Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-29, 11:05   #16
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag kör 2009 på mitt gamla Nvidia 7950 GT-kort och det fungerar hur bra som helst.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 16:23   #17
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Måste säga att jag onekligen är sugen på att skaffa -09 inom kort, (Ack dessa ständiga utgifter )

Är det förresten någon som har TS2009 som har lust att visa några egenhändigt tagna bilder?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 06:16   #18
MTD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Falun
Inlägg: 35
Standard

Jag har en fråga ang 2009.
Såg att man kan köpa 2009 WBE som download.
Nu till frågan.

Jag gillar att köra tåg, tunnelbana och någon spårvagn då och då.
Jag gillar även att göra egna rutter.
Vad jag förståt så innehåller inte 2009WBE så mycket nytt content.
Men innehåller det nya tåg, snyggare grafik, nya rutter och sånt där?

Om jag laddar köper det idag säger vi - kommer jag då kunna köra mina tåg, med snyggare och freshare grafik?
Eller är WBE endast till för de som vill skapa nytt content?
MTD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 14:11   #19
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

TS2009 är framförallt en uppgraderad spelmotor. Den innehåller inget nytt material (mer än några exempel) men det allra mesta gamla går att köra, fast det ser då ungefär likadant ut som i 2006. Nytt material från Auran och 3e part kommer i EE.

Jag ser framförallt 3 stora förändringar i spelmotorn:

* Ny transparansteknik. Den har inneburit en rejäl höjning i fps för mig, jag har ofta 50-100% mer. Nackdelen är att gamla transparanser på träden inte ser bra ut. Träd med den nya tekniken är dock på gång. Vill man köra med den gamla tekniken använder man kompatibilitetsläget, men då är fps ungefär som i 2006.

* Längre och förbättrad synvidd. Förut klipptes rälsen både närmare och längre bort än synhorisonten. Nu är gränsen fast för all objekt. Dessutom kan man se ända upp till 5 km.

* Surveyor: 5 meters upplösning på kartan. Ökad storlek på marktexturer med bumpmapping. Funktion för att byta ut objekt på hela kartan (som TMOS). Palett där man kan samla det man oftast placerar ut, oavsett objektstyp.

Grundsignalerna är tyvärr detsamma som i TC. MEN, som nämnts tidigare har vi i STW signaler på gång som bygger på helt egna skript. Dessa har en realism som mig veterligen inte setts hittills i någon tågsimulering. Mer om detta framöver då betatestningen börjar.

CMP är kvar men har förbättrats avsevärt. Fortfarande är det ett krav att man måste installera via den, men det börjar dyka upp verktyg som gör det lättare att testa nya objekt som man bygger.

För mig är enbart den första punkten ett skäl att uppgradera. En på Aurans forum sa att TS2009 just sparat honom en uppgradering av datorn.

/Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 17:50   #20
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Så för att få ut maximalt av detta så ska man köpa båda två om man vill bygga rutter?
eller är de så att man kommer kunna få tag på att det nya ur EE efter den släpts?

Kommer dessa båda använda en gemensam "databas" för alla filer eller måste man kopiera filerna kors och tvärs emellan för att få filerna på båda ställena???

känns som Auran gjort bort sig just nu i mina ögon
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 19:28   #21
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj
Så för att få ut maximalt av detta så ska man köpa båda två om man vill bygga rutter?
eller är de så att man kommer kunna få tag på att det nya ur EE efter den släpts?

Kommer dessa båda använda en gemensam "databas" för alla filer eller måste man kopiera filerna kors och tvärs emellan för att få filerna på båda ställena???

känns som Auran gjort bort sig just nu i mina ögon
Känns som du gjort bort dig i mina ögon genom att inte ta reda på fakta innan du gör ett uttalande. WBE innehåller samma grundfunktionalitet som TRS2006 men med bättre prestanda som Mats beskrev ovan. EE är en upplaga där du enbart kan köra tåg. Du kan t ex köra på de rutter som följer med EE och som drar nytta av den högre prestandan och du kan ladda hem rutter från download station. På köpet får du ett antal Lok och Vagnar med högre detaljrikedom än vad som varit möjligt tidigare. Personligen kan jag inte se något som skulle svärta ner Auaran utom möjligen ideella skäl.

Och ja, naturligtvis, är det samma databas.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

Senast redigerad av Janne den 2008-12-16 klockan 19:30.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 00:19   #22
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Ber om ursäkt då jag kanske tolkade inlägget ovan av MatsS lite fel
"Nytt material från Auran och 3e part kommer i EE." <- Var mest detta som jag funderade över att det innebar att WBE inte innehöll "massa" nya saker

Jag har försökt leta som en tok på deras sida och försökt jämnföra dessa två paket, såsom vad som följde med och inte, men det är ju inte det lättaste i min mening då delvis EE saknar sin "Features list".
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 02:08   #23
MTD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Falun
Inlägg: 35
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
TS2009 är framförallt en uppgraderad spelmotor. Den innehåller inget nytt material (mer än några exempel) men det allra mesta gamla går att köra, fast det ser då ungefär likadant ut som i 2006. Nytt material från Auran och 3e part kommer i EE.

Jag ser framförallt 3 stora förändringar i spelmotorn:

* Ny transparansteknik. Den har inneburit en rejäl höjning i fps för mig, jag har ofta 50-100% mer. Nackdelen är att gamla transparanser på träden inte ser bra ut. Träd med den nya tekniken är dock på gång. Vill man köra med den gamla tekniken använder man kompatibilitetsläget, men då är fps ungefär som i 2006.

* Längre och förbättrad synvidd. Förut klipptes rälsen både närmare och längre bort än synhorisonten. Nu är gränsen fast för all objekt. Dessutom kan man se ända upp till 5 km.

* Surveyor: 5 meters upplösning på kartan. Ökad storlek på marktexturer med bumpmapping. Funktion för att byta ut objekt på hela kartan (som TMOS). Palett där man kan samla det man oftast placerar ut, oavsett objektstyp.

Grundsignalerna är tyvärr detsamma som i TC. MEN, som nämnts tidigare har vi i STW signaler på gång som bygger på helt egna skript. Dessa har en realism som mig veterligen inte setts hittills i någon tågsimulering. Mer om detta framöver då betatestningen börjar.

CMP är kvar men har förbättrats avsevärt. Fortfarande är det ett krav att man måste installera via den, men det börjar dyka upp verktyg som gör det lättare att testa nya objekt som man bygger.

För mig är enbart den första punkten ett skäl att uppgradera. En på Aurans forum sa att TS2009 just sparat honom en uppgradering av datorn.

/Mats
Underbart.
Man får tacka så mycket för informationen
Tycker faktiskt att aurans sida har varit lite vilseledande när det kommer till information.
Men nu fick man ju allt svart på vitt, om man säger så.

* Längre och förbättrad synvidd - det gäller även när man kör med de gamla tåden från ts2006?

Det där med FPSen låter också jäkligt intressant!
Man kanske får lägga en beställning då
Får man mailet med än gång?
MTD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-22, 21:20   #24
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

En fråga om digital download...
Är det någon som vet ifall man får ladda ner spelet flera gånger, eller är det bara en enda gång som gäller?
Har letat info men inte hittat något än och aurans sidan går rätt slött just nu.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-23, 08:06   #25
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Du ska kunna ladda ner igen. Om du registrerar ditt S/N för TS2009 hos Auran så är det enkelt att ladda hem på nytt. De har skapat en 3 delad download i avsikt att reducera storleken på varje fil. Filernas storlek är:

1,565,655,040 bytes
1,083,510,784 bytes
352,256! bytes

Detta framgår i det mail du får som bekräftelse när du köper TS2009 on-line. Du får också S/N med i mailet. Kör hårt!
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-23, 15:34   #26
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Tack ,då vet jag.
Men jag ska nog kanske vänta tills efter julhelgen...
Vill ju inte få högtiden förstörd - för familjen


Eller varför inte? ...
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 12:11   #27
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Apropå synvidd

så går det att ordna med ett litet program som heter Trainz Tuner. Den fungerar på både TRS2004 och 2006. Där kan man ställa in synvidd och fog. Ett litet tips för den som inte kan vänta på 2009.
GOD JUL och Gott Nytt År
från
Benkegbg
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 22:05   #28
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Fick ändan ur vangen och tog och köpte spelet

Måste säga att de var rätt trevligt att uppdatera från 2004 till senaste :P
Dock så uppstår de väl alltid lite frågor

Är det någon som vet om sättat att skriva kuid har ändrats något sen sist? eller något annat i config filen? (tänkte man skulle sparka upp sina grejjer till en nyare version

Sen tänkte jag höra efter med någon som har spelet, om man gör en egen sökning genom Content Search Filter och väljer land Sverige (inga fler sökval) och sen sparar den med nått namn..
Nästa gång jag startar upp sökfunktionen och väljer min sparade sökning så blir landet automatiskt Zimbawe (eller hu de stavas).. Någon mer än jag som får detta, så man ska bugrapportera det?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 22:34   #29
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Köpte Ts2009 som en liten julklapp åt mig själv den 23:e
Men har inte hunnit testa det förrän nu och tycker att det fungerar väldigt bra har inte hittat några direkta problem än. Har lagt in ST-skivorna och där verkar det inte heller finnas några direkta problem, det är såklart fina röda uttropsteckne överallt precis som i TRS2006, men det verkar funka ändå.

Kan även rapportera att allt mitt material verkar funka i den ny versionen även om Iore'ens boggier ger röda utslag och klagar om något textur problem... doch funkar de ingame och det är det som räknas
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009