Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-13, 20:11   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry Final Countdown?

Den senaste låga aktiviteten på Trainz Forum gör mig, och fler, orolig för Trainz framtid och överlevnad i Sverige.

Vi är några som försökt hålla detta forum igång, men det går så trögt att vi snart kommer att hoppa av. Det är trist men om inte lite respons kommer på allt jättearbete vi lägger ned så blir det så.

Detta är kanske en naturlig utveckling? STW slocknade och nu håller STL på att slockna också! Vad kommer efter detta?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 20:38   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den senaste låga aktiviteten på Trainz Forum gör mig, och fler, orolig för Trainz framtid och överlevnad i Sverige.

Vi är några som försökt hålla detta forum igång, men det går så trögt att vi snart kommer att hoppa av. Det är trist men om inte lite respons kommer på allt jättearbete vi lägger ned så blir det så.

Detta är kanske en naturlig utveckling? STW slocknade och nu håller STL på att slockna också! Vad kommer efter detta?
Ja, det är en bra fråga. Jag tycker också det har varit dåligt med aktivitet på sista tiden. Men är det så mkt bättre när det gäller övriga forum? Dvs har Railsimulator det bättre - jag tycker det verkar vara dåligt med aktivitet hos ALLA tågsimulatorer. Jag tror att simulatorer i allmänhet är på väg ut - konsoler mm spelar man inte simulatorer på.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 20:44   #3
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Är inte aktivitetsnivån nu ungefär jämförbar med när jag "klev på tåget" 2007?
Vi har haft några riktigt lysande år de här senaste men nu är det åter på väg till det "normala". I så fall är det kanske inte lönt att oroa sig så mycket
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 21:10   #4
trainz_cj
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Bjärsjölagård
Inlägg: 61
Angry mörka sidan

Bra fråga??
Jag hålla med att detta är inte dom ljusaste tiderna för en tågsimulator. Tyvärr ... men vad är det ni vill har ?
Vad innebär för dig mer aktivität? Mer bilder, Content ...
Alla har ett privat liv oxå och Trainz är ett hobby. Tyvärr är själv ingen stjärna inom 3D bygge men försöka mig ändå.
Samma med ommålningar allting behöver just sin tid. Att bygga rutor kräva ännu mer tid och jag i alla fall blir nästan aldrig nöjd.

Det blir kanske så att det är bara "den hårda kärnan" som finns ett tag här på forumet. Men även då behöver vi inte slocknar ner allt.
Jag tycker å andra sidan att detta forum är just nu en av dom bästa.
Här fanns än så länge inga störe skandaler och vi diskutera på ett bra sätt.

Kanske vi skulle driva vart hobby mer tillsammans med att styra upp en ny tradition. Userträff etc .....

JAG uppskattar ditt arbete enorm och från hela STL teamet. Detsamma gälla för ekan.

Senast redigerad av trainz_cj den 2012-02-13 klockan 21:18. Anledning: tillägg!
trainz_cj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 21:46   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Min personliga åsikt är, att aktiviteten här på forumet överlag är inne i en riktig svacka just nu, och det är det kanske inte så mycket man kan göra något åt (man kan ju inte tvinga folk att gå ut å fota tåg, eller köra tåg i resp. simulatorer t.ex).

Däremot det här med RESPONS, alla vi som laddar upp saker, gör inte det för att bli rik, eller nått sånt.
Den enda lön för mödan man får, för att man delar med sej av saker, helt gratis, är ett tack kanske i bästa fall.

MEN när folk inte visar sin uppskattning, och inte ens ORKAR???????????? tacka (det är ju fruktansvärt jobbigt å tidskrävande att plita ner ett simpelt "tack så mycket", behövs inga superlativ), då tappar man all inspiration att dela med sej överhuvudtaget.

Även om nu mot all förmodan simulatorer börjar bli ute, vad är allternativet för alla som vill köra svenska tåg, från så gott som alla tidsepoker?
Är det att springa omkring i universom å vifta med blixtrande svärd, och dylik smörja (OBS! Min åsikt om löjliga rymdspel, mm), inte tillfredställer det mitt tågintresse i alla fall.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 21:55   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Snälla nå´n! Det finns svackor överallt. MSTS hade många svackor och ändå överlever.
Ge inte upp, fortsätt bara!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 21:57   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den senaste låga aktiviteten på Trainz Forum gör mig, och fler, orolig för Trainz framtid och överlevnad i Sverige.

Vi är några som försökt hålla detta forum igång, men det går så trögt att vi snart kommer att hoppa av. Det är trist men om inte lite respons kommer på allt jättearbete vi lägger ned så blir det så.

Detta är kanske en naturlig utveckling? STW slocknade och nu håller STL på att slockna också! Vad kommer efter detta?
Ja, vi har diskuterat STL sinsemellan och nu lägger vi ner vår verksamhet. Personligen har jag trampat luft den senaste tiden, med nästan obefintlig respons. Mycket av mina/våra skript (nästa generation) ligger klara, men dom kommer inte att ges ut förrän jag kan se en förändring i samarbetet. Då menar jag samarbete mellan oss och övriga forum medlemmar. Vi inom STL har fortfarande mycket outgivet på hyllan, men jag känner att jag måste ha en paus nu och själv börja använda vårt material. Jag hade hoppats på en ny svensk bana för nya spännande scenarier, om bara STL kunde bidra med förutsättningarna. Men så blev det inte.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 22:11   #8
trainz_cj
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Bjärsjölagård
Inlägg: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
MEN när folk inte visar sin uppskattning, och inte ens ORKAR???????????? tacka (det är ju fruktansvärt jobbigt å tidskrävande att plita ner ett simpelt "tack så mycket", behövs inga superlativ), då tappar man all inspiration att dela med sej överhuvudtaget.
Det är helt rätt. Och jag har stort respekt inför detta.
trainz_cj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 22:12   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Visst, det är oerhört synd att ert fantastiska arbete inte får mer respons, inte ens den respons det förtjänar.
Men ni skall icke glömma att det inte rör sig om ett så stort forum.
Tycker man inte att det är kul att hålla på, ja, då kanske man ska ta en paus, och det är just därför jag inte håller på med Trainz, för att jag inte tycker att det är roligt längre.
Men jag fortsätter ändå producera modeller, för att jag kombinerar två intressen, och sen kan jag ställa dom modellerna till förfogande för andra, så att dom kan ha kul med sitt intresse.

Jag vet inte, det kanske är dumt att dela upp produktionsforumen under sub-kategorierna MSTS/TRS/RW, för det verkar vara mycket som går missat för andra då.
För att få uppmärksamheten på projekten, så kanske man helt enkelt skulle ha forums kategorierna "Produktion av rullande material" och att man sedan får märka i titeln vad det är till för simulatorn.
På så sätt så syns det för fler.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-02-13 klockan 22:14.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 22:22   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ge inte upp!

Jag tror det är väldigt många som uppskattar det ni gör, men dessvärre är dåliga på att ge respons. Jag är tyvärr en av dom, som följer det som byggs till alla tågsimulatorerna och uppskattar det, men är dålig på att ge beröm. Och även om man (som jag) inte kör Trainz i dagsläget, så är en fin model en fin modell...vilken sim det än må vara!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 22:42   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Svenolov: Slulle du kunna utveckla lite närmare det där med samarbete mellan STL och medlemmarna. Tycker faktiskt att meningarna är lite suddiga - och det är man inte van med från din sida.

Och det där med hyllan, det låter intressant. Berätta!

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 00:27   #12
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Svenolov: Slulle du kunna utveckla lite närmare det där med samarbete mellan STL och medlemmarna. Tycker faktiskt att meningarna är lite suddiga - och det är man inte van med från din sida.

Och det där med hyllan, det låter intressant. Berätta!

Nisse
Sakerna på hyllan tänker jag inte offentliggöra nu, men jag kan nämna att både vägskydd och broskydd (med skript för fällbroar) numera finns inbyggda i signalskripten.

Som jag sagt tidigare vill jag nu själv använda signalsystem, klarerare, autopiloter och allt nytt rullande materiel på en SVENSK bana som innehåller flera tidsepoker, gjord för en massa intressanta scenarier/sessioner (som i slutändan även kanske kan användas för Multi Player). Mao, jag vill börja köra tåg "på riktigt", och skapa scenarier. Det är där samarbetet mellan forum medlemmar kan tänkas komma in. En gemensam svensk bana som kan utvecklas efterhand.

Om det dyker upp någon sådan bana i framtiden, så kanske intresset återkommer - att ladda upp och skapa nya objekt .
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:02   #13
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Jag kan börja med att säga att jag tror itne trainz dör ut...tror vi trogna spelare lär fortsätta...jag menar till och med jag kom tillbaka efter nästan 2 år borta från det.... jag har för avsikt att fixa lite nya saker till forumet då och då som jag brukade göra men jag hoppas inte ni/vi som är här slänger in handduken för det vore tråkigt.... jag menar vi gillar ju alla att köra tåg och bygga tågbanor så varför sluta?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:21   #14
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Jag har varit "väldigt" dålig på att ge beröm och respons på alla fina saker som har kommit ut på downloadsidan.
Själv så har jag hamnat i en liten svacka i trainzbyggandet.
Håller på med annat spel och andra saker för tillfället, men kommer att så småningom att fortsätta bygga vidare på min bana.

Självklart är jag inne varenda dag för att kolla forumet om vad som skrivs, visas upp och diskuteras, det är ju bara ett måste.

Önskar själv att man hade mer tid ibland, och även mer fantasi i hur man ska få till det i planeringen på landskap och stadsbyggandet på banan jag bygger t.ex. Man kan ju så klart få lite idéer av era alster förstås, men man vill inte kopiera.

Önskar också även att man kunde bygga hus mm till Trainz (det kan man ju lära sig iofs, om man bara tar sig tid och hittar lusten till det).

Så ge inte upp alla ni tappra trainz-snickrare. Utan er hade man inte suttit här och, kan man säga njutit(?), av spelet på samma sätt.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:33   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Gnölet...

...varför gnölar vi som konstruerar saker? Det är väl rätt mänskligt? Om man lägger massor av tid på att utveckla något som man sen laddar upp och endast får spridda hurrarop så kan man tappa en och annan sug!

Men idag har i alla fall jag fått mina behov tillfredställda för ett bra tag framöver, i och med releasen av Y6 och X9 och alla positiva omdömen.

Jag tror att vi byggare behöver dessa hurrarop för att fungera, så tveka inte att komma med kritik, både negativ men, helst positiv!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009