Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-13, 13:29   #1
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard Problem med HB skyltar.

Jag får synliga kuber i drive? Vad göra?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Capture_2019_11_13_12_19_42_32.jpg (110.3 KB, 78 visningar)
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 22:29   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Kul att se att någon använder mitt Tavelpaketet!

Kuberna visas och göms via script och använder då de "inbyggda" funktionerna som finns tillgängliga.

Jag har kollat under T:ANE SP3, som är den versionen jag använder och då fungerar det som tänkt. Jag har ingen möjlighet att kolla i TRS19.

Eftersom jag inte vet vilken version du använder så kommer här en liten gissning, är det så att min gissning är fel så har jag ett par ideér till men håller de för mig själv tills jag vet mera.

Min gissning är att du har uppdaterat till den senaste versionen (SP4), som inte är officiellt släppt ännu, men som finns som "public beta patch", och att N3V har förändrat (sabbat) något som har fungerat problemfritt länge.
Är det så att min gissning är korrekt, gör en buggrapport innan de släpper nästa officiella uppdatering, jag kommer att göra samma sak i så fall, även fast jag inte har testat!

Sedan kan jag inte hålla mig från att ge ett par små kommentarer angående bilden!
Det ska vara minst 50 meter mellan en signal och tavlor som inte hör till signalen.
Sedan kan jag tycka att huvudsignalerna borde sitta inom ATC-området så att fordon med ATC får fullständig övervakning när signalen är passerad!
Dessutom kan det vara så att det inte behövs ATC-slutar/börjar tavlor om det bara är industrispår eller liknande.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 10:07   #3
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Thumbs up

Tack för svarat. Det är inte lätt att veta hur och var tavlorna skall sitta när man är novis.
För att kolla tavlor så jag har sett på bilder och på youtube.
Jag kör T:ANE SP3 och tagit bort tilläggs skyltar men ingen förändring.

Mvh. Göran.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 18:46   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Det var kanske skönt att problemet inte beror på en framtida uppdatering, det kommer säkert bli problem ändå!

Jag hade ju ett par ideér och jag tror att jag har hittat vad som sker.

När man är i Surveyor och går direkt till QuickDrive via menyn (Ctrl F2) uppe till vänster bredvid "Main Menu", kommer med största sannolikhet id-kuberna att synas i Driver, så sker under mina tester. När jag går tillbaka till Surveyor via Exit Driver i "Main Menu" visas dock inte samtliga id-kuber.

Att genvägen gör att detta sker beror på att när man är inne i Surveyor är vissa saker redan initierade och därför så initieras dom inte igen när genvägen väljs och då kan det uppstå konstigheter.
Ansvaret på att det blir korrekt ligger på programmeraren (mig), men eftersom detta kräver mängder med extrakod och kontroller har jag bestämt att jag inte stödjer att använda QuickDrive direkt från Surveyor (hur det blir i TRS19, vet jag ej idag).
Jag vet QuickDrive inte fungerade bra alls i det övriga Signalsystemet, men att det skulle (och varför) påverka synligheten av kuberna har jag ändå lite svårt att förstå, men kan ju ha att göra med att Trainz inte vet vilken modul som är aktiv!
Eftersom Tavelpaketet och Balisgruppen är statiska objekt så hade jag ingen tanke på att det skulle kunna bli problem därför så nämns inte något om detta i manualen.

Sedan så upptäckte jag en "knepighet" att när man öppnar en session så är inte kuberna synliga, dock så syns dom när man lägger in nya objekt. Eventuellt är lösningen enkel men jag kommer inte att göra någon uppdatering bara för det problemet. Lösningen kanske fixar även det förra problemet!

Beteendet är alltså olika beroende på om man använder sig av QuickDrive ifrån "Edit Route" eller "Edit Session", inte bra alls!

Rekommendationen blir att alltid gå ur Surveyor och använda sig av Drive Session, där kan man dock välja QuickDrive sessionen (använder jag flitigt när jag provkör).

Det kommer säkert att bli en uppdatering av Scriptbiblioteket när en uppdatering av Balisgruppen släpps i samband med att Vägskyddssystemet släpps.

Är det så att detta inte löser ditt problem så har jag svårt att se vad det kan bero på annat än att något har blivit korrupt så att den klassiska lösningen med "Rebuild Database" skulle lösa problemet, eller om det finns något som är "open for edit" och som behöver stängas.
Eller också så fungerar inte kollen på vilken modul som används på ett korrekt vis!

Nä, det är inte alltid lätt att veta hur tavlor ska placeras, en del står i referensdelen av manualen, men långt ifrån allt!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 19:35   #5
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Red face

Startade som du föreslog och inga problem. Trainz är märkligt ibland.
Mvh. Göran.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009