Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-21, 22:38   #91
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 403
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard

Hei dette ser meget bra ut. Gleder meg.
__________________
Mvh Arve
abjol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 19:58   #92
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

tack för de glada kommentarerna!

Tyckte att enbart O-vagnar efter ett Dg-lok ser lite trist ut, så jag skruvade ihop en standard G för skojs skull... (okej, jag vet att individ 337 började sin bana som Ds..) G-vagnen är långt ifrån klar.

Undrar vem som hinner först bli klar, RS2 eller D-loket.. nåja.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg G02.jpg (78.2 KB, 563 visningar)
Filtyp: jpg DuGO.jpg (72.3 KB, 561 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 22:29   #93
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Snyggt, Mazz.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 22:56   #94
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Ruggit snyggt . MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 23:20   #95
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Post

håller med riktigt snyggt!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 01:13   #96
newS
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
Standard

wonderful

i like it.
__________________
newS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 11:47   #97
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hade du klippt in G-vagnen i ett foto, så hade ingen trott det var en virtuell vagn. Otroligt bra jobbat Mazz!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-03, 02:52   #98
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Lite klipp o klistra från denna tråd;

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....8&postcount=76

Citat:
För mig som är nybörjare på detta så skulle det vara intressant att få en mera uttömmande beskrivning av hur du gått till väga när du skapat exempelvis D-loket.

Hur strukturerar du upp arbetet innan du drar igång modellerandet på allvar.

Vilken geometri bör man modellera och vad kan man lägga på som textur?

Vad måste man ha med för att få loket att "fungera" i Trainz 2009?

Vad bör man tänka på för att få ett "tillräckligt" bra resultat?

Arbetet med texturer tar säkert en hel del tid. Fototexturer från museilok man kan fota idag är en sak, men mina minnen från D-loken i drift i Sundsvall var att de var rejält skitiga. Och det luktade riktigt ellok på den tiden (När kommer det i Trainz förresten, loklukt? Trainz 2025).
Detta med texturarbetet och LOD är väl ett kapitel i sig, men just nu är jag mest intresserad av modelleringsbiten.

Vad gäller D-lok så hade jag turen att få köra loken 315, 350, 364, 447 samt en maskin 597 (Som var på en kortare session här i stan) i unga år. Det var trångt i hytterna och på förarplatsen då jag redan då var rätt lång, men det var riktiga lok det där man fick koppla upp körlägena och känna rycket i loket för varje steg.

De bilder jag sett på ditt D-lok är imponerande även om modellen inte är klar.
Man önskar att loket inte bara kommer att finnas i ursprungsutförande utan att det kommer att finnas även som Du2 och med möjlighet att lägga in olika individnummer.

Väl medveten om att detta är ett fritidsintresse som i likhet med mitt engagemang i Galtström tar mycket tid i anspråk.

Även om du väljer att släppa loket fritt på downloadsidan när det är klart så skulle jag gärna se att jag fick lägga någon spänn antingen till dig eller till en pott för utveckling av svenska modeller till Trainz, för det saknas massor av lok och vagnar.

/Håkan
Ska försöka svara på detta efter förmåga och använder D-loksarbetet som exempel.

Arbetet strukturerar jag upp med att inventera vad jag har för underlag för en aktuell modell. Efter att ha byggt några modeller med undermåligt ritningsunderlag, så har nyare tankar om modeller utgått ifrån tillgång till bra ritningsunderlag. Det är vanskligt om man har en grov huvudritning och uppskattar olika mått. Förr eller senare måste man uppskatta mått som står i relation till något men tidigare uppskattat och då får man accelererande fel, vilket ger i resultat att modellen ser inte rätt ut. ofta kan man inte peka på vad som är fel, förrän man detaljjämför med förebilden. Så, ritningar är väsentligt. Nästa del är att ha bra fotounderlag. Här handlar det både om textur-fotografier i mitt fall, som ska vara rimligt raka och hyggligt i samma färgnyans med varandra så det inte bli lapptäcke. Det andra behovet vad gäller bilder är att se hur det verkligen är gjort i verkligheten, en ritning kan luras om man är för snabb. En bild kan säga mer än 1000 linjer på en ritning... hmm, eller hur det nu var...

Den geometri som man bör modellera har ju med TRS2009 och Rail Simulator väsentligt höjts. Det är få saker på ett lok som jag lämnar till texturering, utan det blir modellerat istället. Textureringen behåller jag dock för de stora ytorna unika för varje del, så att man har möjlighet att göra unik patinering eller detaljering på ett bestämt ställe. Dock blir ju behovet att ha fönster och andra detaljer i texturen minimerat, till förmån å ena sidan för enklare texturering, men till nackdel när man t.ex gör personvagnar då det nu inte räcker att göra en "enhetsmodell" och sedan texturera upp varianterna, utan nu måste varje vagnstyp modelleras med fönsterplaceringar etc.

På frågan vad man måste ha med för att få det att fungera i Trainz 2009 kan jag inte svara på eftersom jag själv inte har det, men såvitt jag förstår så är det inga större bekymmer att i 3D-modellen addera det som är Trainz-specifikt. det är ju en fördel att jobba i ett generiskt cad-program, så möjligheten finns att kunna konvertera till flera simulatorer. Nått som jag personligen gillar, då behovet av detaljerade svenska modeller är stort och möjligheterna ökats väsentligt, men det sätter ju också större tryck på 3D-modellerarna och kan då arbetet utnyttjas i flera simulatorer som motsvarar prestanda-behovet så är det gynnsamt för alla i långa loppet tror jag.

tillräckligt bra resultat är väldigt svårt att svara på... det ligger ju lite i betraktarens öga, men framförallt ska du ju ha roligt under arbetets gång. jag själv är lite ostrukturerad i mitt arbete och startar kanske för många projekt samtidigt... Men samtidigt har jag roligt och till skillnad från jobbet så är det tillåtet att låta nöjet styra...

Jo, textur-arbete tar ordentligt med tid och då "fuskar" jag ganska ordentligt med att utnyttja fotografier, för att därigenom få den naturliga patinan direkt. jag är inte lika skicklig som t.ex Janne att på digital väg framkalla texturer som är trovärdiga, så bra texturfoton är viktiga för mig. Samtidigt kan man ju kommentera att för ett D-lok eller andra brunlok så behöver jag ju inte ha ett D-lok, det har varit både hg-lok och F-lok som har varit texturdonatorer till D-loket. Men på D-loket med stålkorg självt så har jag i trakten 300 bilder, både egentagna och hämtade. Jag har bl.a ett 30-tal egna detaljbilder på taket som är mycket värdefulla.

Det där med LOD kan säkert skilja sig åt mellan RS och Trainz, där är jag ej bekant med hur det går till i Trainz. Med så pass polygonstinna modeller som det nu handlar om (D-loket är strax över 20000 i sitt nuvarande skick), så är det av yttersta vikt att dessa är loddade. Det fina är ju att en detaljerad modell som är loddad på ganska kort avstånd, kanske redan vid 100m har tappat en BETYDANDE del av sitt polygoninnehåll och blir därmed inte speciellt svår att hantera. Med min relativt trötta nuvarande dator, så kan den ändå i RailWorks hantera 10st Rc-lok (30000 poly) och allt annat som är runtomkring utan att det blir stillbildsvisning för det. Jag gissar att det är liknande i Trainz 2009. Så, LOD ska man tänka på redan från start.

jättekul du har erfarenhet av D-loket från verkligheten, du får gärna komma med synpunkter sedan när den lever i simulatorerna!

Instämmer i dina synpunkter om att även ha den som senare versioner, t.ex Du2 osv. Förutom att det kändes naturligt att börja med ursprunget på något sätt, så berodde det också på ritningsunderlag. Saknar i dagsläget ritning på Mk2-strömavtagare... Någon?

De modeller jag gör kommer vara fria, då jag gör detta för att det är så rackarns roligt och dessutom förbehåller mig rätten att fnatta runt på lite olika projekt... Men, ge gärna stöd till CW-projektet, då blir jag också glad.

Och som sagt, jag tänker mer i banor att bygga för alla simulatorer som har tillräcklig prestanda och inte bara isolerat Trainz eller Rail Simulator/Rail Works. för många modeller kan det aldrig bli...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-09-03 klockan 02:57.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-03, 10:35   #99
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Intressant..

...och kul att höra att det finns fler människor som har den attityden!

Angående D-loken
En grej som jag kommer ihåg väl från då jag var liten var ljusblixtarna i kontaktorstativet inne i maskinrummet vilka avbildade sig mycket effektfullt mot frostoga maskinrumsfönster på vintermornarna.

Ljuden: Huvudbrytarens tillslag efter man pumpat upp bågen. Kompressorn som går sporadiskt under drift, ventilatorerna, ljudet från kontaktorstativet i maskinrummet med sina smällar.

De flämtande ljusen på strålkastarna var också typiskt för gammelloken.

Fixar du fixa något av detta och då speciellt ljusfenomenen, då skulle du få ett stort plus i kanten för då blir det ståppäls direkt!

Har du tips på någon bra tutorial på detta område så att man kan börja i någon ände och bygga sig vidare så vore jag tacksam för information om det?

Slutligen en skapelse som många säkert fotat genom åren men som nu är borta.
Hjulsatsen fick loket ärva från Da-lok när Da fick SAB-hjul.

/H
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SJ _543_D_Gavle_20031010_HZR_P1010113 B .JPG (136.7 KB, 422 visningar)

Senast redigerad av Håkan Zaar den 2009-09-03 klockan 10:37.
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-20, 16:40   #100
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Så, dags för att försöka ta sig i kragen och bli klar med nästa långkörare, som egentligen inte har så mycke kvar, O-vagnen. Blir 2 varianter till o börja med, med eller utan sidolämmarna. Sen får jag se till att lära mig hur man gör laster, så det inte bara blir tomtåg... de laster som jag just nu funderar på är följande:

  • virke
  • timmer
  • saker under pressenig (går ju att vara lite av varje då...
Ni får gärna önska andra saker som kan passa på en O-vagn...

Det som är kvar att göra är lite bromsutrustning, växlarhandtag och lite färgmatchning då underredet är för ljust som det är nu.

Edit: Adderade en ny bild efter dagens arbete. Färgmatchningen börjar ta sig, men måste även lägga till skugg-boxen. Kopplarhandtag och dragöglor på plats nu.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nextwrk.JPG (102.6 KB, 353 visningar)
Filtyp: jpg nextwrk02.JPG (186.8 KB, 321 visningar)
Filtyp: jpg nextwrk03.JPG (89.8 KB, 316 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-10-20 klockan 21:51.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-20, 20:51   #101
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 403
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard

Hei dette ser meget bra. Du er veldig flink. Gleder meg til dette kommer ut.
__________________
Mvh Arve
abjol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-21, 00:53   #102
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack Arve!

Har roat mig med att lasta på lite stockar, för att se hur det blir. Som vanligt, färgerna behöver fiffas till och just nu är stockarna i vagnsmodellen, ska bli separat sedan är tanken.

Andra bilden är då efter lite nedtoning av barken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg timmervagn.JPG (193.5 KB, 326 visningar)
Filtyp: jpg timmervagn02.JPG (145.8 KB, 320 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-10-21 klockan 02:10.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-27, 23:41   #103
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Efter D-loket, så blir det den här goa krabaten... Json ska ha all heder för ett lysande 3D-arbete av korg, underrede och hjul, jag har sedan hängt på lite komponenter från D-loket som är likadana...

Det dröjer väl "ett tag" tills den här står på spår, men en liten glimt är väl aldrig fel...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ub01.jpg (24.5 KB, 292 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 00:30   #104
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Oh jäklar vad snyggt! jag ställer mig först i kön för att köra den lilla maskinen
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 18:18   #105
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Tjusigt Mazz!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009