Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-03-05, 19:20   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Question TRIGGer fungerar inte i TRS19

Hej!
Detta är märkligt. Jag har provat att använda Triggers tidigare och det har fungerat. Men nu går det inte. Är jag helt fel eller är det fler som har problemet?

Jag ville testa att låta ett tåg komma in norrifrån till Karlsköping spår 3, vända loket (Turn Around Train) och åka tillbaka norrut.
Samtidigt vill jag låta ett tåg komma söderifrån och köra till samma spår (3) men då det står ett tåg där (det med lokvändningen) så vill jag att det ska
lämna stationen i samma stund som det söderkommande anländer.

Detta tänkte jag aktivera med en trigger. Placerad på infarten till spårområdet (med spår 3 till 5).



För att aktivera triggern har provade jag med endera av de två Rules som finns, var för sig och också båda tillsammans.



(Står visserligen 3-4 på bilden ovan, men det är ändrat till "3to5" i verkligheten)

Går till Edit Session och Driver Setup och söker upp körinstruktionen "Wait for trigger". Men den är grå!!!



Jag använder senaste versionen av Trainz 2019, build 116678.
Någon som vet en lösning?

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-03-06, 13:38   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Jo, jag använder MÅNGA triggers i min HNJ DEM bana och de fungerar alldeles utmärkt under
TRS19 SP5 (116453). Just nu den sist släppta TRS19.

Jag lägger in mina triggers i förarens körschema(Kommando: WaitForTrigger):


Efter vad jag förstår så anländer ett tåg till spår 3 norrifrån där det
utför ett runAround kommando. Senare kommer ett tåg söderifrån
och skall in på samma spår varvid en trigger kommer att utlösas, vilket får
det norrgående tåget att avgå.


Är detta rätt uppfattat?

Om så, inget problem om du använder min beskrivna metod.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-06, 20:47   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

De där reglerna "Trigger rule" och "Trigger check" gör just nu ingenting. Man måste ha en child-rule för att det faktiskt ska hända något. Alltså en rule som ligger under den av reglerna man vill ska aktivera den och sedan indentera den, alltså skjuta in den åt höger ett steg, vilket man gör med högerpilen i nedre hörnet av fönstret. När då ett tåg kör över den trigger man ställt in i Trigger-regeln så kommer den i sin tur att aktivera sina child-rules.
Just nu gör de ingenting, eftersom det inte finns några regler under dem som är indenterade. "Driver command"-regeln ligger ju på samma nivå som trigger-reglerna.

Det finns lite beskrivet om Rules på Trainz-wikin:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...Rules_Overview
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...eate_a_session
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-07, 17:42   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard LÖSNINGEN blev DELETE

Jo det är rätt, Vovven47, att du har uppfattat situationen rätt. Det är precis på diet sättet jag använder "Wait for trigger", som du beskriver.
Det fungerar på nya banor och andra banor - men upphörde just bara på denna stora rutt som jag just nu arbetar med.

Jag har uppfattat det du skrev, Korvtiger, och använder just nu varken "Trigger check" eller "Trigger Rule". Allt jag använder är bara instruktionen "Wait for Trigger" som ligger i listan under regeln "Driver Command". Den instruktionen är superenkel och fungerar jättefint, på andras banor och nyskapade banor. Men av oförklarlig orsak upphörde funktionen i pågående arbete med BIG Bensland.

LÖSNINGEN: Provade först att radera "Driver Setup" och "Driver Command" helt från "Rules". Sedan lade jag tillbaka reglerna genom "Add" igen.
Därpå aktiverade jag "Wait for Trigger"-regeln i "Driver Command" och allt var återställt, trodde jag.
Men lik förb-at så blev blev kommandot "Wait for Trigger" grå när jag klickade på det. Inga trigger syntes, ingen lista.

Något spök har gjort att kommandofilen blivit korrupt. Det enda jag kunde göra var att deleta rutten i Manage Content och hämta in en lite äldre som jag sparat. Det är viktigt att man sparar Route och Session som CDP då och då!



En hel del förbättringar och rättelser försvann naturligtvis då jag går tillbaka till en äldre version, men sådant går ju att återskapa. Nu fungerar i alla fall användandet av "Wait for trigger Command" igen.

EDIT : NEJ - det varade inte länge. Helt plötsligt är jag tillbaka till felet igen.
Fortsatt undersökning och tester pågår. Återkommer.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2022-03-07 klockan 20:53.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-07, 22:50   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag kollade lite på internationella forumet och där verkar det som att en del andra har haft problem med kommandot och att det tyvärr beror på att rutten är för stor. Antagligen är dessa kommandon scriptade för länge sedan och är aningen ineffektiva, så de inte fungerar med stora rutter. Såg att du fått tips om en uppdaterad version på internationella forumet, hoppas att den fungerar bättre.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-07, 23:16   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för infot, Korvtiger. Jaha, så det beror på storleken kanske. Yes, Bensland is very big. Jag ska göra ett test och dela upp landet som det var från början, Bensland och Carlsland. Jag mergade för en tid ihop dessa två jätteöar och bildade StorBensland.

Har inte gjort sessioner med Triggers förrän nu och det är då problemet uppstått.

Som sagt, ett uppdelat Bensland och Carlsland får det bli. Återkommer om det hjälpte.

Häsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-08, 05:09   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hälsningar från en sur President!
Trots försök på många sätt och vis så strular det med "Wait for Trigger Command" för mig.

Efter att ha raderat alla basbord tillhörande Carlsland så att Bensland blir en egen rutt så kan vi utesluta att rutten från början skulle vara för stor.

Så här gick det till:
Raderat basbord - Bensland frilagd och blev åter en egen republik
Öppnade rutten "Edit Route" - Kikade in i "Edit Session". Valde "Driver Commands" och letade upp regeln/kommandot "Wait for Trigger". Så långt okay. Nu har vi kommandot förbockat.

Nästa steg - Öppnade "Driver Setup" och valde en av förarna, klickade på "fänriksmärket" (dubbelpilen) och jag ser körorderna. Sist i listan, syns "Wait for Trigger". Texten är vit. Jag kan se en lång lista över mina Triggers. Så långt är allt okay.

OBServera, Jag valde inte ut någon Trigger, ville bara se att det går att välja från listan. Stängde bara och sparade rutten och session. Min plan är att istället för att välja en trigger i "Driver setup" kan jag också ge körorder direkt i Quick Drive.

Valde Quick Drive (bilden nedan) och rutten öppnas. Här valde jag ut en förare och ville ge order om att invänta en Trigger. (Bilden nedan)

Men - NEJ !! Det blev grått direkt:



Så problemet finns kvar.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-08, 16:35   #8
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Det är så klart att det även skall fungera för dig. Har aldrig haft problem med detta kommando.


Så här ser det ut när jag skall lägga in ett nytt WaitFotTrigger kommando:


Ditt verkar ju vara grå-markerat "disabled" eller inaktiverat så gör detta:




Gå till CM och leta upp WaitforTrigger:


Som du ser ligger versionsnumret på 10, men hur ser ditt ut?
Är ditt "disabled" eller hur ser det ut på din sida?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-08, 18:07   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Tror jag hittat felet !!

Tack för all info Vovven!
Jag har använt Trigger-funktionen tidigare och allt har fungerat, precis såsom du beskrivit.

Jag har gjort allt rätt. MEN, nu till lösningen: När jag tittar på mina skärmbilder så fick jag upp ögonen på den sista delen av listan: Aktiveras av....
Där har jag alltid valt "Any train" och inte använt funktionen att välja vilket lok som ska aktivera triggern. Lathet

Ser då att det finns väldigt många lok där och så många lok har jag inte alls i sessionen !!! (Se bild tidigare i inlägget). Speciellt inte det som heter SJ Z4p.
Det är detta som har gjort att Triggern kraschat. Den letar efter ett spöklok i rutten.

Jag satte ut ett arbetslok, SJ Z4p, vid Svartstenstunneln. Men av någon oförklarlig orsak så finns loket också på ett annat ställe, osynligt och kopierat flera gånger.
Det är klart att då hittar inte triggern loket.




LÖSNINGEN: Välj aldrig "Any train" om det finns spöklok i rutten.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-08, 19:34   #10
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Så uppstår ett följdproblem

Nu blir det alltså ett nytt problem:
Hur raderar jag loket ? så jag kan använda funktionen "Any train" igen ?

Jag har försökt utan att få bort det.

1. Sorterade/sökte i Manage Content (ContentManagern som vi kallar det). Fann ett par SJ z4-typ av loket. Valde "Delete" från "Content".
Så nu är loket alltså raderat som objekt/dependencies.

2. Gick in i listan över "My contents" och valde rutten. Öppnade med "Show in Explorer" Config-filen med NotePad.
Sökte "SJ z4" och raderade alla rader som innehöll det. Som synes på bilden är allt med SJz4 nu raderat.



3. Stängde och gjorde "Rebuild database". Öppnade rutten - men det spökar ändå!! Synligt i listan över "Find object".
Men EJ SYNLIGT på spåret (eller i listan över lok/vagnar, vilket är rätt)



Så finns det någon medicin?
Hälsningar


EDIT: JAG HAR HITTAT DET, så ovanstående är fixat. Inlägget känns onödigt, men kanske det kan vara bra att känna till
om någon får liknande problem. Lösningen heter enkelt "Delete Missing Assets".


__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2022-03-08 klockan 20:37.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-08, 22:12   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
EDIT: JAG HAR HITTAT DET, så ovanstående är fixat. Inlägget känns onödigt, men kanske det kan vara bra att känna till
om någon får liknande problem. Lösningen heter enkelt "Delete Missing Assets".


Precis, det där med spöklok och sånt verkar vara poppis i Trainz, har själv slitit bort många hårstrån på huvudet, men kommit fram till samma som benke - ta bort spökloken från CM, och kör "Delete Missing Assets", woops så är spökena borta! (och installera loket igen, och hoppas de inte börjar spöka på nytt...)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-08, 22:40   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

kan vara så att spökloken ligger i ett dolt lager. Kan vara värt att kolla! Hade väldiga problem med att jag inte kunde få några växlar att fungera när jag försökte sätta ut växelomläggare som bara blev två röda pilar en gång,. Det visade sig vara att jag redan satt ut växelomläggare som hamnat i ett annat lager om var dolt
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-09, 22:58   #13
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Dolt lager?? Antar att du menar att "ögat" är klickat så lagret är osynligt.
Men jag använder inte lagerfunktionen särskilt mycket. Bensland har bara två lager, Route-lagret och "session-layer".

Det är sällan jag arbetar i flera lager, men det har hänt. Särskilt när jag vill komma åt något objekt som hamnar supernära ett annat. Vill jag nå det nyinlagda objektet så aktiveras istället det andra. Jäkligt svårt. Men det finns ett tips:

Flyttar objektet som stör mig, från Route-lagret (som jag vanligen jobbar i) till sessions-lagret.
Låser sedan sessionslagret och kan då komma åt mitt nya objekt. Gör vad som ska göras och låser sedan upp sessions-lagret.
Klickar på det andra objektet och flyttar tillbaka till Routelager. Klart.

Eller också skapar jag tillfälligt ett annat lager och flyttar mitt struliga objekt dit. Gör ändringar på det nya objektet. Flyttar tillbaka det gamla objektet och raderar det tillfälliga lagret.

Hur som helst. Ordningen är återställd nu. Tack för era inlägg.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-10, 17:42   #14
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Till sist

Hej igen!

Vill avsluta den här tråden med en trolig förklaring till varför det fanns ett lok upprepat flera gånger på en och samma plats och som sedan försvann och blev osynligt, som spöke.

Jag tror jag kan lägga hela ansvaret och orsaken till min trådlösa mus!
Det är nämligen så att ibland så händer det att när jag gör en förflyttning av markören med musen och håller då ner vänster musknapp så har det hänt att den också fungerar som, just "vänster musknapp". Det vill säga funktionen lägg till (placera) ett objekt eller "flytta objekt" eller vad nu för sorts funktion som är aktiverad om ni förstår vad jag menar (?).

Då kanske det var ett tillfälle när "placera ut ett lok" var aktiverad och jag gjorde en musförflyttning, så när jag klickade på markören med vänster musknapp och började röra runt med musen så blev ett lok utsatt på spåret.
Svårt att beskriva det bättre, hoppas ni förstår. Antar det har något att göra med Bluetooth som hänger sig ibland på min dator.

Så - detta är den enda förklaring jag har till att det uppstått oönskade saker i Bensland.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-26, 07:48   #15
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard För många lok?

Hej! Problemet med "Wait for Trigger" har återuppstått. Det blir GRÅTT.
Det beror nu inte på att det finns något "spöktåg" i rutten. Det är istället för många lok?

Detta är märkligt. Jag ser på Vovven47s skärmbild att han har en lång lista på lok, men jag har kommit till 21 stycken. Sätter jag ut ytterligare ett par till så blir kommandot grått.

Antalet triggers är väldigt många, men det tycks inte finnas någon gräns där, i så fall är den högt satt.

Hur lyckas du, Vovven47, att få in så många lok?
Jag bygger i Trainz 2019 med senaste build 117009.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009