Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-30, 14:06   #166
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag ser på bilden att både loken saknar bromsslangar, eller har du på gång?
Uj... inte bara det som saknas... Ta taket på D-burken t.ex, det är ju nästan tomt förutom strömavtagarna... Ångloket har inte ett rör eller ventiler alls...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 12:48   #167
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Ursäkta mig för jag livar upp tråden! Hur går det numera?
Hoppas andra nya modellerare inte skapar likadana lok som du håller på med.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 14:18   #168
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Ursäkta mig för jag livar upp tråden! Hur går det numera?
Hoppas andra nya modellerare inte skapar likadana lok som du håller på med.
Det är mycket annat som behöver göras i livet, så det har tyvärr blivit tokigt lite tid för TS, men ska försöka planera in så det blir lite tid att bygga. Det kliar som tusan i byggsinnet, gäller bara att få loss tid...

Angående om andra skapar likadana lok eller fordon, så tycker jag det viktigaste är att man bygger det man själv tycker är intressant att göra. För mig som byggare så är det glädjen att bygga och dela med mig, så om fordonet i fråga skulle finnas från någon annan påverkar inte nämnvärt vad jag bygger. Jag har en ganska bestämd uppfattning om vad jag vill bygga för fordon framåt oavsett om någon annan skulle bygga dom också.

Sett från nått slags "community-behov" kanske det låter själviskt, men det är en hobby och man bygger det som är roligt. Sen blir man såklart påverkad av önskemål också.

Jag är lite splittrad just nu vad jag ska ta itu med primärt när jag får tid igen. Å ena sidan är D-loket högt prioriterat att äntligen få ut, men samtidigt skulle det vara roligt att få ut lite byggnader som kan tryckas in i de fina rutterna som byggs just nu... Sen har jag ju en ny version av trävagnarna som jag skulle vilja få ut oxå... Åsså sen vill jag... huppp... nåja, ungefär så ja...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 15:21   #169
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Det är mycket annat som behöver göras i livet, så det har tyvärr blivit tokigt lite tid för TS, men ska försöka planera in så det blir lite tid att bygga. Det kliar som tusan i byggsinnet, gäller bara att få loss tid...

Angående om andra skapar likadana lok eller fordon, så tycker jag det viktigaste är att man bygger det man själv tycker är intressant att göra. För mig som byggare så är det glädjen att bygga och dela med mig, så om fordonet i fråga skulle finnas från någon annan påverkar inte nämnvärt vad jag bygger. Jag har en ganska bestämd uppfattning om vad jag vill bygga för fordon framåt oavsett om någon annan skulle bygga dom också.

Sett från nått slags "community-behov" kanske det låter själviskt, men det är en hobby och man bygger det som är roligt. Sen blir man såklart påverkad av önskemål också.

Jag är lite splittrad just nu vad jag ska ta itu med primärt när jag får tid igen. Å ena sidan är D-loket högt prioriterat att äntligen få ut, men samtidigt skulle det vara roligt att få ut lite byggnader som kan tryckas in i de fina rutterna som byggs just nu... Sen har jag ju en ny version av trävagnarna som jag skulle vilja få ut oxå... Åsså sen vill jag... huppp... nåja, ungefär så ja...
Hej!
Jag förstår nu! Okej, vad bra att du tänker fortsätta när du har tid.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 16:07   #170
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Låter toppen med lite fler hus! De husen som du gjort hittills är kanonfina, så jag hoppas att du väljer att göra några sådana när du får mer tid
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-30, 18:40   #171
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Hur går det Mazz? Har du någon tid för oss "tågsimmare"?
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-30, 19:03   #172
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpal Visa inlägg
Hur går det Mazz? Har du någon tid för oss "tågsimmare"?
Jodå, lite byggs det allt på av och till. Men försiktig just nu med bilder och tidsmässigt stor konkurrens den här årstiden med annat som pockar på...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-04, 16:18   #173
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Eftersom trävagnar är släppta till BanByggarna så behöver vagnarna lok. Tänkte på E-modellen, undrar jag hur går det med den?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-04, 16:22   #174
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

En till som undrar, du som är upphovsman till Sala station?

Jag tror den behöver byggas om. Den är alledes genomskinlig.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-04, 21:29   #175
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Eftersom trävagnar är släppta till BanByggarna så behöver vagnarna lok. Tänkte på E-modellen, undrar jag hur går det med den?
Jo, det loket känns angeläget, jag håller med. Knepigt dock att välja vad man ska prioritera och jag har väl byggt mest på D-loket av gamla skåpsvärmare. Det vore roligt att få ut det äntligen... men E-loket tänker jag ta itu med oxå, men inte före släpp av D-loket.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-04, 21:30   #176
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
En till som undrar, du som är upphovsman till Sala station?

Jag tror den behöver byggas om. Den är alledes genomskinlig.
Jo precis, alla gamla måste tydligen exporteras igen så jag ska försöka ta det så snart som möjligt.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-15, 22:04   #177
Rc1-1007
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2015
Ort: Dalarna
Inlägg: 94
Standard

Riktigt snyggt bygge!

Det skulle vara kul att ptova någon form av ALPHA/BETA.
Är det möjligt? :-)
Rc1-1007 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 17:02   #178
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AuroraUsa Visa inlägg
Killar, allt du säger är väldigt svårt och tidskrävande.
Absolut. Mycket svårt och mycket tidskrävande...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 15:55   #179
Pobadalel
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2018
Ort: Amsterdam
Inlägg: 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Dalle, jag är lessen, men loket kommer nog inte att se några spår i MSTS tyvärr... Just nu är det Rail Simulator och RS2009 som är målsimulatorerna. Anledningen är helt enkelt att jag inte vill vara begränsad till MSTS vad gäller hur-att-bygga-och-texturera och det skulle bli påtagligt mer arbete ifall man skulle porta ut loket i MSTS. Ingen skugga över denna fantastiska simulatorn som MSTS är, inte minst bevisat av att MSTS fortfarande lever och frodas. Men, för min egen del så är nog de nyare simulatorerna mer av intresse. Tycker att Marc (3Dtrains, även känd som ScaleRail-upphovsman mm) uttryckte det ganska bra här;

http://www.3dtrains.com/spinsforums/index.php?

På en och samma yta motsvarande en MSTS tile klarar MSTS typ 1700-1800 objekt. På samma yta har KRS inga problem att klara 32000 objekt (träd i detta fallet) och fortfarande med god fps. Det tycker jag belyser lite grann om Rail Simulators kapacitet.



Jadå, det är välkänt hos mig iallafall om det ljud o ljus som uppstår när de olika fartstegen kopplas in i ett D-lok, 16st (31st för lok litt Df). Har pejlat in vart det finns körbara D-lok i Sverige, så vi får väl se. Ambitionen finns iallafall.

Vägen till ett D-lok ute på spåren går just nu genom att skapa sig lite erfarenhet av att få ut saker i RS. Så, först lite hus, sen nån vagn, sen lok... Så, just nu modellerar jag inte så mycket, även om en o annan del ändå hittar sitt ställe på loket... Syns det vad som tillkommit sen sist? Modelleringsmässigt så har jag bara 13 punkter kvar att göra, så det finns ett slut inom synhåll..
Tack för informationen, som nybörjare, är den väldigt användbar och intressant för mig, jag planerar att göra modellering själv
Pobadalel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009