Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-10, 00:26   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Inbyggnad i ett ånglok

Om vi på museet i Falun skulle ta in en av de gamla ångloken som vi inte kör med till 'museidelen' och bygga in tågsimulatorn (valfri) i denna vad skulle vi då kunna åstadkomma? jag tar för givet att vi skulle kunna få vissa handtag som gas, broms, slidern osv att fungera. Kanske vissa mätare också? Kanske kan man med ljus i olika stadier få eldstaden att se bra ut? Vattennivå, vad tror ni, skulle man kunna få den att fungera?

Har ni några roliga ideer på hur man kan få detta att fungera?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 00:41   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag har också fantiserat om något sådant, men då något ellok, exempelvis en Da eller Rc. Något i stil med den som fanns på museet i Gävle för X2 (var tog den vägen för övrigt, undanställd? Skrotat?)

Antagligen blir det mer komplicerat att få till en realistisk ånglokssimulering, men en hel del vore säkerligen möjligt.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 02:20   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ånglokssimulator... ja, absolut möjligt.
Inbyggt i riktigt ånglok? --- tveksamt skulle jag säga. Visst, allt går om man vill, men jag tror man kan få mer upplevelsevärde genom att bygga en "attrapp" med riktiga grejjer i, såsom reglage och mätare. Mycket lättare att applicera monitor och reglage om man bygger utifrån ett sådant scenario.

Ovanpå detta anser jag att rörelse är ett måste för en ånglokssimulator. Ånglokstjänst innebär mycket stående och det innebär i sin tur att en simulatorrörelse klarar sig helt utmärkt med rörligt golv i 2D. Det skakar o lever om hela tiden i ett ånglok, men man behöver ingen rörelse i z-led. Det gör det relativt rimligt att genomföra.

Ett ånglok har mängder med ljud för sig. Ett antal högtalare på olika platser i loket är nog en enkel och bra sak tror jag.

Publiken utanför TS-världen attraheras av realistisk grafik, det vet jag från de mässor jag ställt ut TS på. Trots det, skulle jag nog idag välja OpenRails för ett sånt här projekt eftersom det år open source.

Med en programmerare i projektet bör det gå att få ut information från ORTS för att styra rörelser, ljud och värden till instrument.

På minussidan är dock den grafiska prestandan, hoppas ingen ORTS-are tar illa upp. Medvetenheten hos allmänheten om vad som går att göra i en datorsimulering/datorspel ökar för varje år och då skulle nog ORTS inte riktigt vinna grafikpoäng. Men, skulle kunna vara fullgott ändå med funktionaliteten i andra vågskålen. Man måste dock för ett sånt här omfattande projekt se några år framåt i tiden.

En "byggd ånglokssimulator" blir ju betydligt smidigare att ha o göra med än ett fullstort ånglok. Men visst, har man platsen, så varför inte.

Vattennivå säger du Pursche. Ja det är inga problem att göra. Men här måste man tänka efter, till vem gör man simulatorn? X2-an i Gävle var mycket strikt att 5-åringar ska kunna köra den, i målsmans sällskap men helt utan assistans av personal. Pratar vi fungerande vattenståndsglas är det en helt annan målgrupp kan man nog konstatera. Med fungerande vattenståndsglas kan man fundera om relaterade saker också ska med, såsom injektorer, skyffla in kol, bläster, banans lutning osv. Vore för all del väldigt kul, men jag anser att man måste börja ett sånt här projekt med att fråga sig, till vem bygger vi denna simulator? Det i sin tur ska färga hur den byggs.

Nu vet jag inte exakt, men utrymmet var nog en bidragande orsak till att man tog bort X2-simulatorn. Den började dessutom bli lite till åren och slitaget från entusiastiska 5-15 -åringar är inte obetydligt, jag lovar... Platsen där den stod var egentligen inte heller lyckat, en normaldag så behövde den startas om en gång om dagen, men framför allt så om nått gick tok så fanns simulatorn för långt ifrån kassan o personalen för att det skulle vara bra. En besökare som behövde hjälp vid simulatorn innebar ett inte obetydligt tidsavbrott i arbetet.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2016-08-10 klockan 02:33.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 22:11   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Visseligen ett ellok och zusi 2, men riktigt häftigt och zusi 3 finns ju nu!

https://www.youtube.com/watch?v=WYTP0EbWr9M
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 22:26   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Inte dåligt! Men kan inte för mitt liv begripa varför man väljer en så liten bildskärm när man lagt massor av tid och pengar på resten av simulatorn...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 10:39   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Den var lite häftig, en av de första jag sett som luften verkar bete sig någorlunda riktigt.

Ja till vem bygger man en sådan leksak? bra fråga.... saken är den att vi har 7 ånglok varav alla inte fungerar utan större renoveringar. De står helt enkelt i väntan på bättre tider. Redan idag har de sin plats i stallet. Samtidigt, om vi skall vara helt ärliga, så har vi i Falun ett järnvägsmuseum som inte är attraktivt. Jag skulle t ex vilja se småfilmer på alla våra fordon som berättar historien om just det fordonet som besökande kan se i sina telefoner/plattor. Detta för att göra det mer 'levande'.
Jag skulle vilja se en modelljärnväg som fungerar ungefär som den i Gävle för barnen.

Att visa upp simulatorn från hytten av ångloket ser jag närmast som en förenkling eftersom man inte måste bygga en atrapp. Man kan ha alla givare på spakar, vred, mätare på plats och sedan hållare för att sätta i skärmar på valda ställen för att se ut och då ha det som en lekplats för ungomar (kanske inte 5 åringar). Datorn sätter man dit vid speciella kvällar och jag ser inget behov av att låsa detta till en simulator. Jag tror mig också veta att det är lite bättre kvalitet i en J-tank än den simulator som Gävle hade. Det innebär många ungdomar innan det rasar ihop.
Jag vet inte men det är väl t ex med Arduino man skickar de olika signalerna? Jag skulle vara rätt nöjd om jag fick gas och broms att fungera till att börja med men sedan skulle jag bli hungrig på mer.

Det skulle också vara roligt att kunna köra simulatorn på det som gång var GDJ. Visa hur det såg ut en gång i tiden. Ha stallområdet med alla 'våra' lok och vagnar på plats för växling och körning osv osv. Dock vet jag ju hur mycket jobb detta skulle vara.

Att få ett lok på plats i 5 år framöver ser jag inte som ett problem. Redan idag står dessa på 'plats inomhus' men i andra stallet och att växla över det till museidelen tar 20 minuter eller så.

Och ni vet väl allihop att om ni skulle vilja ha en visning av vad vi har så kan jag visa er det, det är bara att komma överrens om en tidpunkt. (idag skall jag dit och byta en avstängningskran på Y1 1289 och starta upp den och se så att allt ser bra ut. Sista kontrollen innan Bombardier kommer dit på tisdag och installerar ERTMS-mjukvaran).
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 11:44   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jag tror det är en jättebra ambition att i vart fall börja med att begränsa sig till pådrag och broms.

Jo, ånglok är ju rejäla grejjer. Men om tanken är att besökaren ska ha möjlighet att självständigt köra simulatorn, så får man inte bli förvånad om man hittar grejjer som är loss, finns sådana möjligheter även på ett ånglok. Budskapet är att man inte ska underskatta vad en sån här installation kan råka ut för.

Om du syftade på X2-an så var den inte gjord med Aurdino, men att använda en sån är ju absolut en framkomlig väg.

Hur som helst, roligt projekt och hoppas du kan genomföra det!

**
Riktigt frän simulator du länka till Pierre, så ska det se ut...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2016-08-11 klockan 16:41.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 11:49   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Lite OT, men vem har inte önskat sig en tågvagn i sin källare?

https://www.youtube.com/watch?v=YjMnWdIWjWs

Edit: Jag hade dock byggt en sovvagn, perfekt för långväga gäster!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2016-08-11 klockan 11:52.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 03:03   #9
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Jodå, en ånglokssimulator är fullt möjlig, i Japan har dom redan en!

https://www.youtube.com/watch?v=axdaEjlrdaI
https://www.youtube.com/watch?v=dDiAJuM9I8E
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2016-08-12 klockan 03:20.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 22:41   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Ja någonting sådant vill jag också ha i Falun.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 23:14   #11
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Vi har ju ett B-lok i muséet, det kan ju vara en kandidat för en hyttsimulator, men då får man nog strunta i vibrationer o.dyl.

Jag minns det var nån engelsman som byggde en liten hyttsimulator för MSTS, med fungerande mätare och allt och det fanns video på youtube, kan inte hitta den längre....
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009