Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-21, 17:09   #31
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Även om du köper webutrymmet så är det klart billigare än priset i början av denna tråd.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 20:19   #32
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

angående banbyggarna.svttl.se som jag skrev.
b.one erbjuder fritt antal 'sub-hemsidor' utan extra kostnad. Jag har ju haft www.svttl.se ett tag. för varje mapp som jag gör så skapas automatiskt en 'sub-hemsida'. gör jag en mapp som heter banbyggarna så skapas alltså banbyggarna.svttl.se .
MEN, och detta är viktigt, jag tror inte att man kan peka om banbyggarnas webadress till en 'sub-hemsida'.
Däremot så kan vi hyra en billig plats på b.one och flytta över webadressen dit. det kostar en femtedel ungefär per år.
Just nu sitter jag på en liten pda och skriver, kommer hem på lördag kväll och efter det får vi ta beslut.

Kontrollera vilken som kan säga upp det dyra webbhotellet om det är det vi vill göra. Risken är att det är 30 dagars uppsägning eller något liknande och då är vi för sent ute

Jag återkommer med hur vi kan betala när jag är hemma igen.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 20:56   #33
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

Är det aldrig någon som funderat på att lägga upp större filer som torrents?
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 21:15   #34
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tanken i sig är bra men det kräver ju att någon ständigt är online med just dessa stora filer annars funkar det ju inte. Vilket iofs går att lösa med t.ex en filserver på e-buzz och en hos banbyggarna för att ta ett exempel.

Den andra nackdelen som jag ser det är att du kan aldrig ersätta enkeltheten med att klicka i din webläsare och få hem filen... med torrent måste du installera ännu ett program och tågsimhobbyn ligger ju spridd över åldern 10-74 år (iaf de åldrar jag stött på) och många äldre känner sig osäkra när de tvingas installera extra program.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 21:28   #35
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Torrent är inte olagligt men många okunniga anser ju det som olagligt vilket gör att dels äldre som inte vill installera p.g.a "risker" skiter i tankandet av material.
Sen så är det ju de som har föräldrar som inte inser att det är lagligt om man tankar lagliga saker!
Enligt mig inte speciellt bra förslag, bättre med det ni har nu fast billigare plats?

Edit: Fredrik, jag vet att det är en bra teknik men den funkar nog inte med en kategori människor som "tågmuppar". Att det funkar bra vet jag, har testat i "utbildningsyfte"!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-09-22 klockan 22:07.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 22:00   #36
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Många distributioner av linuxversioner släpps med hjälp av torrent då det avlastar servern mycket så det är en bra teknik i sig men jag tror många har svårt att ta till sig den.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 23:51   #37
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

Men vr98olli då, sådana fördomar mot tågmuppar, fy skäms

Annars blir det ju allt vanligare att stora filer släpps som torrents. Tom NASA har förstått det med sina resurser... I vilket fall som helst behöver det ju inte betyda att andra kanaler för att sprida försvinner, går utmärkt ha torrents som ännu ett alternativ
Men en dålig idé?!? Varför då..?? I värsta, eller bästa fall kan det ju avlasta en filserver en del vilket borde betyda lägre utgifter och det är ju oftast just det som är *det* stora problemet för de som tillhandahåller filer. Faktum är att det kostar ungefär 0:-/mån med torrents. Men jag menade inte att man skulle gå över till endast torrents helt och hållet!

Och det är egentligen inte farligare ladda hem torrents än att surfa, ta emot mejl och uträtta bankärenden på nätet. För att inte tala om MSN, värre maskspridare finns förmodligen inte. Man ska se till att ha brandvägg och antivirus uppdaterat precis som vanligt så klarar man sig rätt bra så länge man inte plockar hem vilket skit som helst. Men det gäller ju oavsett vad man gör på nätet

Det är alltid svårt övertyga folk om nya idéer, men det kommer med tiden och lite förklaringar. Allt som behövs för att börja är att någon lägger upp en torrentlänk, varför inte här på forumet
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 00:04   #38
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

För en som är gammal o gaggig då...


Vad fa**** är torrents? Låter i mina öron mest som nått man matar marsvin eller nått me? ursäkta om det vart lite OT igen, men är nyfiken..
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 00:27   #39
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

Enkelt förklarat:
Torrents är en fil som man sprider via ett sorts filprotokoll, Bittorrent (BT). BT används för att ladda ner och sprida olika sorters datafiler. För detta behövs en bittorrentklient, ett program alltså. Precis som alla annan trafik över internett använder man sig av olika sorters protokoll för att sända och ta emot data.


En lite mera utförlig och antagligen mer korrekt beskrivning:
http://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 00:41   #40
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

OT Som svar för torrent: samma info (ungefär) på svenska finns på: http://susning.nu/susning.fcgi?actio...did=BiiTorrent

BT skulle vara en smart lösning men det är väl om folk (som inte använder BT vanligt) vill installera program som dom aldrig annars kommer att använda? Då tycker säkert flera att det känns onödigt bara för att ladda hem några mb i månaden för msts?
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 01:32   #41
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

"Nag nag nag" - Clint Eastwood

__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 17:34   #42
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard En värre idé!

Varför inte följa trenden och börja ta ut en medlemsavgift av dem som besöker banbyggarna???

Många MSTS-sidor jag har besökt gör skillnad på kreti och pleti, d vs de som snålsurfar och tankar hem allt gratis (som jag själv!) och de som är villiga att lägga en slant på sitt intresse (Premium Account och allt vad det heter). Titta på t ex Oldtimerklubben, där jkan du visserligen ladda ner vissa saker gratis tills det inte finns några lediga "downloadslots kvar", eller så kan du betala en slant och alltid ladda ner. Jag vet att detta har varit på tapeten förr, men jag fattar inte varför det skulle vara så j-vla omöjligt att betala för en tjänst man faktiskt använder sig utav.

Det går ju inte att driva en affärsrörelse och ge bort varorna, eller hur?
  Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 08:37   #43
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Detta gäller om vi skall säga upp webbhotellet. Citat från Quicknets hemsida:

Uppsägning

Om du vill avsluta ditt abonnemang ber
vi dig skicka in en skriftlig uppsägning
där kundnummer och namnunderskrift
skall finnas med.

Adress:

Quicknet AB
Munkgatan 7
722 12 Västerås

Det går även bra att faxa på 021-413101



/Pursche
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 08:59   #44
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Varför inte följa trenden och börja ta ut en medlemsavgift av dem som besöker banbyggarna???

Många MSTS-sidor jag har besökt gör skillnad på kreti och pleti, d vs de som snålsurfar och tankar hem allt gratis (som jag själv!) och de som är villiga att lägga en slant på sitt intresse (Premium Account och allt vad det heter). Titta på t ex Oldtimerklubben, där jkan du visserligen ladda ner vissa saker gratis tills det inte finns några lediga "downloadslots kvar", eller så kan du betala en slant och alltid ladda ner. Jag vet att detta har varit på tapeten förr, men jag fattar inte varför det skulle vara så j-vla omöjligt att betala för en tjänst man faktiskt använder sig utav.

Det går ju inte att driva en affärsrörelse och ge bort varorna, eller hur?
Jo - men det man gör då är att "stänga ute" vissa människor som har det sämre ställt. Sedan får man inte glömma, att många av oss här på forumet faktiskt är ungdommar med allt vad det innebär. Man får inte mycket pengar men det man får ska räcka till mycket!
Är man vuxen, har fast jobb osv. så torde det inte kännas fullt så farligt att betala nån hundring eller så, men är man ung så är de pengarna faktiskt ganska mycket!

Så, jag anser inte att vi ska börja med betalningar osv. Hur ska vi sedan göra för att få det enkelt? Somliga har råd - men kan inte betala, då de inte klarar att betala via internet, eller äns vågar då internet fortfarande är ett relativt osäkert sätt.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 14:52   #45
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Jo - men det man gör då är att "stänga ute" vissa människor som har det sämre ställt. Sedan får man inte glömma, att många av oss här på forumet faktiskt är ungdommar med allt vad det innebär. Man får inte mycket pengar men det man får ska räcka till mycket!
Är man vuxen, har fast jobb osv. så torde det inte kännas fullt så farligt att betala nån hundring eller så, men är man ung så är de pengarna faktiskt ganska mycket!

Så, jag anser inte att vi ska börja med betalningar osv. Hur ska vi sedan göra för att få det enkelt? Somliga har råd - men kan inte betala, då de inte klarar att betala via internet, eller äns vågar då internet fortfarande är ett relativt osäkert sätt.
Om nu övriga nedladdningssajter:
UKTrainsim, Oldtimerklubben, TheTrain.de, Train-sim.com kan stänga ute vissa, så kan vi det säkert också!
Nu menar jag inta att stänga ute någon helt och hållet , utan mer ett sätt att få in pengar via hemsidan är
t ex att låta dem som betalar få snabbare nedladdningar, premieras med nya nedladdningar en månad före alla som inte betalar etc., etc.

Det är dags att se sig om och se vad andra MSTS-sajter gör för att få in pengar...
  Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009