Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-14, 19:59   #1
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard PL CDK uppdatering ute nu.

Hej.

För er som håller på med att bygga industrier, kan det vara bra att veta att det finns en uppdatering på PL CDK ute nu.

Ladda hem från TrainzProRoutes:
http://www.trainzproroutes.com/forum...pic.php?t=3365

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 20:20   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Trevligt Lars!

Jag hade absolut använt uteslutande ProtoLars om det inte vore för att AI-förarna ibland missar oavsett var man sätter trackmark

Synd att det inte går att lösa på nåt sätt, hade annars gjort en hög lastkajer med PL nu när man börjar få ordning på modellen.

Hjälper det något om man gör spåret längre och med flera triggers eller ökar bara risken för att triggern hamnar emellan vagnarna då?

Min nuvarande kaj med vanligt skript nederst här: http://web.telia.com/~u41408022/

/MVH
Patrik
Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 23:02   #3
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej Patrik.

Du kan ha a.track0a och atrack0c mer isär ifall du vill. Och öka trigger radien i configen, så att den täcker hela spåret.

Anledningen till att jag gjorde spåret så kort var att man skulle kunna ha lite krokiga spår också.

Vet inte riktigt hur du kör med dina AI, men om loket står på triggern, så lastas/lossas tåget ändå, även om vagnarna står bredvid lastbryggan. dock ser det givetvis fel ut

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 00:09   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev LLJ

Hej Patrik.

Du kan ha a.track0a och atrack0c mer isär ifall du vill. Och öka trigger radien i configen, så att den täcker hela spåret.

Anledningen till att jag gjorde spåret så kort var att man skulle kunna ha lite krokiga spår också.

Vet inte riktigt hur du kör med dina AI, men om loket står på triggern, så lastas/lossas tåget ändå, även om vagnarna står bredvid lastbryggan. dock ser det givetvis fel ut
Hmm.. detta var intressant! Skall öka spåret o prova då.

Kom att tänka på att det kanske varit TRS cache som lurats med mig...
Fick konstiga resultat även med vanliga skriptet tills jag kom fram till att det räcker inte att bara radera chump-filen vid uppdatering av skript/mesh. Istället måste man placera ut lastkajen, spara o starta om TRS och DÅ funkar det!

Annars fick jag fenomenet att AI-föraren bara körde igenom utan att stanna.

Detta måste undersökas, vore underbart om det funkade 100 med AI.

/MVH
Patrik
Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 02:10   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Lars: som jag ställer till det

Har en kaj med ProtoLars nu men ett önskemål om det går:

- Möjlighet att ha den visuella kön att "representera" en större kö!

Alltså att 80 synliga pallar representerar den riktiga kön om 256. Ind builders skript funkar så och det är rätt praktiskt, 256 pallar tar ju en del plats och kanske påverkar prestandan lite väl mycket med.

Typ: visa_kö = max_synlig_kö / max_total_kö * producerad_kö

Så i mitt fall visas 31 pallar istället för 100.


Undrar även om man kan ha 2 spår/script kopplade i samma byggnad? I mitt fall en kaj med ett spår för lastning av pall och ett för lossning av plank. Går ju att sätta ihop separata med men måste ju fråga iaf.

/MVH
Patrik
Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 09:06   #6
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej

ProtoLARS är enbart tänkt att supporta ett spår per script.

Du styr antalet synliga object med antalet attachments för kön i kombination av köstorleken, så du kan nog få det funka som du vill, om du bara konfigurerar det hela rätt.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 10:03   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Nja, större kö kan jag få, så långt begriper till o med jag. Men de synliga pallarna uppdateras bara under de första 80 "stegen" (i mitt fall ovan). Så den synliga kön ser full ut mellan 80-256.

Jag tänkte mig att fördela uppdateringen över hela området så en pall försvann ca. var 3:e steg. Så funkar Aurans egna skript och det i ib.

Men du har rätt, jag skall nog hålla mig till enklare saker...

/MVH
Patrik
Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 19:51   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Lars, jag förstår att du är trött på mina frågor o helst vill skicka mig till sibirien men svara bara ja eller nej på denna så slipper jag lägga mer tid på det [:I]

Har jag fattat det rätt att visningen av kön funkar som jag skrev ovan i PL? Alltså jag kan inte få den visuella kön att delas upp på hela den riktiga utan den uppdateras enbart så långt det finns helpers och sen visas den som full för resten?

Annars tycker jag: visa_kö = max_synlig_kö / max_total_kö * producerad_kö vore bra om du får tid nån gång


Har gjort några kajer med nu till 6m lnps timmer och där kan PL funka fint ändå för kön behöver inte vara så stor.


/MVH
Patrik
Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 08:03   #9
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej Patrik.

Storleken på den visuella kön fördelas över de tillgängliga attachmententen. Köstorleken i PL'n sätts sedan till den visuella kön's storlek.

Så om den visulella kön har storlek 20, du har 4 punkter, så kommer varje punkt visa 25% av köstorleken.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 12:58   #10
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev LLJ

Hej Patrik.

Storleken på den visuella kön fördelas över de tillgängliga attachmententen. Köstorleken i PL'n sätts sedan till den visuella kön's storlek.

Så om den visulella kön har storlek 20, du har 4 punkter, så kommer varje punkt visa 25% av köstorleken.
TACK! Nu vet jag vad felet var.

Jag hadde satt gengoods_q till size 256 men missat att ändra size för que så den stod på 10000000...

Satte nu båda till 256 och nu fördelas det rätt över mina 80 punkter

Phew... Tack för ditt tålamod Lars!

/MVH
Patrik
Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppdatering till ST2004 emges Trainz - Allmänt om Trainz 2 2011-05-10 22:38
Scalerail uppdatering Mazz MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2005-03-26 18:53
Uppdatering. Vad kan vara bäst. Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-06-17 18:23
Ogräs och blommor, uppdatering Hawk Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-06-10 21:50
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 19:32



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009