Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-03, 00:08   #136
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Snyyyygt jobbat .
Gammal 2021-09-03, 21:45   #137
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Himla snyggt!!!
Gammal 2021-09-06, 11:40   #138
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Tack Ekan och Jockes!

Att bygga och få till trovärdig stadsmiljö är verkligen inte enkelt...
Tack och lov så är det lite avstånd mellan spår och hus!

Har byggt vidare lite..

Gammal 2021-09-06, 15:32   #139
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Tack Ekan och Jockes!

Att bygga och få till trovärdig stadsmiljö är verkligen inte enkelt...
Tack och lov så är det lite avstånd mellan spår och hus!
Själv tycker jag (när jag väl bygger banor) att det är svårast med trovärdiga landskap; skogar, gräs, buskar, åar och fält. Men du utför både det och stadsmiljöer galant tycker jag!

Verkligen kul att se bygget fortskrida!
Gammal 2021-09-07, 20:42   #140
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Tycker du har fått till det oerhört bra rely! Miljön ser väldigt spännande och verklig ut. Jag gillar hur du har fått till en snygg bangård som inte är helt plan, det tycker jag själv är väldigt svårt annars. Du verkar även ha hittat väldigt fina hus som passar in i skandinavisk stadsmiljö! Vart är höghusen ifrån?
Gammal 2021-09-07, 23:15   #141
rely
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Själv tycker jag (när jag väl bygger banor) att det är svårast med trovärdiga landskap; skogar, gräs, buskar, åar och fält. Men du utför både det och stadsmiljöer galant tycker jag!

Verkligen kul att se bygget fortskrida!
Tack, för majoriteten av skogen så har jag ett par 100x100 m områden som jag byggt och sedan kopierar och klistrar in där de passar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Tycker du har fått till det oerhört bra rely! Miljön ser väldigt spännande och verklig ut. Jag gillar hur du har fått till en snygg bangård som inte är helt plan, det tycker jag själv är väldigt svårt annars. Du verkar även ha hittat väldigt fina hus som passar in i skandinavisk stadsmiljö! Vart är höghusen ifrån?
Tack, men jag tycker ändå att det är svårt att fördela husen så det ser trovärt ut.

Forumets downloads del är en guldgruva..
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ight=stockholm
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=hyreshus

Lite fler bilder från Narvik.

Gammal 2021-09-08, 17:19   #142
korvtiger
Medlem

Standard

Citat:
Tack, för majoriteten av skogen så har jag ett par 100x100 m områden som jag byggt och sedan kopierar och klistrar in där de passar.
Men då måste man först hitta snygga och liknande träd, buskar och marktexturer att fylla de där 100x100 metrarna med!

Sedan är det klurigt att få snygga och naturliga övergångar mellan skog/gräs och banvallen eller vägar. Men det är något som både du och Ekan är väldigt duktiga på

Snygga bilder! Imponerande mängd detaljer som tillför liv till det hela!
Gammal 2021-09-13, 23:14   #143
rely
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Men då måste man först hitta snygga och liknande träd, buskar och marktexturer att fylla de där 100x100 metrarna med!

Sedan är det klurigt att få snygga och naturliga övergångar mellan skog/gräs och banvallen eller vägar. Men det är något som både du och Ekan är väldigt duktiga på

Snygga bilder! Imponerande mängd detaljer som tillför liv till det hela!
Tack för vänliga ord!
Jag delar gärna med mig av alla "mina" tillvägagångssätt och vilka assets jag använder när jag bygger om något särskilt är av intresse.

Något som jag ofta tänker på när jag bygger är att dela in stora områden i flera små "scener" som tillsammans ramar in rutten. Det är nog något som även är ganska vanligt bland modelljärnvägsbyggare.
Ibland kan en "scen" vara något så enkelt som lite bråte placerat utanför ett hus och ibland ett större område (som en kyrkogård). Det låter nog mer poetiskt än vad det egentligen är. Målet är att varje gång man tittar så ska man se något nytt eller något man missat förra gången man tittade. Det är ju dock inte värt att ägna större tid åt detta på något ställa där man passerar i +100 km/h men inne på stationer så finns det mycket utrymme att "leka" med detaljerna.

Hela kyrkogården är en "scen" som jag håller på att bygga nu. Det som ska finnas runt sedan (lite hus och skog) ska agera som ram.

En lite använd lastplats som nu mera används som uppställningsspår.

Två hus, det ena under renovering och det andra huserar någon som har ett "bra att ha" förråd på baksidan.

Lunchbjudning i trädgården?
Gammal 2021-09-14, 10:30   #144
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Bra jobbat och snyggt landskap! Ser framåt att få köra.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-09-15, 22:44   #145
rely
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Bra jobbat och snyggt landskap! Ser framåt att få köra.
Tack!
Ser fram mot att få dela rutten när den är färdig!

Gammal 2021-09-16, 08:41   #146
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Blir hela tiden avundsjuk, när jag ser bilder från dig och Ekan. Önskar att jag bara kom en 10-del i närheten, av mina egna påbörjade och slängda projekt. Allt ser så levande ut och begriper mig inte på, hur ni bär er åt. Ni två är outstanding med landskapet och allt ser mer eller mindre ut som foton från verkligheten. Inget illa menat, till er andra som lägger upp bilder. För även erat, är bra mycket bättre, än det jag själv åstadkommer.
Gammal 2021-09-18, 17:05   #147
korvtiger
Medlem

Standard

Citat:
Tack för vänliga ord!
Jag delar gärna med mig av alla "mina" tillvägagångssätt och vilka assets jag använder när jag bygger om något särskilt är av intresse.

Något som jag ofta tänker på när jag bygger är att dela in stora områden i flera små "scener" som tillsammans ramar in rutten. Det är nog något som även är ganska vanligt bland modelljärnvägsbyggare.
Ibland kan en "scen" vara något så enkelt som lite bråte placerat utanför ett hus och ibland ett större område (som en kyrkogård). Det låter nog mer poetiskt än vad det egentligen är. Målet är att varje gång man tittar så ska man se något nytt eller något man missat förra gången man tittade. Det är ju dock inte värt att ägna större tid åt detta på något ställa där man passerar i +100 km/h men inne på stationer så finns det mycket utrymme att "leka" med detaljerna.
Haha, man hade velat ha en hel lista på alla assets du och Ekan använder.

Men jag skulle gärna veta vilka tall- och granliknande träd du använder. Tycker de jag har hittat ser väldigt osvenska ut.

På tal om listor, använder du pick-lists för att snabbt komma åt de assets du brukar använda? Det var en feature jag upptäckte häromveckan faktiskt (även om jag har hört namnet tidigare, men inte riktigt fattat vad det ska vara bra för). Hittade en Youtube-video med någon amerikan som byggde och hade pick-lists för olika saker, som skog, industrier, bostadshus, smådetaljer osv. Verkade väldigt smidigt!
Gammal 2021-09-19, 19:05   #148
PilotBenke
Medlem

Reg.datum: Sep 2021
Standard

Ja, "picklist" eller plocklistan är jättebra att använda. Finessen är också att man behöver inte föra in alla objekt till plocklistan - exempelvis träd i samma namnfamilj. Det räcker med ett.
När man sedan klickar på trädet i picklist så syns det också i den vanliga listan, tillsammans med alla andra träd i familjen. Så det är en smidig genväg till de övriga objekten, så att säga.

Sedan det här med detaljer och "scener". Det var ett bra tips, tack för det Rely. Undrar om du använder mycket av lager när du bygger? För det är nog rätt svårt att plocka, flytta, höja och justera saker och ting som kan påverka varandra. Exempelvis att ha ett hus och placera en skylt eller något annat föremål på huset, utan att huset också flyttar på sig.
Så skulle nog jag jobba: Lägger huset i ett lager, låser det, lägger/monterar saker och ting på eller intill huset i ett annat lager. Sedan mergar de två lagren till ett.
Notera att jag menar att arbeta i flera Route-lager och inte i sessionslagren.
Jag arbetar uteslutande i routelagret i mitt Bensland. Sessioner blir det inga. Det får andra använda skapa själva.

Hälsningar

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:34.