Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-14, 18:43   #16
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Jag kan börja med att säga att jag tror itne trainz dör ut...tror vi trogna spelare lär fortsätta...jag menar till och med jag kom tillbaka efter nästan 2 år borta från det.... jag har för avsikt att fixa lite nya saker till forumet då och då som jag brukade göra men jag hoppas inte ni/vi som är här slänger in handduken för det vore tråkigt.... jag menar vi gillar ju alla att köra tåg och bygga tågbanor så varför sluta?
Nääe, slänga in handuken är inte på tal, inte för mej i alla fall.
Trainzandet är ju lite som en kronisk sjukdom, det går aldrig över (å tur är väl det).
Sen att vissa delar av det man pysslar med i Trainz kan ha sina svackor, det är väl kanske inte så konstigt.
T.ex mitt kladdande på allt, ibland blir det så mycket, att man nästan glömmer bort hur man kör tågen, haha.

Sen kan man ju inte förneka, att få lite creeds/respons för det man gör, sporrar ju till att göra ännu mer (så känner väl du oxå [och alla andra som bjuder på sina alster], kan jag tro).

Man kan ju göra en enkel gämförelse:
Lägg ner hela din själ å hjärta å laga en riktigt god måltid och bjud på.
Efter maten klappar sej matgästerna belåtet på magen, rapar (och släpper en å annan fjärt ), för att få plats med efterrätten, som dom sen bara vräker i sej (inte det minsta korn kvar till katten att slicka rent på faten ens).
Efteråt reser sej all upp och går, utan att ens viska TACK.

Hur j*vla kul är det att bjuda på middag då, och blir du sugen att göra det fler gånger!!??
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-02-14 klockan 18:53.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 19:22   #17
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

självklart ekan har du rätt i att ett litet "tack" när man ändå glider in i tråden och trycker på ladda ned kostar ju inte mycket
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 19:32   #18
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En bra liknelse, Ekan!

Precis så som du beskriver kan det kännas när man stått i köket i flera dar och sen rapar "gästerna" och går. I Kina hade det väl varit tack nog att de i alla fall rapade!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 21:02   #19
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Låt mig kasta in en brandfackla här i diskussionen genom att komma med ett enkelt påstående: REKLAM. Synlighet. Tillgänglighet.

Om du inte SYNS så finns du inte. Detta forum är litet med få användare. Vi behöver profilera oss mer och få in fler användare. Hur ska de hitta hit? Vi måste dra in dem!

Låt mig ge ett litet exempel:
Min modell av DONJ Brandtorn. Den ligger på detta forum och på DLS.
Den är nedladdad 34 gånger från forumet - den är nerladdad 126 gånger från DLS. Jag har inte ens nämnt den på N3Vs forum medan den har en hel tråd på detta forum - ändå så slår alltså DLS nerladdningen med 4ggr!

lans modell av Marierfredsstation är nedladdad över 340 gånger på DLS - hur många gånger är den nerladdad från Dropbox?

Min mening är att vi måste profilera oss mer, upp med våra saker på DLS samt göra reklam för oss på Trainz forum - detta är en liten ankdamm och vi kommer inte att bli fler här om vi sitter och spekulerar här.

Så, tänt var det här.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 09:40   #20
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag tror på lite av vad spyfrog sa.

Om vi skulle prata ihop oss med Fredrik, så kanske vi kan skapa en grupp som vi kan lägga till under taggen "organisation" och sen kanske skapa en hemsida att lägga under "contact-website"

Då skulle vi dels kunna göra att alla som skapar svenska saker hamnar i samma organisation (typ som STW).
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 17:28   #21
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Oh Dear!!!!

Jag har inte ens själv hittat Mariefreds station på DLS men nu gjorde jag det! 376 nedladdningar, men den är å andra sidan välkänd bland turister. När jag ändå var inne kollade jag mina gamla uppkastningar av GSJ-grejer från 2007 och vad som förvånar mig är att stjärnekerboggien har laddats ned över 6000 gånger!!!??? Så den rullar väl både här och var i världen nu?

Detta ger mig en känsla av att vi bör "internationalisera" oss och börja använda DLS, även om den ligger nere då och då och är motbjudande tidskrävande att ladda upp till..

Ett problem med alla mina lok och vagnar är att vi är ett antal inblandade som har divergerande uppfattningar om detta just nu. Jag kan inte ladda upp mina lok och vagnar om inte Svenolov laddar upp sina skript, Korvtiger sina enginespecar och skript, underteckad STL Koppel o.s.v.
Vi måste nog snart lösa detta!

Ett problem är att Svenolov inte förberett sina skript för TS2012 så Multikörningsmöjligheterna blir inte garanterde, men det behöver man ju inte garantera för att ladda upp.

Ett annat irritationsmoment är att det krävs en 240x180 px Thumbnail till varenda asset man laddar upp!!?? Skulle vilja se Korvigers klor utfällda när han skall sitta och göra en Thumbnail till alla sina enginspecar. OK lite överdrift, det räcker ju med "en för alla, alla för en".

Hur detta utvecklar sig skall bli intressant att följa!

"Jag tänker, alltså gör jag mig till" (filosofen Tage Danielsson)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 19:00   #22
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Även jag vill instämma. När vi tänker på DLS skall vi nog inte svära (så mycket i alla fall) över N3V utan istället tänka på alla andra Trainz entusiaster runt om i världen vi lyckliggör.

Det är både roligare och fruktbarare tror jag.

Som nån kanske har märkt gör jag lite reklam för DONJ (och detta forum) på Aurans Freeware anouncement underforum. Kolla får ni se.

Vad jag håller på med just nu är att testa att lägga upp assets (lok o vagnar) som kräver STL scriptpaketet med lämpliga instruktioner för att se om det fungerar för de som laddar ner eller om jag kommer att få en massa frågor.

Så vi får se om det är en hållbar modell.
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-02-15 klockan 23:05.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 07:10   #23
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag har inte ens själv hittat Mariefreds station på DLS men nu gjorde jag det! 376 nedladdningar, men den är å andra sidan välkänd bland turister. När jag ändå var inne kollade jag mina gamla uppkastningar av GSJ-grejer från 2007 och vad som förvånar mig är att stjärnekerboggien har laddats ned över 6000 gånger!!!??? Så den rullar väl både här och var i världen nu?

Detta ger mig en känsla av att vi bör "internationalisera" oss och börja använda DLS, även om den ligger nere då och då och är motbjudande tidskrävande att ladda upp till..

Ett problem med alla mina lok och vagnar är att vi är ett antal inblandade som har divergerande uppfattningar om detta just nu. Jag kan inte ladda upp mina lok och vagnar om inte Svenolov laddar upp sina skript, Korvtiger sina enginespecar och skript, underteckad STL Koppel o.s.v.
Vi måste nog snart lösa detta!

Ett problem är att Svenolov inte förberett sina skript för TS2012 så Multikörningsmöjligheterna blir inte garanterde, men det behöver man ju inte garantera för att ladda upp.

Ett annat irritationsmoment är att det krävs en 240x180 px Thumbnail till varenda asset man laddar upp!!?? Skulle vilja se Korvigers klor utfällda när han skall sitta och göra en Thumbnail till alla sina enginspecar. OK lite överdrift, det räcker ju med "en för alla, alla för en".

Hur detta utvecklar sig skall bli intressant att följa!

"Jag tänker, alltså gör jag mig till" (filosofen Tage Danielsson)
STL, BjornL och ni lla behöver en stor hemsida för alla era grejer! Många jag känner har lämnat forumet ju på grund av att de kände sig "nertrycka" av alla "forumiter" som tror sig äga forumet. Gäller inte er Lan, BjornL, ekan osv, men många av fotograferna och MTSarna kan vara riktiga skitar ibland. Stämmningen är inte så kul överallt, men ni (och jag) Trainzare verkar ha det trevligt. Personligen så tittar jag in varje dag men skriver inte så myckjet då min dator inte riktigt orkar med Trainz längre.

Ursäkta min dåliga stavning och dylikt, just vaknat.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 10:09   #24
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
men många av fotograferna och MTSarna kan vara riktiga skitar ibland.
Hej!
Vad menar du? Jag har inte skrivit nå´n skit! Jag stöttar ju alla simmare.
Och speciellt stödjar jag nya medlemmar.

Senast redigerad av Totte den 2012-02-16 klockan 10:10.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 13:50   #25
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
STL, BjornL och ni lla behöver en stor hemsida för alla era grejer! Många jag känner har lämnat forumet ju på grund av att de kände sig "nertrycka" av alla "forumiter" som tror sig äga forumet. Gäller inte er Lan, BjornL, ekan osv, men många av fotograferna och MTSarna kan vara riktiga skitar ibland. Stämmningen är inte så kul överallt, men ni (och jag) Trainzare verkar ha det trevligt. Personligen så tittar jag in varje dag men skriver inte så myckjet då min dator inte riktigt orkar med Trainz längre.

Ursäkta min dåliga stavning och dylikt, just vaknat.
Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Vad menar du? Jag har inte skrivit nå´n skit! Jag stöttar ju alla simmare.
Och speciellt stödjar jag nya medlemmar.
Vi vill inte ha denna typ av diskussion, i den här tråden.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 13:54   #26
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Vi vill inte ha denna typ av diskussion, i den här tråden.
Okej!
Det är inte snällt av GBFS att skriva så.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 16:19   #27
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tycker vi kan försöka hålla en trevlig, utvecklande och konstruktiv stämmning i våra inlägg!!! Jag retar mig också på saker men försöker undvika att ventilera dom här, utan uppsöker i så fall närmaste toalett. Och att driva hets mot andra simulatorer och deras användare leder absolut ingen vart, tvärtom.

Det går att samarbeta över simgränserna, några har gjort så och det har fungerat väl.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 16:34   #28
Mike Stevens
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 35
Standard

Hej Alla Glada!

Jag är ingen ny på detta forum. Men det är första gången jag skriver. Jag tycker det här Forumet är ett utmärkt ställe för alla Trainz diggare. Jag är på besök ofta och gärna.
Jag får banna mig själv för att jag personligen inte har tackat er alla för allt trevligt material ni skapar till Trainz.
Därför passar jag på att TACKA Er Alla, här och nu.
Jag njuter av att titta på alla bilder som laddas upp och vissa av er är mycket duktiga på att få det att likna som ett foto.
Så ge inte upp detta forum, alla kan ha svackor ibland och låt det vara så, det brukar rätta till sig igen.
Personligen har min svacka att få mig att skriva här, varit hemskt lång och kanske jag kommer över det nu.
Jag kör med Trainz 2012 ihopslaget med 2010, PTP2 och Tc3.

Mike
Mike Stevens besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 16:54   #29
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hej Mike,
du är nog unik med ha varit med sen snart 10 år och äntligen gör ditt första inlägg! Hur du lyckats med den bedriften är ett mysterium för mig? Men nu är du här och jag misstänker att du har mycket att tillföra!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 07:08   #30
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Ber om ursäkt, absolut inte menat mot dig Totte, och grattis för Trollhättanrutten!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009