Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-10, 18:13   #31
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Hoppsan.
Jag som var inställd på tvåvingade i framtiden och en massa myror i skallen. Nu lutar det åt termiter istället, som kommer att springa runt där uppe.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 17:37   #32
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Standard

när kommer sakerna
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 19:27   #33
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gunter 2 Visa inlägg
när kommer sakerna


http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=210
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 20:29   #34
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag ställer gärna upp som betatestare sedan när scripten och signalerna börjar bli klara.

Verkligen lycka till med projektet, jag ser mycket fram emot resultatet, särskilt T-semaforen kommer att bli mycket användbar.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 22:27   #35
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Jag ställer gärna upp som betatestare sedan när scripten och signalerna börjar bli klara.

Verkligen lycka till med projektet, jag ser mycket fram emot resultatet, särskilt T-semaforen kommer att bli mycket användbar.
Du är självskriven som betatestare, du kan ju signalsystemet redan.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 18:14   #36
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Bara så att folk där ute i världen vet att vi inte sitter och latar oss. Just nu sitter jag och Svenolov och betar (haha) av en lista med problem som kvarstår av signaleringsdelen. En väldigt lång lista, jag tror att vi är nere på två punkter nu.
När det är fixat och guiden är färdigskriven, lite finpill kvar, så känner jag att jag skulle kunna släppa allt detta. Det är bara om Svenolov är nöjd med sin del. Efter det är det bara upp till alla er att bygga banor och använda det hela.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 18:49   #37
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Ja tack
Insåg att de två stackars semaformodeller jag har inte gör så mycket väsen av sig, dom mest bara står och pekar stopp
Blev en gammal vana, satte ut master, satte ut semafor, men dom sammarbetade inte.. Ska nog återgå till de lite modernare modellerna som lyser
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 09:07   #38
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Bara så att folk där ute i världen vet att vi inte sitter och latar oss. Just nu sitter jag och Svenolov och betar (haha) av en lista med problem som kvarstår av signaleringsdelen. En väldigt lång lista, jag tror att vi är nere på två punkter nu.
När det är fixat och guiden är färdigskriven, lite finpill kvar, så känner jag att jag skulle kunna släppa allt detta. Det är bara om Svenolov är nöjd med sin del. Efter det är det bara upp till alla er att bygga banor och använda det hela.
Ni kanske skulle kunna ge ett smakprov på vad som ingår i denna spännande laddning? Några bilder kanske?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 20:10   #39
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ett litet smakprov i from av en serie blev det. Banan är bara för att testa semaforernas funktioner vid användning på en linje och kommer bifogas med guiden samt en beskrivning om hur och varför semaforerna är inställda som de är.


1. Jag tog ut ett kort godståg på en liten åktur på en testbana. Notera spårspärren.
2. Framför tåget syns en lastplats, att bägge T-semaforvingarna pekar uppåt betyder att den är obevakad (vilket en lastplats normalt alltid är) Alla växlar är då låsta.
3. Genom att låsa upp stationen så sätts semaforen till stopp, inget annat tåg får förekomma på linjen. Alla växlar kan låsas upp så jag kan ställa in två av vagnarna på sidospåret.
4. Stationen låses igen och jag kan fortsätta min färd.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 20:03   #40
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Puh! Nu är signalsäkerhetsguiden äntligen färdigskriven! (tycker jag) Jag har nu lämnat över den till mina två betatestare Svenolov och Lan som skall ta sig en titt på det hela med en kunnig respektive en helt oinsatt persons ögon. Det lär nog ta dem ett tag, totalt blev det 46 sidor uppdelade på två delar, så ni har något att läsa när den kommer ut.

Jag vet ej hur många gånger jag har sagt detta, men snart så är det release dags. Jöust nu så har jag inget mer att tillägga fören en första version kommer ut. Sedan är det om Svenolov har något scriptrelaterat han vill fixa. Eventuellt kanske vi får vänta på att de som bygger moderna signaler ska bli klara innan det kommer ut.

Men flera versioner kommer att komma ut, med flera funktioner. Jag har en del galna idéer på lager, gäller bara att få med Svenolov på tåget! (haha)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 20:22   #41
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Applåder

I mina naivt ljusblå ögon ser detta helt suveränt ut. Ett svenskt signalsystem för semaforer har jag önskat mig länge. Skall försöka ta mig tid och gå igenom din manual och se om jag begriper något vilket är rätt troligt med tanke på din dokumentationsförmåga!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 15:31   #42
JohanV
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Lund , Sweden.
Inlägg: 159
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Puh! Nu är signalsäkerhetsguiden äntligen färdigskriven! (tycker jag) Jag har nu lämnat över den till mina två betatestare Svenolov och Lan som skall ta sig en titt på det hela med en kunnig respektive en helt oinsatt persons ögon. Det lär nog ta dem ett tag, totalt blev det 46 sidor uppdelade på två delar, så ni har något att läsa när den kommer ut.

Jag vet ej hur många gånger jag har sagt detta, men snart så är det release dags. Jöust nu så har jag inget mer att tillägga fören en första version kommer ut. Sedan är det om Svenolov har något scriptrelaterat han vill fixa. Eventuellt kanske vi får vänta på att de som bygger moderna signaler ska bli klara innan det kommer ut.

Men flera versioner kommer att komma ut, med flera funktioner. Jag har en del galna idéer på lager, gäller bara att få med Svenolov på tåget! (haha)
Jag hoppas att ni inte behöver vänta så länge, modellerna till ett första signalpaket med ljussignaler är redan klara.
__________________
M V H Johan
JohanV besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 21:53   #43
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Thumbs up

Jag brukar inte skriva 'gud vad snyggt' osv osv men det ser underbart ut i mina ögon.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 20:47   #44
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Fick just en befängd idé.

Ett av de allra vanligaste signaleringsredskapen var väl ändå en riktig stins som stod på perrongen med sin "flaggspade" under armen och kunde sen ta fram den och ge ett antal signaler till lokföraren. Om det finns intresse så småningom av en stins á là Furuflak på WNJ, kan jag tänka mig att göra en "levande" svensk stins så småningom. Jag behöver då info om signalbilder, färger, klädsel m.m. Jag tror det fanns nån signallykta med i spelet på natten också?

Om detta verkar intressant så hör av er !

Bild: "Stinsen" av Döderhultarn.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg stinsen.jpg (46.6 KB, 86 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-06-18 klockan 20:49.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 20:55   #45
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ett av de allra vanligaste signaleringsredskapen var väl ändå en riktig stins som stod på perrongen med sin "flaggspade" under armen och kunde sen ta fram den och ge ett antal signaler till lokföraren. Om det finns intresse så småningom av en stins á là Furuflak på WNJ, kan jag tänka mig att göra en "levande" svensk stins så småningom. Jag behöver då info om signalbilder, färger, klädsel m.m. Jag tror det fanns nån signallykta med i spelet på natten också?

Om detta verkar intressant så hör av er !
En hederlig gammal svensk stins är väl något man verkligen saknar.
Vore ju guldfirre med en sådan .
På 60-70-talet hade väl dom flesta blå kavaj å vit skärmkepa i alla fall, som jag minns det.
Levande, menar du att han ska viffta med spaden å allt oxå?
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-06-18 klockan 20:58.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009