Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-19, 08:56   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 289
Standard TRS22 är på väg

https://info.trainzsimulator.com/trs22

You will notice that this beta release will have the “TRS22” branding (i.e. the Title Bar shows Trainz Railroad Simulator 22).
Full details of what is included in TRS22 and when it will be released will be announced in the coming weeks.
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 11:01   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 712
Standard

Spännande! Det skrevs Om detta på internationella forumet för ett par månader sedan, med då lät det på N3V som att en ny utgåva av simulatorn låg längre fram i tiden.
Man blir nyfiken vad det kommer vara för nya saker de kommer lägga till förutom Surveyor 2.0.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-30, 12:22   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Har ju inte varit här på år och dagar...
Hittade ingen annan tråd på ämnet, så fortsätter väl här..


Är det någon som skaffat TRS22?
Någon som hittat en lista på vad som är nytt?


//borde lägga mer tid på spelet
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 21:21   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 712
Standard

Har inte skaffat det själv, men sneglat lite på det. Än så länge så är det ju bara en "Early access", alltså en beta i princip. Officiella releasen kommer i mars vad det verkar.

Än så länge verkar det vara en release där de satsat mycket på banor och har fem stycken nya banor med tillhörande assets. Verkar vara väldigt välbyggda lok och vagnar som ingår som är byggda med senaste teknikerna med PBR och LOD osv. Är riktigt imponerad av den brittiska Class 47, även om jag inte är någon direkt fantast av diesellok.

När det kommer till features så är det inte så mycket nyheter vad det gäller grafiken, utan man har lagt krutet på verktyg för banbygge. Bland de nya features som kommer till TRS22 så är det väl multiplayer surveyor som har tagit det mesta av utvecklarnas tid. Det är alltså att man kan bygga på en och samma bana tillsammans med andra personer och se vad de andra bygger i realtid. Dock så verkar det vara begränsat vad man kan använda för assets. Antagligen kommer det vara bara DLS assets, vilket är lite trist för oss svenskar. Sedan vet jag inte om man kommer att kunna hosta en egen server, eller om man måste använda N3Vs servrar. Lite nya verktyg för att underlätta byggande av banor, så som något nytt effect layer tool och verktyg för att enkelt kunna måla med marktextur under spårsektioner. Jag har sett något om att man ska göra om vattensystemet också, men oklart hur det kommer att se ut och vad det är för skillnader.

Värt att nämna är att det verkar som att Surveyor 2.0 inte kommer att vara med i standardutgåvan av TRS22, utan man måste prenumerera på Trainz Plus eller Trainz Gold för att få tillgång till den (och det kan man göra redan nu för att få en beta-version av den). Oklart om det kommer att komma till vanliga, icke-prenumererande TRS22-användare i någon framtida uppdatering eller inte. Verkar vara en del förvirring kring det här på internationella forumet. Men den lär väl ingå i någon framtida utgåva av Trainz i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-07-29, 22:17   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Question ett halvår senare !!!

Hej
Ställer samnma fråga som leoj

"Är det någon som skaffat TRS22?"

Dom har liten rea nu 15 % 604 kr (ganska dyrt eller), skall man köpa nu eller är det inte värt att uppdatera ?
Om man köper Trainz+, vad händer om man säger upp det efter ett år, försvinner TRS22 med dom nya rutterna och tågen då från datorn ?
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-01, 21:18   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Question

"Är det någon som skaffat TRS22?"
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-01, 22:09   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Troligen ingen. För dyrt!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-02, 08:47   #8
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 289
Standard

Jag har TRS22 i och med att jag hoppat på årets TRS Plus tåg. Vid årets
slut kommer jag att äga TRS22 och dessutom vill jag understödja N3v så att
de fortsätter utvecklingen av simulatorn.
Vad gäller själva TRS22 så har jag ärligt talat inte testat den så mycket, men tycker
att den verkar stabil med sin fina grafik.

Vill du veta mer så rekommenderar jag N3v forumet där det finns en tråd med
TRS22. Jag läser den med jämna mellanrum och inläggen är övervägande positiva för att inte
säga VÄLDIGT.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-02, 21:23   #9
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej
Tack för ditt svar.
Du verkar vara den ende på detta forum som investerat i TRS22.

Det vore roligt om du kunde länka till någon tråd på N3v forum som har något positivt att skriva om TRS22
PS
Håller med Totte, det är bara pengar dom är ute efter. Har sett på YouTube att flera (många)har betalat över 100.000 kr för alla ad-ons dom köpt.
Jag tycker synd om dom !

Själv så avstår jag från TRS22
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-02, 21:34   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Tack för ditt svar.
Du verkar vara den ende på detta forum som investerat i TRS22.

Det vore roligt om du kunde länka till någon tråd på N3v forum som har något positivt att skriva om TRS22
PS
Håller med Totte, det är bara pengar dom är ute efter. Har sett på YouTube att flera (många)har betalat över 100.000 kr för alla ad-ons dom köpt.
Jag tycker synd om dom !

Själv så avstår jag från TRS22
Nja, ska vi prata Addons så är ju Train Simulator värst tycker jag, även en gratisrutt kan kräva att du köper 5 payware-rutter för att allt ska fungera. Där tycker jag Trainz har en stor fördel med DLS

Sen att fler inte köper TRS22 här, beror nog på att det är en rätt stor stiltje i Trainz just nu på svenska sidan, men funderar på att skaffa såndär Trainz Plus som vovven har, betalar redan idag 35-40kr per månad till N3V för att hålla Trainz kvar vid liv.

Men en fråga till vovven som jag kom att fundera på, får du TRS22 efter ett visst antal månader med Trainz Plus, eller hur fungerar det? Har inte riktigt hängt med i utvecklingen senaste tiden
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-03, 01:28   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Lägger till en fråga till vovven, för kikade lite på det där med Trainz Plus, men jag lyckas inte få det nedsatta priset. Gäller det bara ifall man inte prenumererat på FCT förut? Det gör det tyvärr ovärt att satsa på Trainz Plus, då kan jag tyvärr hålla mig kvar till TANE och TRS19, även om nya Surveyor ser riktigt lockande ut
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-03, 09:30   #12
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 289
Standard

N3v offererade i slutet av 2021 följande för 647,74 SEK (omkr. 50 SEK/Månad) och gällande jan-dec 2022:

1.Trainz Plus inklusive Surveyor2 och med samtliga Beta uppdateringar under året.
2.FCT (First class ticket) = snabb nedladdning av objekt från N3v DLS.
3.TRS22 som blir min i slutet av 2022.
+ MER som jag glömt (Beta banor och DLC content under begränsad tid???)
Tycker jag gjorde en bra affär.

Kan för övrigt nämna att N3v verkligen ligger i med utvecklingen.
Har skaffat flera nya utvecklare.

Själv anmälde jag mig till ny-utveckling (mot betalning naturligtvis), som
kommer att AVSEVÄRT öka prestandan i kommande versioner.
Endast portioner av aktiv route kommer att ligga i RAM
och då i princip det ni ser på bildskärmen. Blir alltså "swapping" mellan disk och RAM.
Hoppade dock av när jag förstod innebörden i uppdraget => Ändring i diverse metoder
för anpassning mot "swapping". Inte i min smak.
En tysk fick uppdraget.

Assets kommer att ytterligare komprimeras => Snabbare inladdning av routes/sessioner.

+ mera, såsom kompatibilitet mot äldre assets (Scripting).

Så visst händer det mycket hos N3v till skillnad från andra simulatorer.

Länk till TRS22 på Forumet:
https://forums.auran.com/trainz/foru...Simulator-2022

Senast redigerad av vovven47 den 2022-08-03 klockan 09:33.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-06, 00:29   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 712
Standard

Om man blickar framåt så stod det i senaste nyhetsbrevet från N3V att de skrivit om sin grafikmotor till att använda DirectX 12 (DirectX är det programmeringsgränssnitt Trainz använder för att kommunicera med grafikkortet). Version 12 gör att man kommer kunna lägga till stöd för realtids-raytracing för de som har moderna grafikkort (Nvidias RTX-kort och AMDs motsvarighet vad nu de heter). Det betyder att de kommer kunna lägga till riktiga reflektioner och skuggor inom snart framtid, vilket lär höja kvalitén på grafiken, skoj tycler jag!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-14, 15:20   #14
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Vet i fan, om jag vågar köpa TRS2022. Snart kommer väl 2024 och sen 2027.
Har ju knappt satt mig in i Tane och TRS2019 p.g.a. jobbet och att gumman har åkt på lungcancer. Så att man prioriterar annat än tåg. Men det blir nog ett köp ändå, då man köpt alla tidigare versioner av Trainz, bortsett från tolvan
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2022-08-14 klockan 15:21.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-27, 00:45   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 712
Standard

Lånar tråden för lite mer uppdateringar från N3V om vad de håller på med utvecklingsmässigt mer än DirectX 12 och raytracing enligt dagens nyhetsbrev.

"Ultra detail terrain" - de gamla begränsningarna med 10 eller 5 meters grid kommer att bytas mot något som är "som att skulptera med sand". Verkligen efterlängtat! Jag hoppas att de jobbar på lite bättre verktyg för att forma terrängen också, så att man lätt kan göra diken och snygga bankar längs banvallen.

Byte av ljudmotor - De håller på att byta ut den interna ljudmotorn från ett gamalt system som heter OpenAL till ett modernare som heter XAudio2. Det är oklart vad detta kommer att resultera i för konkreta förbättringar, men jag hoppas att en del klickanden kommer att försvinna.

Clutter på GPU:n - Clutterlagren för de som använder dem kommer att få en performance-boost genom att man ska flytta över hanteringen av dem helt till GPU:n. De har också andra "big plans" för clutter som de inte berättar något om just nu.


Dessa och lite fler grejer finns beskrivna här:
https://info.trainzsimulator.com/tra...sindevelopment
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009