Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-05, 02:36   #16
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag bestämmer inte, lan. Det är redan bestämt från början att materialen går till alla. Dvs. Trs och RW.
Nu är det väl så att om jag inte missminner mig så trainz versionen ganska mycket efter RW-versionen i utveckling och att allt som sades för alla dessa år sen begett sig käpprätt ner i diket. Så att om lan nu vill göra lite trainz-exklusivt material så är det( i min enskilda åsikt) inte mer än rätt och helt klart berömvärt.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 08:19   #17
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Nu är det väl så att om jag inte missminner mig så trainz versionen ganska mycket efter RW-versionen i utveckling och att allt som sades för alla dessa år sen begett sig käpprätt ner i diket. Så att om lan nu vill göra lite trainz-exklusivt material så är det( i min enskilda åsikt) inte mer än rätt och helt klart berömvärt.
Även för RW med. Rc ser väldigt bra ut utvändigt, det är inget fel på den. Det är hytten som är tokigt. Instrumentpanelen passar bra till äldre Rc:n som har toppfart 135km/h. Rc som har toppfart 160km/h saknar den moderna instrument. Instrumenten och kontroller är inte aktiva alls utom H-mätaren. Så Rw ligger också efter.
MSTS har det mycket bättre, all instrument, både äldre och modernt har full aktivitet. MSTS är ju tio år gammal spel, så jag fattar inte varför inte RW har sån som är modern simulator.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 09:31   #18
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
MSTS har det mycket bättre, all instrument, både äldre och modernt har full aktivitet. MSTS är ju tio år gammal spel, så jag fattar inte varför inte RW har sån som är modern simulator.
Det har ingenting med någon simulator att göra (det borde väl du veta oxå).
Det beror helt enkelt på att ingen har gjort någon 100% realistisk hytt till Rc'n med ALLA funktioner.

Däremot håller jag med Sealpower om att Trainz ver. släpar efter, t.ex undrar man ju varför Trainz inte har fått tillgång till alla målningar på loket som bl.a newS gjort????
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 11:28   #19
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Nu är det väl så att om jag inte missminner mig så trainz versionen ganska mycket efter RW-versionen i utveckling och att allt som sades för alla dessa år sen begett sig käpprätt ner i diket. Så att om lan nu vill göra lite trainz-exklusivt material så är det( i min enskilda åsikt) inte mer än rätt och helt klart berömvärt.
...SUCK...

Jag UNDRAR varför detta har skett??
Kan det vara så att ni bara inte TAGIT ER FÖR ATT FRÅGA OM MATERIALET?
Det är ju knappast en hemlighet att dom som hade ansvar för trainz modellen försvunnit från forumet (Vilket jag nog också gör snart.)
Medan Swen fortfarande håller på, han har fortfarande ansvaret för RW modellen.
Hade någon bara bemödat sig att fråga så hade det nog inte varit några problem att få tillgång till modifikationerna han har gjort.

Inte konstigt att detta forumet är på väg åt H****e när detta är en accepterad mentalitet.
Vore det inte gynnsamt för alla om man faktiskt kunde samarbeta?

Blir uppriktigt förbannad när jag läser hur folk resonerar..
Vi har ALLA betalat för modellen, då ska vi väll även ha lika rätt till att ta del av utvecklandet av den?
Om det inte är så det ska vara, ja, då kommer jag inte ha fler modeller ni får ta del av här på forumet.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 11:45   #20
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Nu kanske jag e lite hård i orden men vi alla här gillar ju trainz till viss grad iaf och istället för att börja skälla och ta ton mot varandra kanske det vore bättre att lägga den energin på att göra gott? Jag vill gärna se en uppdatering av loket till trainz lika mycket som alla andra... Men jag som inte e så insatt i RW om nu skillnaden e så stor måste vi väll kunna få deras texturer till loket utan större problem så länge det är en uppdate innom CW? Vem skall man fråga om det där?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 11:56   #21
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Vi har ALLA betalat för modellen, då ska vi väll även ha lika rätt till att ta del av utvecklandet av den?
Det är/var väl en av grundideerna med CW projektet???
MEN, varför ska då vissa användare måsta fråga efter saker och ting, som du skriver, det är ju lite motsägelsefullt tycker jag!!???

Sen att säga att forumet är på väg åt H..... är väl att ta i .
Ett forum är ju en plats där man diskuterar, ventilerar åsikter (alla har inte samma!!!), etc, och det är ju det vi gör nu bl.a.
Det är väl bara bra att folk öppnar truten, å säger vad dom tycker å tänker, istället för att bara tiga still, hur ska vi annars kunna lösa problem som dessa??
Eller ska vi börja vända oss till en massa twitter å fnitter å facebookar å allt vad f*n det heter istället för att använda forumet?????
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-10-05 klockan 12:12. Anledning: Snubblade på stavningskrattan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 13:04   #22
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

@Marcus, främst men inte exklusivt

Nåväl, då kanske det egentligen är bäst att återställa någon form av balans på detta projekt innan gapet mellan versionerna vidgas ännu mer?

Sen att bägge versionerna skulle kunna följas åt helt och hållet ända från början kan jag knappast tro att någon var tillräckligt naiv för att tro. Båda simulatorerna har stora skillnader och vissa funktioner som funkar bra i den ena kan vara svåra att implementera i den andra.

De flesta som gör material till simulatorer gör detta för att det är kul och kul betyder i de flesta fall att peta i något man själv hittat på att och att försöka få någon ordning på någon annans "dynga" är sällan lika inspirerande. Modellberedning är också den drygaste och minst tillfredsställande delen av ett projekt (näst efter uvw-unwrapping såklart). Kombination då av att göra beredningen på någon annans grejer gör då såklart att jag har full förståelse över varför ingen tagit tag och fått över RW-förbättringarna till trainz.



Appropå att få ordning på andras dynga så har jag en massa källfiler från projekt som troligtvis aldrig blir klara, om det är någon som vill förbarma sig över något är det bara att höra av sig.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 13:06   #23
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nåt har gått snett här!!!

Jag erbjöd mig att utveckla detta lok med lite mer godis. Jag kan bara utveckla till Trainz, jag vet inte ett dyft om RW. Men om detta urartat till en ny strid så drar jag mig härmed tillbaks från själva loket, det duger väl som det är !?

Däremot tror jag att många skulle vilja ha en ordentlig hytt till loket. Det kan jag kanske få ihop en om jag får hjälp med Bra högupplösta bilder på hytten till Rc1 - Rc4. Rc5 - intresserar mig inte. Jag kommer att göra den till Trainz och den kommer att bli Frediks egendom till CW. Han kommer att få 3Dmax-filerna om någon vill konvertera den för RW. Det bilder som finns på näter är små, sneda med dålig upplösning och duger inte att göra bra texturer av:

Om nån kan få fram bra, vinkelräta bilder på hytten, speciellt mätare och reglage skull det göra bygget möjligt, annars inte.

De enda jag hittat är dessa:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg forarplatsRc1.jpg (107.1 KB, 219 visningar)
Filtyp: jpg forarplatsRc2.jpg (105.9 KB, 219 visningar)
Filtyp: jpg forarplatsRc3.jpg (117.9 KB, 220 visningar)
Filtyp: jpg forarplatsRc4.jpg (148.7 KB, 221 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 13:37   #24
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Lan det är ingen som sagt att någon som håller på med trainz måste utveckla även till RW utan det gällde nog snarare åt andra hållet ...att om de uppdateringar som finns till RW kunde överföras även till Trainz tex som texturer etc. Det är ingen som inte hade velat se en större förbättring till trainz loket även utöver hytten från din sida om du vill göra detta...
Du gör jätte fina jobb i allt du tar i det kan jag nog tala för alla på sidan här när jag säger och det är jätte uppskattat.
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 13:42   #25
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg

Om nån kan få fram bra, vinkelräta bilder på hytten, speciellt mätare och reglage skull det göra bygget möjligt, annars inte.

De enda jag hittat är dessa:

Hittade den här länken om den är till någon hjälp
http://www.google.se/imgres?imgurl=h...1&tx=16&ty=100


och den här http://postvagnen.com/forum/index.ph...read&id=292104

och på lite spakar och grejer vid sidan http://solkurva.blogg.se/2010/novemb...-goteborg.html

Senast redigerad av rac_hammer den 2012-10-05 klockan 13:47.
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 19:42   #26
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Har börjat karva i Loket för att...

...få loss de delar som skall utgöra stommen till en hytt. Sen blir det väl ett finlir att få allt på plats. Men det viktigaste i detta skede är att få bättre underlag till bättre texturer! Som ni ser är texturerna som finns på loktexturen alldeles för små och därmed grovkorniga.

Jag efterlyser högupplösta bilder från en Rc1-4 Hytt. Inte tagna med mobilen utan med en bra digitalkamera och vinkelrät mot de saker man plåtar.

Hjälper ni till kan det bli en fungerande hytt, annars inte. Kom igen nu!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hytt0.jpg (279.2 KB, 205 visningar)
Filtyp: jpg Hytt1.jpg (37.0 KB, 202 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 19:56   #27
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Här är en bild, vet ej om den är till någon hjälp (scrolla ned och klicka för större bild)

http://www.ewenson.se/blogg/tag/forklaring/
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 20:21   #28
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Får ni ge er med att klaga på att vi RW folk håller på och missunnar Trainz saker.
Vi är flera utvecklare som jobbar på varsin sida om detta staket men gladeligen delar med oss till andra simulatorn.
Problemet är att var och en jobbar med sin simulator och de flesta har varken tid kunskap eller intresse att få in sina alster i den andra simulatorn.
Det måste till någon som kan ta originalfilerna och fixa till de förändringar som behövs för att få in modellen i den andra simulatorn.
Jag är mycket tacksamt mot Lennart som delat med sig av modeller som vi fått in i RW och på samma sätt fick Lennart nu senast ta mina gamla HC bussar och svänga sitt trollspö över dem.
Problemet är att vi är för få personer som håller på och bygger modeller och kan få in dem i respektive simulator.
Sådant tar tid och kraft och oftast har man nog med sina egna projekt som ligger och värmer hyllorna (hårddisken).
Istället för att klaga på att vi håller saker för oss själva kan ni försöka lära er bygga istället och på sikt kan ni få låna filer för att importera.

Ber om ursäkt till Lennart att lägga in ovanstående i din Rc-tråd.
Är säker på att du kommer att göra magi med modellen som har sina brister även om det är en duktig byggare som gjort den.
T.ex. skulle mappningen av modellen behöva rättas till då han har använt samma textur för båda sidor på loket och lite ledstänger och annat är dåligt mappade.
Han har byggt den med en specifik målning för ögonen vilket försvårar andra ommålningar.
Tyvärr skulle det medföra att ommålningar då behöver redigeras om så det finns både för och nackdelar.
Om vi sedan kommer att få se resultatet i RW beror helt på om det finns någon byggare till RW som fixar den importen.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 15:47   #29
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack för den länken! Jag har fått kontakt med lokföraren som tagit bilderna och han har lovat hjälpa mig med bra bilder. Kul, eller hur ?

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Här är en bild, vet ej om den är till någon hjälp (scrolla ned och klicka för större bild)

http://www.ewenson.se/blogg/tag/forklaring/
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 17:29   #30
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard I väntans tider ...

... på material till hytten har jag bl.a. fixat en del på boggierna som jag tyckte var lite för ljusa, saknade kontrast och detaljer som motorer och annat. I umgänget med Bengor och Ekor lär man sig att skita ned omkring sig

Dessutom skurit till en öppningsbar dörr.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Boggi0.jpg (278.7 KB, 165 visningar)
Filtyp: jpg door0.jpg (56.1 KB, 165 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009