Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-15, 19:49   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard Kom gärna med förslag på guider!

Kom gärna med förslag på guider som ni önskar.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 20:07   #2
fura
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 29
Standard

Ja, en omarbetad tutorial för att bygga landskap med DEM, hur mycket skiljer det t ex mot tutorialen för Trainz? Antar att man måste använda radiomobile om man har egna kartor man vill mappa in i landskapet.
Jag har byggt en rutt i Trainz med SRTM-data + en gammal generalstabskarta som jag laddade ner från lantmäteriets hemsida - det är därför jag undrar. (använde HOG).
Jag kommer nog inte att flytta över rutten i första taget men är mest nyfiken.
/Mats
fura besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 22:38   #3
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard Computer-generated Terrain

Hej! Kan denna hemsida vara till någon hjälp ?

http://freepages.misc.rootsweb.com/~...tedTerrain.htm

gubben50
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 22:42   #4
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50
Hej! Kan denna hemsida vara till någon hjälp ?

http://freepages.misc.rootsweb.com/~...tedTerrain.htm

gubben50
Fel spel annars god tanke, det fungerar ju lite annorlunda väl inne i spelet ifråga. Antagligen avsågs den guiden i fura's inlägg.
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 23:22   #5
fura
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 29
Standard

Nej, det var den här guiden jag tänkte på:
http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=6265
/Mats
fura besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 02:57   #6
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Det är oändligt mycket enklare att få in DEM i KRS än i Trainz. Det är i princip bara att hämta rätt datafil från NASA, lägga i en katalog under KRS och sen trycka på knappen T då man är i datafilens position i editorn.

Problemet just nu (innan 12 nov) är att få en ny rutt på rätt longitud-latitud. Det kräver att man redigerar en xml-fil som beskriver alla rutterna i spelet. Jag har inte full koll på hur jag lyckades komma rätt men DEM-datan kom in iallafall. Beskriver gärna närmare om någon är otålig.

Precisionen är densamma som i Trainz, dvs runt 65-90m. Alltså en bra grund för en rutt, men inga detaljer att tala om.

Det jag känner som lovande är markerfilerna. Med dem kan man följa rutten i Google Earth och spara som en path (en följd av lat-lon koordinater) som sen visas i editorn som flaggor el dyl. Då har man rälsens x/y-koordinater väldigt exakt. Återstår höjden men det skall nog inte vara omöjligt från någon annan källa.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 16:18   #7
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Mats:

Kan man göra tvärtom? Alltså att du märker ut på google earth med gult (precis som du gjorde innan spelet släpptes) längs en bana, låt säga Borås-Herrljunga. Kan du då få till färdiga markerfiler?

Om det går vore det ju väldigt enkelt, eller iaf betydligt enklare, att bygga verkliga rutter eller förstår jag dig fel?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 15:06   #8
Tootie
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
Standard Förslag

Finns där någon som har lust att göra en riktigt nybörjar-guide för 3D-modellering?
Hur man lägger upp blueprints etc, eller andra typer av tillvägagångs-sätt.

Sökt "hela" webben för tutorials men många är inte ens tutorials utan bara en kort beskrivning av hur de har gjort, inte hur man gör. Andra tutorials missar små detaljer och finns såklart ingen troubleshooting om man fastnar.

Skulle vara högst uppskattat

Eller är det bättre att gå en utbildning i 3D Studio innan man börjar ge sig på saker?
Tootie besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 23:25   #9
UKJ
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 55
Standard dubbel korsningsväxel korsningar

Hej jag undrar om någon kan förklara hur man får till en dubbel korsningsväxel samt kan förklara hur man får till enkelkorsningar på ett snyggt sätt.
UKJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 15:23   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Hej, Jag sitter med mitt Dalarna 1920 och turen har kommit till smalspåret som fanns kring Domnarvet och Kvarnsveden. För detta så använder jag PP smalspår och deras lok och vagnar och deras smalspårs Trackrule. Det jag söker är en lite guide hur man gör egna rules. Jag får inte ens igång editorn som man gör trackrules med men kan använda notepad++ och editera i. Själva editeringen fattar jag någorlunda men var ligger dessa trackrules (kujus) som jag skulle vilja kopiera och försvenska till promillelutning, km/tim osv osv? Finns det kanske ett externt program som klarar av detta idag?

M v h
hans Pursche
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 16:34   #11
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag skulle också uppskatta en sådan guide.

Se min fråga om att lägga till spårtyper till existerande trackrules: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35482

En relaterad fråga är hur man får till mjuka doseringar av kurvor. Nu blir det ett hack i rälsen där doseringen börjar. Påverkar trackrule detta?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 17:36   #12
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Jag skulle också uppskatta en sådan guide.

Se min fråga om att lägga till spårtyper till existerande trackrules: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35482

En relaterad fråga är hur man får till mjuka doseringar av kurvor. Nu blir det ett hack i rälsen där doseringen börjar. Påverkar trackrule detta?
Mjuka doseringar måste skapas genom att använda Easements aktivt för själva övergångskurvan. Det är ganska irriterande att använda och kräver en del försök för att få det rätt. Gör en skarv på spåret när du är klar med kurvan (split + weld) för annars när du klickar i Superelevation på nästa kurva kommer den ta allt spår som är med fram till en skarv. Så har du mindre kurvor du inte vill ha lutning på så kommer de lutas också om de inte är separerade med skarvar. Så har det iaf blivit för min del.

Jag brukar därför skarva spåret strax innan kurvan början och strax efter för att bara dosera den delen av spåret. Det går säkert göra på andra sätt men jag tycker detta sätt fungerar för mig.
https://www.youtube.com/watch?v=g9F90HcVYuY#t=20

Hur man skapar och editerar trackrules har jag ingen vidare koll på dessvärre.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 14:27   #13
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Hej, Jag sitter med mitt Dalarna 1920 och turen har kommit till smalspåret som fanns kring Domnarvet och Kvarnsveden. För detta så använder jag PP smalspår och deras lok och vagnar och deras smalspårs Trackrule. Det jag söker är en lite guide hur man gör egna rules. Jag får inte ens igång editorn som man gör trackrules med men kan använda notepad++ och editera i. Själva editeringen fattar jag någorlunda men var ligger dessa trackrules (kujus) som jag skulle vilja kopiera och försvenska till promillelutning, km/tim osv osv? Finns det kanske ett externt program som klarar av detta idag?

M v h
hans Pursche
Jag har gjort track rules till min rutt just genom att kopiera en annan och sedan redigera den och lagt in de spår jag vill ha i min rutt. Jag använder RWTools för att redigera bin-filerna men det går ju att använda serz.exe och notepad också.

Just nu sitter jag i vårt fritidshus och har inte tillgång till mina filer. Men jag kan återkomma med en liten guide på söndag kväll när jag kommer hem.

Track rules som du kan använda som förlaga hittar du hos flera Providers i mappen:
.../SteamApps/common/Railworks/Assets/[Provider] t.ex. Kuju/[Product] t.ex. RailSimulator/RailNetwork/TrackRules/xxxxx.bin

Under din egen [Provider/Product]-mapp måste du alltså skapa mapparna [RailNetwork/TrackRules] där du lägger in din redigerade Track Rule med nytt namn. Kom ihåg att ändra "DisplayName" i Track-rulen så att du hittar din egen track-rule i Editorn.
__________________
_____________
MVH
Stenne

Kör TS2015
Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ)

Senast redigerad av Stenne den 2015-01-30 klockan 14:40. Anledning: komplettering
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009