Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-01, 16:41   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb Tavlor, stolpar och bryggor ...

... jag håller på att så sakta uppdatera de utsökta tavlor och luftledningsstolpar som ChakzOr gjort till Trainz. Tyvärr har väl tiden flugit förbi en del så vad jag gör är att anpassa tavlor att ansluta till luftledningsstolpar. Allt görs till att börja med till trackside -2.75 m (alltså 2.75m t.v. om spårmitt). Alla tavlor blir, med precision, flyttbara parallellt med spåret för att ansluta till luftledningsstolpar.
Några tavlor blir gjorda för att ansluta som tilläggstavlor till Svenolovs nya moderna signaler. Allt görs i version 3.1 till TS2010 men bör fungera till TS2012 ???

Tyvärr var inte luftledningsstolparna symetrisk centrerade så jag har fått göra om dom så att god anslutning till signaler och tavlor uppnås.

Det blir en del nya luftledningssaker också, de på bild 1 och 2 är under konstruktion och dee på bild 2 är på projketeringsstadiet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled-6.jpg (147.8 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130201_0001.jpg (199.6 KB, 205 visningar)
Filtyp: jpg DSC01639.jpg (106.5 KB, 207 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 16:52   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Oj, detta blir riktigt intressant! Redan nu är det svenska kontaktledningsystemet snyggt, men det saknas mycket detaljer (som det du visar ifrån Trainz) Dock saknar jag stolpfästet som du visar på bild 3, undrar om det också ingår i projektet? Detta blir nog dock ett STORT lyft för oss banbyggare! Följer detta med ett stort intresse!!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 17:02   #3
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Snyggt ! Alla små detaljer som ger realism till spårnätet är alltid mycket välkommet
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 17:15   #4
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Vill du ha måtten på olika tavlor så finns det här.

https://app.trafikverket.se/TRV_esa/...goryname=Tavla
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 20:48   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

TJUUUSIGT Lennart .
Då kan man kanske snart skrota det danska!! plagiatet till transformator som man har varit tvungen att använda nu .

EDIT: Vad är det för "stolpfäste" du menar, Jockes???
Det är väl inte wiren som "stöttar" stolpen, för den finns som tillval i inställningen "stolpstod-wire".
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2013-02-01 klockan 20:52.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 21:59   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
TJUUUSIGT Lennart .
Då kan man kanske snart skrota det danska!! plagiatet till transformator som man har varit tvungen att använda nu .

EDIT: Vad är det för "stolpfäste" du menar, Jockes???
Det är väl inte wiren som "stöttar" stolpen, för den finns som tillval i inställningen "stolpstod-wire".
Jag vet inte om wire-fästet finns till alla stolpar med jag skall kolla det, det är lätt att fixa (tror jag trallallalla !?)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 22:13   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Motvikter och trådspänning ...

... är väl ett måste då och då, liksom en "sugtrafo" ?
Det gick att fixa och fungerar, precis som alla tavlor, genom att dra det på plats med den lilla röda "plutten" på marken som jag har kallat "MoveMarker", underlättar speciellt när sakerna "hänger i luften".

Det är befriande att slippa scenery-varianter som skall vridas och steglöst flyttas rätt (= "Sisyfos"-arbete om den gamle greken är bekannt?)

Skickar med bilder på motvikt-arrangemanget och lite U-tavlor. (Scroll-typ, orkar inte resampla)

Kul att så många uppskattar det man gör, det sporrar "arbetshästen" !

Återkommer:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130201_0000.jpg (198.8 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130201_0001.jpg (201.5 KB, 185 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130201_0002.jpg (206.4 KB, 187 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130201_0003.jpg (223.6 KB, 190 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130201_0004.jpg (223.6 KB, 188 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 22:27   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Oj, detta blir riktigt intressant! Redan nu är det svenska kontaktledningsystemet snyggt, men det saknas mycket detaljer (som det du visar ifrån Trainz) Dock saknar jag stolpfästet som du visar på bild 3, undrar om det också ingår i projektet? Detta blir nog dock ett STORT lyft för oss banbyggare! Följer detta med ett stort intresse!!
Du kan sova lugnt under luftledningen i natt. Wirestaget finns på alla 6 stolparna!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130201_0000.jpg (224.3 KB, 188 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 22:59   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Standardproblematiken är ...

... som Svenolov påpekat är viktig!!!
Jag är nu uppe i ett 60-tal assets enbart för vänstermontage på spårmittsavstånd 2.75 cm. Jag har försökt hålla en viss namngivningssystematik. Allt är Trackside och namnen börjar med "STL 3.1 ..." men sedan har jag försökt hålla ett visst systen!?

Det skall ju skapas högervarianter också (summa 120), sen finns ju även spårmittsavståndet 3.35 m (summa 240) och skall vi ha (gamla) 2.50 m också så blir det (summa 360) Eftersom Trainz sorterar alfabetiskt bör väl namnen vara ung. så här (för att hitta):

STL 3.1 x.xx S namn
där x.xx är spårmittsavstånd, S är sida R ellr V och namn så tydligt det går!

Bra om nån har synp. på detta!

ex. STL 3.1 3.35 R U sign blue numbered platroof skulle då vara en:

"numrerbar blå U-tavla monterad i platformstaket på avståndet 3.35 m från spårmitt på höger sida och 3.1-kompatibel"

Usch ja - vi får sova på saken!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 23:41   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Förbålt bra LAn!

Skådade inte mitt skumma högra öga (det vänstra out of day) stolpsignaler långt där bak. Mums för en banbyggare med fem banor på gång.

Du efterlyste en lista. Den tar vi senare och när lusten faller på. Till skillnad mot imponerande ovan inte så många.

Dock vill jag redan nu slå ett slag för kilometerstolpar - ett otyg att sätta upp eftersom varje kilometer skall mätas fram, men bra för alla slags banor; el som för ånga som för diesel och inte minst som för trampdressin.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 11:19   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

...S är sida R eller V...?

Nu ska vi vara konsekventa. Endera ska sidan vara R respektive L, eller H respektive V.

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... som Svenolov påpekat är viktig!!!
Jag är nu uppe i ett 60-tal assets enbart för vänstermontage på spårmittsavstånd 2.75 cm. Jag har försökt hålla en viss namngivningssystematik. Allt är Trackside och namnen börjar med "STL 3.1 ..." men sedan har jag försökt hålla ett visst systen!?

Det skall ju skapas högervarianter också (summa 120), sen finns ju även spårmittsavståndet 3.35 m (summa 240) och skall vi ha (gamla) 2.50 m också så blir det (summa 360) Eftersom Trainz sorterar alfabetiskt bör väl namnen vara ung. så här (för att hitta):

STL 3.1 x.xx S namn
där x.xx är spårmittsavstånd, S är sida R ellr V och namn så tydligt det går!

Bra om nån har synp. på detta!

ex. STL 3.1 3.35 R U sign blue numbered platroof skulle då vara en:

"numrerbar blå U-tavla monterad i platformstaket på avståndet 3.35 m från spårmitt på höger sida och 3.1-kompatibel"

Usch ja - vi får sova på saken!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 14:24   #12
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Hej Lennart! Näe, det var inte det jag menade. Jag menar hur själva stolpen sitter fast i marken, förr göt man väl fast stolpen direkt i backen med betong, men numera har man färdiggjutna fästen i marken, som man sedan skruvar fast i stolpen i, som du ser på din tredje bild i första inlägget Är riktigt dåligt på att förklara, men någon annan kanske kan förstå..
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 15:21   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Stolpfot

Du har nog rätt, STWs stolpar är byggda med fast stolpfot. Banverkets standard idag är väl justerbar stolpfot som på bilden. Jag kan ändra till nåt som liknar den på de moderna stolparna, de äldre får väl behålla fastgjuten befästning.





Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Hej Lennart! Näe, det var inte det jag menade. Jag menar hur själva stolpen sitter fast i marken, förr göt man väl fast stolpen direkt i backen med betong, men numera har man färdiggjutna fästen i marken, som man sedan skruvar fast i stolpen i, som du ser på din tredje bild i första inlägget Är riktigt dåligt på att förklara, men någon annan kanske kan förstå..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg stolpfot.jpg (160.7 KB, 156 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 15:29   #14
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Hej (igen)! JAg tycker inte du ska ersätta dem med något modernt - utan snarare komplettera, för många stolpar som har äldre stolpfäste har ju även moderna utliggare
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 15:56   #15
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej! jo jag tänkte på att det behövs längre utliggare för växlar. dom är längre i växlar. Mer vet jag inte.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009