Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-21, 04:55   #31
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dags för en trestegsraket...

I och med konverteringen av signalerna/signalsystemet till Trackside så blev det en naturlig konsekvens att införa även Baliser hos Signalerna och Tavlorna. Att få baliserna att visas är inget
problem men att överföra koden, från det som redan fungerade enligt bilderna i tidigare inlägg, blev mera jobb än väntat.
Nu har jag hållit på en del med att överföra, skriva om och utvidga hur Balisgruppen, Tavlor och Signaler fungerar och att det är utseendemässigt liknande mellan de olika objekten.
Mycket har förändrats dock är inte allt synligt, sedan är det ju så att ingen har ju testat någon del av systemet ännu och vet därför inte hur stor utvecklingen har blivit.

Jag tänker dela upp informationen om vad jag har gjort och hur det fungerar i (minst) tre inlägg.
Varje inlägg kommer att hantera ett av de tre grundobjekten: Balisgrupp, Signaler och Tavlor.

Jag tänkte börja denna trestegsraket på samma tema som i de två senaste inläggen: Balisgruppen!
Den stora skillnaden mellan att införa Baliser hos Signalerna och Tavlorna är att länkningen mellan Balisgruppen och objekten, som visas i det tidigare inlägget, inte behöver utföras,
därför blir det färre sökningar, färre objekt att arbeta med och en renare Balisgrupp.
Observera att Balisgruppen endast fungerar mot mina scriptade objekt.

Informationen som Balisgruppen genererar är samma och även propertyrutan ser i stort sett likadan ut som tidigare.
Däremot är valen som går att göra och hur Balisgruppen ska namnges lite annorlunda, även hur en del information hämtas kan skilja sig åt.

BG val.jpg
Så här ser valmöjligheterna ut just nu men jag vet att det kommer ett par specialare till i listan.

Många av valen(kanske alla) har kontroller på att de placeras på ett korrekt vis i förhållande till objekt runtomkring.
Dock finns det inte kontroll på att det är korrekt avstånd mellan grupperna eller att antalet balisgrupper (inklusive Signaler/Tavlor med ATC) överstiger maxantalet inom en viss sträcka,
dessa fel får Lokdatorn ta hand om!
Vissa balisgrupper har namnkrav, andra söker efter ett giltigt objekt inom ett visst avstånd.

Jag visar en bild på Rfsi - Repeterbalisgrupp, en väldigt vanlig typ och som också är lite speciell i Balisgruppen.

Rfsi.jpg
Som synes på bilden så är det några tydliga skillnader från Balisgruppen i förra inlägget. Den tredje och fjärde raden innehållande text är de som sticker ut mest, och jag tänker börja med rad fyra.
Det länkade objektet fås genom att en sökning genomförs under max 310meter och ska hitta en signal med ett korrekt namn.
En Rfsi ska namnges med ett "R" framför sifferdelen av signalens namn, som synes på bilden.
Om rätt signal hittas så räknas ett avstånd ut och även lutningen mellan objekten.
Balisinformationen skapas automatiskt och man kan välja P-balis (inte klart) och C-balis för lutning. A-balisen kan påverkas för att välja 10-/40-övervakning.

En varningens kommentar angående lutningsinformationen (som även finns hos Signaler/Tavlor), den är bara vägledande och måste alltid manuellt väljas.
Skälet till detta är att lutningar kan maskeras, t.ex om signal L4 står på 0 meters höjd och signal L6 står på 0 meters höjd så är lutningen 0‰,
om det finns en kraftig lutning mellan signalerna så kommer den inte att synas eftersom signalerna fortfarande står på samma höjd!


I den tredje raden så väljer man balisgrupp, tavlor och ställer in balisgruppens data.
De flesta balisgrupper är fasta och ställs då in med den knappen.
Rfsi är styrbar och får sin information av Signalens data, men kan uppdateras direkt med knappen.

Rfsi tavla.jpg
Tavlor som har ATC-beroende hittas normalt i Tavelpaketet, men Rfsi är en speciell liten sak, den behöver inte ha tavlor!
Man kan man välja typ av tavla och även justera den precis som de andra tavlorna.
Man kan välja gul eller blå tavla, balisdatan och giltiga val ställs in automatiskt.

Balistavla.jpg
Det andra tavelvalet är Balistavla, den finns även i Tavelpaketet, men jag bestämde mig för att lägga in den hos alla balisgrupper för att slippa placera ut en massa extra objekt.
Balistavlan placeras automatiskt beroende på antalet baliser, dock så kan man inte göra några justeringar utan tavlans utseende och placering väljs från en lista.

Det är inte säkert att alla val som går att göra behövs för att ATC-systemet ska fungera, ett sådant exempel är dubblering av balisgrupper.
Vid en hastighetssänkning med mer än 40km/h bör dubblering av OT-grupperna ske, detta har ju (kanske!) ingen betydelse i Trainz men för verklighetens skull så bör de placeras ut.
För att underlätta sådana situationer så har jag skapat en special grupp, som visas här nedan:

OTX error.jpg
Just den här bilden visar också en annan "finess" som jag har infört i stora delar av Signalsystemet, (fel)meddelande vid lämpliga tillfällen.
Här kan man utläsa att den förväntade OT-gruppen inte har hittats inom ett korrekt avstånd.
Hade gruppen hittats så hade informationen "kopierats" och ställts in automatiskt i dubbleringsgruppen.

Balisgruppen kommer att släppas samtidigt som Signalsystemet och inte i en fristående variant eftersom den är hårt knuten till "mina" objekt.
Vill man använda sig av Balisgruppens utseende kan den fristående varianten användas som redovisades i föregående tråd, när den snart släpps!

Signalerna och Tavlorna har väldigt många förändringar mot det som har redovisats tidigare, vilket paket jag kommer att berätta om i nästa steg är inte bestämt än...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009