerstolpe 4 samt försetts med lämpliga tillbehör. Puntane har gjort pil-träden, Lenfas gårdspumpen, Tufftuff ångloket (BJ C3, det första svenskbyggda, och Korvtiger de vackre c3-passagerarevagnarna. Pilalleerna tämligen stilriktiga och en märgelgrop finns med. Gropen skapades när man hämtade lera till att klina husen med - man fyllde mellnrummet mellan korsvirket med lera förstärkt med vidjor från pil-träden.

Dalsland har blivit en attraktion rikare. Tack LAn.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skånegård 1.jpg (252.7 KB, 288 visningar)
Filtyp: jpg Skånegård 2.jpg (162.8 KB, 282 visningar)
Filtyp: jpg Skånegård 3.jpg (152.5 KB, 284 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 17:36   #13
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Stiligt Nisse .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 00:43   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det glädjer mig att se att mina alster blir förvaltade på detta fina sätt, själv orkar jag knappt texturera marken på mina screenshots. Det fattas väl bara några gäss, en påg, en grebba och en rullebör
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-08-14 klockan 00:45.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 16:42   #15
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Idag firar jag jubileum; den första milen har passerrats – dert tråkiga slättlandskapet har bytts ut mot kuperad terräng, skog och sjöar. Fortfarande dominerar lövskogen, men nu tar tallen förbi.. Det roliga banbygget börjar.

Som en jubileumspresent visar jag i dag en första glimt av Svenolovs nya vägskydd. Till det yttre är det sig likt, men innehållsmässigt helt nytt. Vägskyddet, synnerligen lättinstallerat, betatestas, men kommer förhoppningsvis ut i höst,

Vid ett tillfälle under testet låg bommarna nere lång tid. Bilisterna blev otåliga och någon började tuta i vanlig ordning – som om vägskyddet hörde det.

Vägskyddet är nog lite för modernt för banan. Spårplanen för Mellerud är från början av 1960-talet och på den tid fanns bomvakterskor kvar – med all säkerhet på DVVJ. Själv gjorde jag ett reportage 1962 om en bomvakterska på NBJ.

Hur väl stämmer då DEM-kartan med verkligheten? Enligt 1928 års tjänstetidtabell är lutningen de första 14 kilometrarna 11 promille. Just nu ligger jag på 13, men har goda förhoppningar att komma verkligheten rätt nära. Antalet bergsskärningar och vägövergångar stämmer.

I första bilden närmare sig lökförare Hilding Carlsson vägskyddet vid Ingribyn. Bilarna köar.
Rälsbussar a la Carlsson är ingen ovanlig syn på DVVJ. I Bengtsfors finns två stycken. I nästa bild drar Vovven 47:s R 977 en restaurangvagn fyllt med tokiga glada järnvägsentusiaster. Till vänster en veteåker och framöver väntar Björns lilla järnvägsbro över hans smala å. Slutligen mötet med den första sjön utefter banans sträckning.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vägskydd.jpg (162.1 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg Vete, bro,sjö.jpg (181.6 KB, 201 visningar)
Filtyp: jpg Carlsson och vass.jpg (225.8 KB, 201 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009