Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-20, 12:47   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Åsikter om RailWorks.

Jag lovade mig själv att inte rusa iväg och köpa RailWorks (RW) innan jag hört vad andra användare har att säga. Men så blev det inte. Jag är alltför nyfiken, och då jag inte fick svar på mina frågor ett dygn efter släppet så var jag tvungen att ladda hem ”… the best looking and most realistic train and rail simulation platform …” (citat av Paul Jackson den 24 april).

Best looking: Ok, RW är en mycket bra ”scenery simulator”, men det är väl allt. T.o.m. signaler och AI trafik, som har med tågsimulering att göra, är bara scenery.

Most realistic simulation: Nej, RW är inte realistisk och det som är mest frustrerande är att man inte kan göra någonting åt det. Inte via skript i alla fall. Finns det någon, förhoppningsvis, som kan säga att jag har fel?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 13:50   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vad är det nu som inte är realistiskt? Vad är det du vill ändra på som inte går att göra med script?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 23:28   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Vad är det nu som inte är realistiskt? Vad är det du vill ändra på som inte går att göra med script?
Den första frågan är enkel att svara på. Logistik/simulering. Denna "simulator" är inte gjord för att simulera tågtrafik!

Den andra frågan har med svaret på den första att göra. Jag vill ha full kontroll på växlar, signaler, förarare, lok, e.t.c. Det går inte att ändra på någonting med script, då det inte existerar några objektorienterade script för dessa objekt. Det enda script man kan påverka är att svara på förutbestämda meddelanden som signalerna har begåvats med.

EDIT: Jag kan utveckla detta vidare om det är någon som är intresserad. Jag förmodar att många har/hade stora förhoppningar på RW. För mig är det här inte vidareutveckling, RW står och stampar på samma nivå som liknande program gjorde för 7 år sedan (läs MSTS).

En positiv sak kan jag väl säga till er som tycker om att göra landskap och måla lok/vagnar. RW är en av de bättre scenery simulatorerna som finns just nu, kanske den bästa.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-06-21 klockan 00:41.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:59   #4
Tootie
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
Thumbs down Boo

Pff.... dålig valutakurs borgar för svindyrt spel
445kr i fullpris
230kr om man redan äger Rail Sim

inte direkt ett nytt spel detta, mer en uppfräschning och buggutredning
i min mening speglar produkten inte priset särskillt bra, ännu värre om man redan köpt Rail Sim. Håller med svenolov. Railworks skulle varit Rail Simulator från första början

Återstår att se om Community Ware blir en enklare företelse som det verkar utlovas. Jag hoppas verkligen det , annars befarar jag att spelet självdör.
Tootie besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 02:50   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Exclamation

äääääääääää
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2009-06-28 klockan 02:55. Anledning: skit samma
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 16:30   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Synd att Sverige inte gick med Euro för några år sen. Nu kostar Euron över 11kr. Blää
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:03   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Mitt sista inlägg i detta ämne, denna tråd.

Ni som är besvikna över Trainz 09 eller om ni klamrar er fast vid MSTS fortfarande, gör er inte bäsvär! RW är inte ert alternativ!

mvh
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-06-29 klockan 22:29.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:35   #8
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tycker det är helt fel att dömma ut något man inte sett resultatet av. En mycket stor vinst är ju att man nu gått över till Steam-plattformen och därmed lätt kan bygga vidare på plattformen.

Otroligt skönt att slippa att "du måste ladda ner patch 1.2 men du måste ha 1.1 och build 354 för att kunna installera. Har du inte build 354 måste du ladda ner patch 1.12 och sedan bla bla bla..."

Man måste ju ge en produkt en chans att visa vad det går. Med ditt resonemang borde MSTS varit utdött sedan länge då det inte går att scripta där heller men ändå lever MSTS vidare. Något måste de ju gjort rätt då.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 00:03   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Tycker det är helt fel att dömma ut något man inte sett resultatet av. En mycket stor vinst är ju att man nu gått över till Steam-plattformen och därmed lätt kan bygga vidare på plattformen.

Otroligt skönt att slippa att "du måste ladda ner patch 1.2 men du måste ha 1.1 och build 354 för att kunna installera. Har du inte build 354 måste du ladda ner patch 1.12 och sedan bla bla bla..."

Man måste ju ge en produkt en chans att visa vad det går. Med ditt resonemang borde MSTS varit utdött sedan länge då det inte går att scripta där heller men ändå lever MSTS vidare. Något måste de ju gjort rätt då.
Fredrik, vi kanske talar olika språk?
Jag dömer inte ut RW, och kommer inte att göra det heller. Tvärtom, jag hävdar fortfarande att den är en utmärkt "scenery simultor". Men frågan är vad vi kan göra för att få denna "simulator" att göra den vi vill !!!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 01:05. Anledning: stavfel
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 09:44   #10
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Mitt sista inlägg i detta ämne, denna tråd.
Om du nu är så besviken på RailSimulator/RailWorks varför hänger du då kvar i dessa forumdelar med dina negativa kommentarer?
Gå tillbaka till MSTS eller Trainz vilket du nu använt innan och ha roligt där istället!

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 11:17   #11
Visent
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
Standard

Hej. Mitt tredje inlägg här. Jag är helt ny i tågsimulatorvärlden och har ingenting att referrera till. Jag fick min simulator i present och har inte valt själv. Jag måste få fråga; är det tillåtet att utrycka egna åsikter utan att bli slaktad? Om jag tycker något är bra med den simulator jag har innebär det då att jag automatiskt tycker illa om andra simulatorer? Eftersom jag är ny här är det bra att veta var ribban ligger. Just nu verkar den ligga på marken.
__________________
_____
Visent.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 12:19   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Visent Visa inlägg
Hej. Mitt tredje inlägg här. Jag är helt ny i tågsimulatorvärlden och har ingenting att referrera till. Jag fick min simulator i present och har inte valt själv. Jag måste få fråga; är det tillåtet att utrycka egna åsikter utan att bli slaktad? Om jag tycker något är bra med den simulator jag har innebär det då att jag automatiskt tycker illa om andra simulatorer? Eftersom jag är ny här är det bra att veta var ribban ligger. Just nu verkar den ligga på marken.
Tycker nog att vi har överlag en god stämning mellan de olika simulatorplattforms-användarna. Och visst kan man lovorda den simulator man har utan att det för den skull innebär att man är negativ till nån annan simulator. Självklart.

Om man som utövare av en simulatorplattform uttalar sig negativt över en annan, så blir det naturligtvis känsligare, men gör man det konstruktivt så brukar det inte heller vara nån fara.

Tycker att vi i detta forum har kommit väldigt långt i att samarbeta och respektera över plattformsgränserna, ganska sällan det blir nått större ordkrig om vad som är "bäst".

Under 80-talet granskade jag ganska många olika CAD-system för elektronik och ondgjorde mig över att systemet si_o_så inte klarade av att göra ditten_o_datten på ett smidigt sätt. Så småningom insåg jag att man måste vända lite på resonemanget, det går att komma till ett slutresultat på flera sätt o dialekter. Så, med ett tänk som jag försöker leva efter är att om man glädjer sig åt och utnyttjar de egenskaper i ett CAD-system (eller tågsimulatorplattform!) som är bra istället för att ondgöra sig över sånt som är dåligt, så kan man klara uppgiften på ett eller annat sätt oavsett vilket fabrikat man valde. Och i tågsimulator-fallet, så kan man tänk på att smakerna är olika vad man vill ha ut av det hela, men alla tågsim-plattformarna levererar god underhållning oavsett fabrikat.

Och att kalla RW för en "scenery-simulator" känns möjligtvis tokigt för en del inklusive mig själv som ändå lyckats att göra en del vettiga tågrörelser i RW, men för svenolov är det så han känner och det är väl ingen skugga över det. För vad gäller AI och signaler så finns det ju förbättringspotentialer i RW, vilket även tjatas ganska ofta om på uktrainsim. Man får hoppas att utvecklarna nu när dom sett till att få ordning på plattformen, går vidare och börjar jobba med vidareutveckling av simulatorns funktionalitet, framförallt för en så verklig tågföring som möjligt.

Så, jag anser nog ändå att det är ganska högt i tak här ändå. Det finns andra fora som har betydligt lägre trösklar...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 12:31   #13
Visent
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
Standard

Ok, tack för din förklaring Mazz. Då behöver man inte tassa på tå i alla fall.
__________________
_____
Visent.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 22:17   #14
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Om du nu är så besviken på RailSimulator/RailWorks varför hänger du då kvar i dessa forumdelar med dina negativa kommentarer?
Gå tillbaka till MSTS eller Trainz vilket du nu använt innan och ha roligt där istället!

/Anders
Du förstår inte heller vad jag vill säga. Jag är inte negativ till RW! Jag försöker bara tala om att RW inte är guld och gröna skogar.

EDIT: Eftersom du/ni inte behöver mina utvärderingar/kommentarer på detta forum, så återgår jag till det som är....
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 22:58.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 22:32   #15
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Visent Visa inlägg
Hej. Mitt tredje inlägg här. Jag är helt ny i tågsimulatorvärlden och har ingenting att referrera till. Jag fick min simulator i present och har inte valt själv. Jag måste få fråga; är det tillåtet att utrycka egna åsikter utan att bli slaktad? Om jag tycker något är bra med den simulator jag har innebär det då att jag automatiskt tycker illa om andra simulatorer? Eftersom jag är ny här är det bra att veta var ribban ligger. Just nu verkar den ligga på marken.
Man måste få ha åsikter utan att bli utfryst. Jag tycker om en speciell simulator, men det innebär inte att jag tycker illa om alla andra.

Vi höjer ribban och diskuterar bara så'nt som är positivt med RW.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 22:36.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009